تبیان، دستیار زندگی

قشنگ نوشته!

درباره ی کتاب خاک های نرم کوشک اثر سعید عاکف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


در پشت جلد این کتاب نویسنده فرمایشات مقام معظم رهبری را آورده و خود گفته به خاطر این که ریا نشود جمله ای را در آن جا نیاورده و آن جمله این است: " قشنگ نوشته شده".شاید یکی از دلایلی که سبب شد تا به سراغ این کتاب بروم و آن را از میان خیل عظیم کتب دفاع مقدس برگزینم عددی بود که روی جلد آن زده شده بود و آن عدد، تعداد دفعات چاپ این کتاب بود؛ جالب است شما هم بدانید که این کتاب صد و سی و نه(139) دفعه چاپ شده است !

در این کتاب با شخصیت و زندگی شهید والا مقام شهید عبدالحسین برونسی آشنا خواهید شد؛ شهیدی که حول مدار شخصیتی او، این کتاب تالیف شده است در روستایی محروم متولد شد، که هنوز هم که هنوزه با این که حدود هفتاد سال از تولد شهید برونسی می گذرد این روستا جزو مناطق محروم ایران به شمار می آید.

عبدالحسین برونسی

جالب است بدانید که این شهید در خانواده ای نه چندان مذهبی متولد شده و نویسنده ی این کتاب یعنی سعید عاکف سخت روی این موضوع تاکید دارد که هیچ گاه بر خلاف برخی نویسندگان که تعدادشان کم نیست، نخواسته تا به دروغ بگوید مثلا فلان شهید در خانواده ای مذهبی متولد شده است. و اساس را اصلا بر روی تولد در محیطی مذهبی ندانسته؛ او در مقدمه ی این کتاب آورده :« « الست و بربکم» مردانه و بی هیچ نفاقی ، ندا داد: «بلی»؛ عبدالحسین. »

شهید برونسی کسی بود که سرنوشت اش را خودش با اراده و اختیار خود رقم زد.

در پشت جلد این کتاب نویسنده فرمایشات مقام معظم رهبری را آورده و خود گفته به خاطر این که ریا نشود جمله ای را در آن جا نیاورده و آن جمله این است: " قشنگ نوشته شده".

خوب مسلم است که تعداد دفعات چاپ یک کتاب می تواند معرف خوبی برای آن باشد، ما در این مقال سعی بر آن داریم تا این کتاب را به نحوی شایسته به شما معرفی کنیم و تنها نویسنده این کتاب است که می تواند این معرفی را به طور شایسته و بایسته و آن طور که حق آن است بیان کند؛ پس برای آشنایی با این کتاب همراه باشید با سخنان سعید عاکف نویسنده ی کتاب "خاک های نرم کوشک":


کتاب حاوی خاطرات حقیقی آن شهید است؛ تایید بستگان، آشنایان و دوستان آن شهید گواه این است.در اواخر جنگ بود که علی رغم مخالفت والدینم به جبهه رفتم؛ توفیق دیدار شهید برونسی نصیبم نگشت چرا که قبل از ورود من به جبهه ایشان به لقا الله پیوسته بودند؛ تنها توانستم از وصف هایی که دیگر رزمندگان میدان رزم از شخصیت ایشان می کردند برای نوشتن از ایشان اقدام کنم. و البته دلایل متعددی برای انتخاب شخصیت و زندگی این شهید رزمنده دارم که شاید دلیل اصلی آن عشق و ارادت بی اندازه ی ایشان به اهل بیت بود.

شهید برونسی انسانی فرازمینی نیست اما انسانی است که این قدرت را داشت تا بتواند بین روح و جسم خود تعادل را برقرار کند و به هر دو بعد وجودی خود بپردازد و این شیوه ی زندگی بر خلاف زندگی ما انسانهایی است که بیشتر به جسم و تغذیه ی آن توجه داریم تا به روح خود.

سبکی که در آن به کار بردم خاطره نویسی هنری است؛ می توانستم این کتاب را به شکل رمان ارائه دهم اما همانطور که مشخص است رمان بیشتر از عنصر تخیل مایه می گیرد تا واقعیت.

راجع به خاطره نویسی هنری باید بگویم که اول بار من و دوستانم این عنوان را برای این سبک نوشتن انتخاب کردیم. نوشتن واقعیات زندگی یک شخصیت به همراه استفاده از تخیل در فضاسازی آن.

این کتاب در صورتی که یک موضوع را بصورت پیوسته دنبال می کند لزوما منسجم نیست؛ یعنی شما از هر فصلی از کتاب شروع به خواندن کنید سردرگم نخواهید شد، و خواهید توانست به مفهوم دست یازید.

از کودکی به مطالعه علاقه ی وافری داشتم و همیشه آرزو داشتم تا بتوانم به این صورت ( در عین به هم پیوستگی هر بخش یک داستان دارد) بنویسم؛ بالاخره با تمرین و ممارست موفق به انجام این کار شدم.

خاطره نویسی کاری بسیار دقیق و سخت است و نمی توان به راحتی در این زمینه قلم زد؛ ما در حال حاضر در کشور خود هزاران هزار کتاب خاطرات داریم و این درحالی است که این کتب آن طور که باید و شاید مورد توجه عموم قرار نگرفته است و این تا جایی است که حتی برخی از این کتاب ها در چاپ اول خود فروش نرفته است و تنها دلیلی که می توان برای آن متصور شد این است که این کار به صورت اصولی و صحیح صورت نگرفته است.

کتابی چون "خاک های نرم کوشک" حاصل سال ها تجربه و کسب مهارت است و این می تواند دلیلی بر توجه عموم به این کتاب قرار گیرد.

برخی گمان می کنند تبلیغات به هر نحوی صحیح است در حالی که این منجر به انزجار عموم از تبلیغات می شود؛ خوانندگان خود کتاب خواندنی را می یابند. باید صادقانه تبلیغ کرد تا جواب گرفت.

مثلا من در آخر برخی از آثارم می نویسم: اگر کتاب را نپسندیدید می توانید با اطمینان خاطر کتاب را بدهید برای خمیر شدن و هزینه ی آن را از ما پس بگیرید؛ تا این لحظه حتی یک نفر هم برای پس دادن هیچ کتابی مراجعه نکرده است.

 

زهره سمیعی

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان