تبیان، دستیار زندگی
هر سال در آخرین شنبه ماه مارس به مدت یک ساعت میلیونها نفر از مردم جهان در ساعت 20:30 الی 21:30به وقت محلی با خاموش کردن چراغهای اضافی و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برج میلاد خاموش شد


هر سال در آخرین شنبه ماه مارس به مدت یک ساعت میلیونها نفر از مردم جهان در ساعت 20:30 الی 21:30به وقت محلی با خاموش کردن چراغهای اضافی و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح "ساعت زمین" شرکت می کنند.

برج میلاد

شاید هزاران نفر ساعت برای تحقق «ساعت زمین» تلاش شده است تا توجه دنیا را به گرمایش زمین جلب کند و این حداقل حركتی است كه دلسوزان حفظ كره زمین دل به آن خوش كرده‌اند. در این ساعت مردم دنیا با هم همدل شده و چراغ‌های خود را خاموش می‌كنند تا شاید كمی دمای این كره كاهش یابد؛ هر كس به اندازه توان خود. از خاموشی چراغ اتاق‌خواب گرفته تا همه چراغهای ساختمان‌ها، هتل‌های بزرگ و مكان‌های دیدنی و تاریخی.

اولین برنامه جهانی ساعت زمین، سال 2007 در حالی برگزار شد كه تنها در استرالیا دو میلیون و 200 هزار نفر عضو عادی و دو هزار عضو سازمانی داشت اما تا سال  2009 میلیون ها نفر از چهار هزار شهر در  88 كشور عضو آن شدند و این آمار تا سال 2010 به 128 شهر از سراسر دنیا رسید.

اما این بار در پنجمین سال برنامه جهانی ساعت زمین، برج میلاد تهران نیز بیش از یك ساعت در خاموشی به سر برد تا شاید بیش از دیگران همراهی اش را با این طرح نمادین اعلام كند. عضویت ایران در ساعت زمین با تلاش ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی و كاهش آلودگی های زیست محیطی به خصوص آلودگی نوری انجام گرفت. هر چند كه این برنامه در سراسر دنیا جهت جلب افكار عمومی با مساله گرمایش زمین به صورت نمادین انجام می گیرد اما دوست داران آسمان شب و فعالان مقابله با آلودگی نوری نیز هر ساله با این طرح همكاری كرده و آن را راهی در راستای اهدافشان می دانند. اصطلاح کلی آلودگی نوری به مشکلات چندگانه ای اطلاق می گردد که به وسیله استفاده کم بازده، آزار دهنده، افزون بر نیاز یا غیر منطقی از نور مصنوعی ایجاد می شود.

کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته شرکت تهران در طرح فوق را مطرح نمود که بر این اساس امسال مکاتباتی از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با برگزار کنندگان این برنامه جهانی صورت گرفت و برج میلاد به عنوان مهمترین نماد شهری شهر تهران در کنار سایر نمادهای مهم شهری دنیا مانند برج ایفل در پاریس، خانه اپرای سیدنی و ساختمان های اداری بسیار مهمی که به عنوان نشانه های مهم شهری در دنیا مطرح هستند پذیرفته شده تا مشارکت خود را در این اقدام جهانی برای حفاظت از کره زمین با خاموش کردن 1 ساعته از نورهای اضافی برج در تاریخ فوق اعلام کنند.

مهندس محمد هادی حیدرزاده،رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره این طرح می گوید: "شعار معروف سازمان بین الملل که شهر ما، خانه ما، جهانی فکر کنیم، محلی عمل کنیم، باید سرلوحه برنامه ریزی کشورها قرار گیرد که همه باید با یک برنامه ریزی محلی و ملی ولی بارویکرد جهانی در زمینه کاهش آسیب های زیست محیطی و حفاظت از زمین و با یک مشارکت بین المللی و عزم جهانی برای حفاظت از زمین اقدام کنند."

دبیر‌كل سازمان ملل متحد نیز در پیامی اعلام كرد كه 60 دقیقه تاریكی برای كمك به تمام زنان، مردان و كودكان و این كه جهان شاهد روشنی باشد، بسیار مهم است.

برج میلاد

«بان كی مون » در این باره می گوید: این برنامه با خاموش كردن چراغ‌های منازل و لامپ‌های اصلی بین ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی است و انتظار می‌رود كه تمامی جهانیان در این برنامه شركت كنند، به طوری كه سال گذشته میلیون‌ها تن از سكنه زمین در این برنامه شركت كرده و حتی شاهد بودیم كه خانواده‌ها مشوق یكدیگر بودند. هم اكنون بیش از یك قرن است كه مردم تلاش می‌كنند تا به صلح جهانی و همكاری بین‌المللی بپردازند و از سال 2007 میلادی كه ساعت جهانی به رسمیت شناخته شد، این تلاش‌ها دو چندان شده است.

پس بهتر است كه اجازه دهیم این 60 دقیقه تاریكی دنیا را به سمت روشنایی آینده سوق دهد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


ایسنا، تابناک، lightpollution.ir