تبیان، دستیار زندگی
مادران بارداری که غذاهای حاوی شکر و چربی زیاد مصرف می ‌کنند، مغز جنین را طوری برنامه‌ ریزی می‌ کنند که به سمت این نوع غذاها تمایل نشان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد به فست‌فود از مادر به فرزند منتقل می‌شود


مادرانی که علاقه ی زیادی به خوردن غذاهای آماده دارند، ممکن است مغز کودک متولد نشده ی خود را به شکلی برنامه ریزی کنند که آن‌ ها نیز در آینده به مصرف این نوع غذاها اعتیاد پیدا کنند.

جنین

مادران بارداری که غذاهای حاوی شکر و چربی زیاد مصرف می ‌کنند، مغز جنین را طوری برنامه‌ ریزی می‌ کنند که به سمت این نوع غذاها تمایل نشان دهد. به این ترتیب این کودکان در آینده نمی ‌توانند نسبت به خوردن غذاهای ناسالم مقاومت نشان دهند و به مصرف آن‌ ها عادت می ‌کنند.

این تحقیقات هم‌ چنین می ‌تواند نشان دهد که چرا بعضی از مردم نسبت به مصرف غذاهای ناسالم در مقایسه با دیگران علاقه ی بیش ‌تری از خود نشان می‌ دهند.

محققان، این مطالعات را روی دو گروه از موش‌ ها در حین بارداری و دوران شیردهی انجام دادند.

یکی از این گروه ‌ها غذاهای استاندارد مصرف کردند در حالی که رژیم غذایی گروه دوم شامل مقادیر زیادی چربی و شکر بود.

با دقت بیش ‌تر در انتخاب رژیم غذایی در دوران بارداری می ‌توان از همان

زمان کودکان را به خوردن غذاهای سالم عادت داد

بعد از مدتی فرزندان این موش‌ ها اجازه داشتند رژیم غذایی خود را به دلخواه انتخاب کنند. در این جا بود که دانشمندان متوجه شدند موش ‌هایی که مادران شان بیش ‌تر از غذاهای ناسالم استفاده کرده بودند علاقه ی بیش ‌تری به خوردن این نوع مواد خوراکی از خود نشان می ‌دهند.

کودک

دانشمندان مرکز تحقیقاتی FOODplus میزان مواد شیمیایی خاصی به نام دوپامین را اندازه‌ گیری کردند که احساس خوشایندی را در بدن به وجود می ‌آورند.

این مطالعات نشان داد میزان ترشح این مواد در بدن موش‌ هایی که مادران شان غذاهای ناسالم مصرف کرده بودند در هنگام خوردن این نوع غذاها بیش‌ تر از دیگران است که به نوعی نشان دهنده ی اعتیاد به این نوع غذاها است.

دکتر جرالد ویسمن از مجله ی FASEB این یافته‌ ها را بسیار ارزشمند می ‌داند و در این باره می ‌گوید: بسیار جالب است که مادران با انتخاب نوع تغذیه ی خود در دوران بارداری می ‌توانند فرزندان خود را به انواع خاصی از غذاها علاقه‌ مند کنند. این در حالی است که با دقت بیش ‌تر در انتخاب رژیم غذایی در دوران بارداری می ‌توان از همان زمان کودکان را به خوردن غذاهای سالم عادت داد.

بخش تغذیه تبیان


منبع: خبرآنلاین

* مطالب مرتبط:

خوراکی های کم ارزش اعتیاد آورند

مغز پُرخورها و معتادان شبیه به هم کار می‌ کند

درباره غذاهای آماده بیشتر بدانید

اخراج سوسیس از مدرسه

سالم‌سازی ساندویچ‌؛ چرا و چگونه؟

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

چربی های مضر در غذاهای مضر

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

اثرات مضر غذاهای آماده

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

تلاش برای رفع اتهام از پیتزا

مادران باردار این ها را نخورند!

نکاتی درباره تغذیه بارداری

در بارداری هله هوله نخورید

مادران چاق اغلب کودکان چاق دارند

کلید سلامت خانواده در دست مادران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.