تبیان، دستیار زندگی
هواپیمازدگی عارضه ای است که در حین سفرهای هوایی ایجاد شده و نتیجه یک سری اختلالات عصبی ناشی از تغییر ارتفاع یا تکان های شدید است که تعادل بدن را ناگهان بر هم می زند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی برای جلوگیری از هواپیمازدگی


  • هواپیمازدگی عارضه ای است که در حین سفرهای هوایی ایجاد شده و نتیجه یک سری اختلالات عصبی ناشی از تغییر ارتفاع یا تکان های شدید است که تعادل بدن را ناگهان بر هم می زند. اصلی ترین عضو برای تشخیص این جریان گوش داخلی است زیرا عصب مربوط به این اختلالات در این قیمت قرار دارند.
هواپیمازدگی

براى جلوگیرى از اختلال چرخه خواب در حین سفرهاى طولانى هوایى و همچنین هواپیمازدگی، افراد باید پیش از حرکت به مقدار کافى بخوابند و غذاى متعادل و سبک مصرف کنند.

اگر افراد مبتلا به بیمارى خاص بوده و براى آن دارو مصرف مى کنند، به قدر کافى از آن دارو را در کیف دستى خود به همراه داشته باشند و اگر مبتلا به صرع یا دیابت هستند، کارت شناسایى نشان دهنده این موضوع را به همراه داشته باشند.

به دلیل اینکه هواى درون هواپیما خشک است برای جلوگیرى از کم آبى بدن در طول سفر از آب و نوشابه هاى فاقد کافئین و الکل استفاده کنند.

اگر افراد در حین پرواز دچار گوش درد شدند، پیش از پرواز از داروهاى ضداحتقان (پرخونى مخاط) استفاده کنند همچنین جویدن آدامس در طول پرواز هم کمک مى کند براى جلوگیرى از گوش درد در طول پرواز به نوزادان پستانک یا شیشه شیر بدهید.

کارشناس آموزش اورژانس برای جلوگیری از لخته شدن خون در وریدهای پا توصیه کرد: در طول پرواز در صورت امکان گهگاه چند قدمى راه بروند، همچنین نوشیدن آب، منقبض کردن عضلات ساق و پوشیدن جورابهاى کشى مى تواند در جلوگیری از این امر کمک کند.

به طور خلاصه:

*پیش از سفر به اندازه کافی بخوابید.

*غذای سالم و متعادل و به میزان مناسب بخورید.

*در طول سفر به اندازه کافی فعالیت جسمی داشته باشید.

*اگر از داروهای خواب‌‌آور استفاده می‌کنید، تنها چند روز آن را ادامه دهید.

*برنامه روزمره منطقه زمانی جدیدی را که در آن هستید و نه برنامه محل قبلی را دنبال کنید.

محسن مرادی

بخش گردشگری تبیان