تبیان، دستیار زندگی
دورو بر ما پر از شکل های مختلف است. بعضی از شکل ها اسم دارند. شما کدام شکل را بیشتر از همه دوست دارید؟ هر چیزی در این دنیا شکل دارد. بعضی وقتها چند شکل متفاوت کوچک، یک شکل بزرگ را درست می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکل ها چه شکلی هستند؟

شکل

دورو بر ما پر از شکل های مختلف است. بعضی از شکل ها اسم دارند. شما کدام شکل را بیشتر از همه دوست دارید؟

هر چیزی در این دنیا شکل دارد. بعضی وقتها چند شکل متفاوت کوچک، یک شکل بزرگ را درست می کند.

آشنایی بیشتر با شکل ها

شکل

دو نوع شکل داریم: شکل هایی که تخت هستند، مثل آنهایی که می توانید روی کاغذ بکشید، و شکل هایی که تخت نیستند. به شکل هایی که تخت نیستند، شکل های سه بعدی یا شکل های حجم دار می گویند. این شکل ها را می توانید بردارید و دستتان بگیرید.

مربع، نوعی شکل تخت است که چهار گوشه و یک سطح دارد. مکعب یک شکل حجم دار است. مکعب شش سطح دارد. هر کدام از سطح های آن چهار گوشه دارد.

دایره

دایره یک شکل تخت و گرد است. به چیزی که تخت و تقریبا گرد باشد، دایره می گوییم. تا به حال به چرخ ماشین ها دقت کرده اید؟

به حلقه های داخل تنه ی درخت چطور؟ این حلقه ها نشان می دهند که یک درخت چند سال از عمر آن می گذرد.

حالا به چیز های دورو برتون نگاه کنید و شکل هایی که شبیه دایره هستند رو پیدا کنید. می توانید دایره ها را در اشکالی مثل دکمه، عینک، حلقه های خیار، پیتزا و خیلی چیزای دیگه ببینید.

شکل

حالا که با شکل دایره آشنا شده اید، یک طرح بکشید.

یک دایره بکشید، سپس دایره ای دیگر توی آن رسم کنید. دایره های تو در توی بیشتری بکشید و فضای بین دایره ها را رنگ کنید تا یک طرح درست شود.

کُره

شکل های حجم دار و کاملا گرد، کُره نام دارند. شکل های کُروی روی سطح صاف قل می خورند. مثلا پرتقال شکل کُره است. به یک برش جدا شده از یک شکل کُروی، قطعه می گویند. یک چیز کُروی مثل توپ را به راحتی می توانید بگیرید، پرت کنید و به زمین بزنید تا به هوا بلند شود.

شکل

مسابقه ی سرعت

شکل

چند چیز کُروی و یک صفحه مقوایی کلفت تهیه کنید. حالا مقوا را یک وری نگه دارید و چیز های کُروی را روی آن قل بدهید. کدام یک سریع تر حرکت می کند؟ صفحه مقوا را کج تر نگه دارید و دوباره این کار را تکرار کنید. می بینید که آن ها سریع تر حرکت می کنند.

حالا شکل های کُروی را پیدا کنید. اشکال کروی را می توانید در بستنی، آب نبات، تیله،گیلاس،توپ فوتبال، پرتغال،دانه ی تسبیح و خیلی چیزای دیگه جستجو کنید.

در مطالب بعدی منتظر اشکال دیگر باشید تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.