تبیان، دستیار زندگی
سریال «قلب یخی» از محصولات فرهنگی است که فراتر از ساختار و یا محتوا به دلایل کیفیت توزیع (برای اولین بار در شبکه نمایش خانگی) مورد توجه بسیاری از پی گیران عرصه فرهنگ قرار دارد. توفیق قطعی این سریال با اما و اگرهایی مواجه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«قلب یخی» زیر شوک!- بخش دوم


سریال «قلب یخی» از محصولات فرهنگی است که فراتر از ساختار و یا محتوا به دلایل کیفیت توزیع (برای اولین بار در شبکه نمایش خانگی) مورد توجه بسیاری از پی گیران عرصه فرهنگ قرار دارد. توفیق قطعی این سریال با اما و اگرهایی مواجه است.


قلب یخی

مدیر کل دفتر همکاری های سمعی و بصری وزارت ارشاد اگرچه در بخش‌هایی از یادداشت منتشر شده در وبلاگش بر قصور تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «قلب یخی» صحه گذاشته است اما همچنان به سرانجام پروژه و احیای مجدد آن امید دارد که در پایان یادداشت مفصلش می‌نویسد: «آرزو می‌کنم تهیه‌کننده قلب یخی برای حفظ وجاهت حرفه‌ای خود، این‌بار پس از اطمینان از اتمام نگارش فیلمنامه، تدابیر تازه‌ای برای ادامه کار بیاندیشد و به مقتصدانه‌ترین شکل ممکن موتور سریال را دوباره به کار اندازد.» با بالا رفتن سطح مباحثات تا دفتر همکاری‌های سمعی و بصری ارشاد لطیفی که این حاشیه‌ها با نقل قولی از او کلید خورده بود دیگر سکوت را جایز ندید و در گفت‌وگویی انعکاس اظهارات پیشین خود را «ناقص» و بحث توقیف تولید مجموعه را منتفی دانست.

مصاحبه نادرست بود!

کارگردان مجموعه قلب یخی گفت: «عدم رعایت كپی رایت این مجموعه را متضرر كرده‌است ولی ما با وجود این مشكلات نیز قصد داریم ادامه آن را در سال 90 بسازیم.» وی به انتشار مصاحبه‌اش با یكی از رسانه‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: «از قول من مصاحبه نادرستی انتشار یافت. خبرنگار این رسانه در جشنواره فیلم فجر در مصاحبه‌ای از من پرسید كه ادامه مجموعه قلب یخی چه می‌شود كه من هم در توضیح آن گفتم كه چون مسئله كپی‌رایت در كشور با مشكل روبه‌رو است، بنابراین تهیه‌كننده این مجموعه تا حدودی متضرر شده، به همین دلیل تا زمانی كه این مسئله حل نشود، ساخت ادامه مجموعه قلب یخی را به تعویق انداختم.»

با بالا رفتن سطح مباحثات تا دفتر همکاری‌های سمعی و بصری ارشاد لطیفی که این حاشیه‌ها با نقل قولی از او کلید خورده بود دیگر سکوت را جایز ندید و در گفت‌وگویی انعکاس اظهارات پیشین خود را «ناقص» و بحث توقیف تولید مجموعه را منتفی دانست.

لطیفی ادامه داد: «من به آن خبرنگار گفتم كه ان‌شاءالله بعد از عید نوروز و در سال جدید، این مسئله برطرف می‌شود، كه او گفت كه اگر نشد چه، كه من هم گفتم كه می‌شود، كه خبرنگار پرسش خود را دوباره تكرار كرد و گفت كه اگر نشود شما ادامه این مجموعه را نمی‌سازید، كه من هم گفتم در صورتی كه مسئله مورد بحث برطرف نشود، نمی‌توانم ادامه مجموعه قلب یخی را بسازم.» كارگردان قلب یخی تأکید کرد: «تهیه‌كننده این كار ورشكست نشده‌است و من نیز ادامه مجموعه قلب یخی را می‌سازم اما باید شرایطش ایجاد شود.»

«توقف» هماهنگ شده بود

حامد عنقا نویسنده مجموعه نیز برای تأکید بر ادامه قطعی ساخت «قلب یخی» وارد میدان شد و در گفت‌وگویی صریح‌تر از لطیفی «ورشکستگی» تهیه‌کنندگان را تکذیب کرد: «از ابتدای كار نیز این توافق بوجود آمد كه بین هر دو فصل سریال وقفه‌ای یك فصله ایجاد كنیم، تا علاوه‌بر استفاده از بازخوردهای كلی در فصل بعد از فضاهای بازاریابی بهتری استفاده كنیم. این وقفه به هیچ وجه به دلیل ورشکستگی نیست و در‌آینده نزدیک فصل دوم این مجموعه کلید خواهد خورد.» هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی برای توقف میان دو فصل ابتدایی مجموعه نکته‌ای است که مدیر تأمین موسسه تصویر دنیای هنر بعنوان سرمایه‌گذار این پروژه نیز بر آن صحه میگذارد و می‌گوید: «کار تولید این پروژه از همان ابتدا مشخص بود که ماری دشوار و سنگین است. به همین جهت در برنامه‌ریزی ابتدایی اینگونه لحاظ شده بود که با پایان صل اول وقفه‌ای برای ارزیابی بازخورد مخاطبان و نیز برنامه‌ریزی برای بهبود روند تولید در ادامه راه در نظر گرفته شود. این وقفه اصلاً اتفاقی و به دلیل فشارهای مالی نبود و تمام آنچه به نقل از آقای لطیفی در رسانه‌ها منتشر شد و ایشان نیز بلافاصله آن را تکذیب کردند صرفاً در راستای حاشیه‌‌سازی و صرفاً شایعه‌ بود.»

حامد عنقا: از ابتدای كار نیز این توافق بوجود آمد كه بین هر دو فصل سریال وقفه‌ای یك فصله ایجاد كنیم، تا علاوه‌بر استفاده از بازخوردهای كلی در فصل بعد از فضاهای بازاریابی بهتری استفاده كنیم.

سیروس ذوالفقاری البته بر خسارات مالی وارد شده بواسطه فعالیت شبکه قاچاق هم تأکید کرده و می‌گوید: «برای فصل‌های بعدی مجموعه در تلاش برای استفاده از کپی‌رایت جهانی هستیم و از طریق ستاد مبارزه با تکثیر غیرمجاز محصولات فرهنگی نیز پیگیر جلوگیری از تکرار موارد مشابه هستیم. مخاطبان هم باید با ما این همکاری را داشته باشند و در قسمت‌های بعد از نزدیکان و دوستان خود بخواهند که از نسخه‌های ارژینال استفاده کنند تا این خسارت‌ها به حداقل برسد.» با وجود این اظهارات مسئولان موسسه تصویر دنیای هنر و نیز عوامل مجموعه «قلب یخی» این اطمینان را داده‌اند که فصل دوم این مجموعه در بهار 90 روانه بازار خواهد شد، باید منتظر ماند و دید آیا نخستین تجربه سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی شکست خورده‌است یا خیر؟

محمد صابری

بخش سینما و تلویزیون تبیان 


مطالب مرتبط:

«قلب یخی» زیر شوک!