تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که کشورها می کوشند با چنگ و دندان از غنای فرهنگی خود حفاظت کنند و گاه در این عرصه ناتوان می مانند، کشوری با ساخت عروسک و تبلیغات گسترده روی آن در ذهن همه کودکان جهان نفوذ کرده و فرهنگ باربی را ایجاد می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باربی و آموزش محو حیا


در شرایطی که کشورها می کوشند با چنگ و دندان از غنای فرهنگی خود حفاظت کنند و گاه در این عرصه ناتوان می مانند، کشوری با ساخت عروسک و تبلیغات گسترده روی آن در ذهن همه کودکان جهان نفوذ کرده و "فرهنگ باربی" را ایجاد می کند که جز با هدف اقتصادی و تسخیر ذهن کودکان تا رسیدن به نظم جهانی مورد نظر تولیدکنندگان تولید نشده است!


باربی و آموزش محو حیا

جهان به سرعت به سوی تک قطبی شدن در حرکت است،‌ جوامع غربی همه همت خود را برای اشغال اندیشه کودکان و کسب امکانات و ایده های فردای آنان به کار بسته اند؛ روندی که به صورت ریشه ای، آهسته و پیوسته در حال شکل گیری است و در شرایطی که کشورها می کوشند با چنگ و دندان از غنای فرهنگی خود حفاظت کنند و گاه در این عرصه ناتوان می مانند، کشوری با ساخت عروسک و تبلیغات گسترده روی آن در ذهن همه کودکان جهان نفوذ کرده و "فرهنگ باربی" را ایجاد می کند که جز با هدف اقتصادی و تسخیر ذهن کودکان تا رسیدن به نظم جهانی مورد نظر تولیدکنندگان تولید نشده است!

عروسك ها اسباب بازی هایی هستند در هیات انسانی و به طور عمده به شكل یك دختر طراحی و ساخته می شوند. عروسك ها به دلیل شكل انسانی خود توانایی ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری فراوانی بر روی ذهن دختربچه ها دارند باعث برانگیختن احساسات در دختران می شود . نكته ی بسیار مهم، كاركرد الگویی و تربیتی عروسك است. چرا كه در حساس ترین مقطع سنی یعنی در دوران كودكی مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسیار موثری در الگوسازی ذهنی دختربچه ها آن هم در قالبی عاطفی و دوست داشتنی دارد.

باید توجه داشت كه عروسك ها در پایین ترین مرحله كمك می كنند كه كودكان به یك تصویر كامل بدنی دست پیدا كنند. مادران نیز از كاركرد واسطه ای عروسك برای آموزش دختران در اموری همچون غذا خوردن، حمام كردن و آرامش و ... بهره می برند. اما به تناسب رشد سنی دختران، عروسك ها در آموزش نقش های اجتماعی و نمایش تفكیك جنسیتی و فهم كودك از وظایف آینده خویش نقش بارزی را ایفا می كنند.

در میان عروسك هایی كه تاكنون ساخته شده باربی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است چرا كه باربی تنها یك عروسك نیست بلكه یك سلاح كارآمد در صحنه ی جنگ فرهنگی است و به همین خاطر متخصصین فراوانی در تولید، طراحی، تبلیغ و توزیع آن نقش آفرینی نموده اند.

باربی تنها یك عروسك نیست بلكه یك سلاح كارآمد در صحنه ی جنگ فرهنگی است و به همین خاطر متخصصین فراوانی در تولید، طراحی، تبلیغ و توزیع آن نقش آفرینی نموده اند.

طراحی چهره باربی به گونه ای اغراق گونه صورت گرفته كه جامع اكثر زیبایی های متصور باشد و البته این طراحی بسیار ماهرانه صورت پذیرفته است. «موی بور و طلایی، گردن باریك و كشیده، گونه های برآمده، دماغ و دهان كوچك، چشمانی درشت و آبی، لبانی پرگوشت، ، پیشانی و ... مجموع اعضای چهره باربی را تشكیل می دهد كه به ندرت- حتی با هنرمندی تیغ جراحی پزشكان حاذق- هم زمان در یك فرد جمع می شود.

برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده و كاركردهای مورد انتظار، این بازیچه استراتژیك باید به گونه ای متفاوت و در اندازه قابل قبول و با در نظر گرفتن تمام ظرایف هنری و فنی تبلیغ شود. چرا كه عصر، عصر ارتباطات است و هر پدیده ای برای حفظ بقا و افزایش تاثیر خود ناچار از در نظر گرفتن حمایت رسانه ای و تبلیغی خویش است.

نباید از یاد برد كه یكی از كاركردهای رسانه نزدیك نمودن سلیقه مصرف افراد به یكدیگر و كمك به فراگیری استفاده از یك كالاست.

در سال 2001 عروسك باربی در اولین فیلم كامپیوتری خود به نام باربی و فندق شكن ظاهر شد و از آن پس تاكنون تعداد فیلم سینمایی و مستهجن در مورد باربی تولید شده است، که این ها همه در جهت کارکرد فرهنگی باربی است که در آن با پررنگ نمودن غرایز جنسی در ذهن دختران و آموزش روابط جنسی به آنان به تربیتشان می پردازد. تقلیل حیا و ترویج اخلاق جنسی مورد نظر باربی از آنجا آغاز می شود كه كودك نه تنها می تواند به تعویض لباس های زیر عروسك اقدام كند كه به این كار نیز تشویق می شود و در بسیاری از اوقات با اندام جنسی عروسك سر و كار داشته و به تدریج قبح دیدن آن در نظر كودك می شكند. تامل در این موضوع كه كودكان در اثر آلودگی ذهنشان به این موضوعات و بلوغ زودرس جنسی، فرصت حضور در دنیای زیبا و دوست داشتنی كودكی را خیلی زود از دست می دهند، تاسف آور است.

از آنجایی که بزرگترین طراحان لباس دنیا به كمك كمپانی متل شتافته و به طراحی ظریف و زیبای لباس های گوناگون باربی می پردازند . این لباس ها اغلب تجملاتی و متعلق به طبقه ی ثروتمند جامعه است و در واقع عریان گرایی، اشرافی گرایی و مصرف گرایی سه مولفه اصلی لباس های باربی است؛ لباس هایی كه زرق و برق خیره كننده اش، جلوه ی شهوانی اندام باربی را مضاعف می كند.

البته موضوع به همین جا ختم نمی شود بلکه باربی با حضور تصاویرش در اکثر ما یحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لازم التحریر، کیف، کفش، شکلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و ... که به بیش از دهها هزار مورد موجود در بازار می رسد ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان گردیده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می گردد. بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه که تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه می شود مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسک با سلیقه باربی (یا بقول دقیقتر با سلیقه و خواست یک زن آمریکایی) بزرگ شده و در زمانی که به سن انتخاب می رسند دقیقا دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یک زن آمریکایی) می باشند.

تقلیل حیا و ترویج اخلاق جنسی مورد نظر باربی از آنجا آغاز می شود كه كودك نه تنها می تواند به تعویض لباس های زیر عروسك اقدام كند كه به این كار نیز تشویق می شود و در بسیاری از اوقات با اندام جنسی عروسك سر و كار داشته و به تدریج قبح دیدن آن در نظر كودك می شكند

بنابر این هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و عرضه می شوند قبلا ذائقه و احساس نیاز به آن را در مصرف کنندگان بوجود آورده اند که پدیده "باربی بیس" یکی از نمودهای عینی در داخل کشور است که متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگرانی فراوان از طریق رسانه های جمعی در جستجوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانواده های ایرانی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش آن هستند . باربی به ترویج تجمل و مصرف گرایی با توجه به تنوع بیش از حد می پردازد و این یكی از ویروس های كشنده فرهنگ غربی است كه باربی به مثابه یك بیمار ، آن را در میان دختران دیگر سرزمین ها می پراكند و ایشان را به بیماری مهلك مصرف گرایی ، تجمل و مادی گرایی دچار می كند .

گرفتار شدن جوانان در دام انحطاط اخلاقی، دور شدن از معنویات و توسعه مادی گرایی که هر یک به تنهایی برای ایجاد بحرانی عظیم در یک خانواده کافی است می تواند از پیامد های ریشه دواندن فرهنگ "باربی" و امثال آن در جامعه باشد.به راستی این همه اثرگذاری و سیاست گذاری تنهابا خلق یک عروسک در جهان حیرت آور نیست؟! شاید همین مختصر کافی باشد تا بدانیم ریشه افزایش آمار خودفروشی زنان در کشورهای اروپایی، یا روند رو به رشد فرستادن این گونه زنان برای خاموش کردن آتش شهوت سربازان امریکایی در جنگ های گوناگون این کشور از توسعه کدام فرهنگ ناشی می شود.

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع : سایت مشرق ، تابناک ، مهدیون

لینک های مرتبط

بازی نرم باربی ها با کودکان 

با چنگ و دندان حفظش کنیم  

عروسک برتز جایگزین باربی می شود