تبیان، دستیار زندگی
كارلوس كیروش سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری حاضر شد و درباره حضورش در تیم ملی ایران پاسخگوی خبرنگاران بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام جهانی برزیل رویای من است


دوست دارم در این جلسه از فدراسیون فوتبال ایران تشكر كنم كه با دعوت از من فرصت هدایت تیم ملی ایران را برای من به وجود آوردند. در فرصتی كه ایجاد شده می‌توانیم با به اشتراك گذاردن رویاهایمان و بردن تیم ملی ایران به جام جهانی، خوشحالی را به همه هدیه كنیم.


کارلوس کرش سرمربی تیم ملی فوتبال

نشست خبری كارلوس كیروش سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته برگزار شد و او درباره حضورش در تیم ملی ایران پاسخگوی خبرنگاران بود.

كارلوس كیروش در ابتدای نشست خبری با تشكر از خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: نام من كارلوس كیروش است، ولی اگر تلفظش برای برخی سخت است، می‌توانید من را كارلوس صدا بزنید. اگر تا آخر نشست من را كارلوس صدا بزنید، من را خوشحال می‌كنید. همچنین دوست دارم در این جلسه از فدراسیون فوتبال ایران تشكر كنم كه با دعوت از من فرصت هدایت تیم ملی ایران را برای من به وجود آوردند. در فرصتی كه ایجاد شده می‌توانیم با به اشتراك گذاردن رویاهایمان و بردن تیم ملی ایران به جام جهانی، خوشحالی را به همه هدیه كنیم.

وی ادامه داد: وقتی آقای ترابیان برای اولین بار با من ملاقات كرد، رویاهایش را با من در میان گذاشت و من خیلی راحت پذیرفتم كه راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل می‌تواند رویای من نیز باشد ولی قسمت سخت كار تازه شروع شده است و اگر می‌خواهیم به این رویا رنگ واقعیت بپوشانیم، باید از اكنون سخت كار كنیم چرا كه در فوتبال هیچ چیز راحت به دست نمی‌آید.

كیروش افزود: من معتقدم با حمایت فدراسیون، باشگاه‌ها، هواداران باشگاه و اصحاب رسانه‌ها می‌توانیم با ساختن یك تیم آماده و هماهنگ به هدف‌مان دست پیدا كنیم ولی دوست دارم به مسائل واقع‌بینانه نگاه كنم. می‌خواهم بگویم رسیدن به هدف كار راحتی نیست ولی با توجه به شور و اشتیاقی كه مردم ایران به فوتبال دارند و استعداد بالای بازیكنان‌شان، می‌توانیم موفق شویم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ادامه داد: در فوتبال لحظاتی وجود دارد كه خیلی خوشحال باشیم و لحظاتی نیز بسیار ناراحت‌كننده‌اند ولی آنچه مهم است نتیجه‌ای است كه در نهایت خواهیم گرفت، در فوتبال كسی نمی‌تواند نتیجه‌ای را تضمین كند. این حقیقت فوتبال است. تنها چیزی كه من و كادر فنی همراهم می‌توانیم تضمین كنیم این است كه تمام توان خود را به كار خواهیم بست و تلاش می‌كنیم با امكاناتی كه در اختیار داریم بهترین نتیجه را كسب كنیم. بار دیگر اعلام می‌كنم مهم نیست با چه كسی و كجا بازی خواهیم كرد بلكه تضمین می‌كنم با آمادگی كامل به میدان خواهیم رفت. من و همكارانم قول می‌دهیم با سخت‌كوشی و تلاش زیاد به تحقق پیوستن رویاهایمان را دنبال كنیم.

كیروش در ادامه جلسه اعضای تیم همراهش را معرفی كرد.

‌دوست دارم در رابطه با باشگاه‌ها بگویم كه بدون كمك آن‌ها و بازیكنان، نمی‌توانیم به هدف خود دست پیدا كنیم. وظیفه من این است كه شرایطی را طوری فراهم كنم تا از داشته‌هایمان بهترین استفاده را ببریم. بازیكنان ما باید با تمام توان خود بازی كنند ولی این كار را با صبر و حوصله انجام خواهیم داد.

وی گفت: "آنتونی سیموئز" كه یكی از بزرگ‌ترین بازیكنان تاریخ فوتبال پرتغال به شمار می‌رود، اولین همكار من است. او به عنوان بازیكن و بعدها به عنوان مربی در كنار كسانی مثل پله و بكن باوئر كار كرده است. وی همچنین در تیم ملی پرتغال در جام جهانی 2010 در كنار من بوده است. می‌خواهم در این لحظه رازی را با شما در میان بگذارم. سیموئز طرفدار قرمزهاست.

در این لحظه خبرنگاری از كیروش پرسید، منظورتان این است كه سیموئز پرسپولیسی است كه وی توضیح داد، خیر، سیموئز طرفدار بنفیكاست.

وی در ادامه "مك درموت" را به عنوان دومین همكار خود معرفی كرد و درباره او اینچنین توضیح داد: مك درموت تجربه زیادی در انگلیس و آمریكا دارد و همچنین در امارات نیز كار كرده است.

"دن گاسپارت" سومین فرد تیم كاری كارلوس كیروش بود كه وی او را اینگونه معرفی كرد: گاسپارت تخصص زیادی در كار با دروازه‌بانان دارد. او در آفریقای جنوبی، آمریكا، ژاپن و تیم ملی پرتغال كار كرده است. كارنامه او نشان از این دارد كه او یك مربی بزرگ و حرفه‌ای است. او همچنین در تیم‌های اسپورتینگ لیسبون، بنفیكا و پورتوی پرتغال نیز كار كرده است.

كیروش در ادامه به شوخی عباس ترابیان را نیز به خبرنگاران معرفی كرد! وی گفت: در سمت راست من عباس ترابیان نشسته است كه نمی‌دانم شما او را می‌شناسید یا خیر. همان گونه كه آقای كفاشیان گفت مسئولیت آقای ترابیان بسیار سخت خواهد بود. تیمی كه می‌خواهد سخت كار كند باید بسیار هماهنگ باشد و او به عنوان سرپرست تیم، كسی است كه وظیفه هماهنگی تیم را به عهده دارد.

كارلوس كیروش سرمربی تیم ملی ایران

وی در ادامه بار دیگر از فرصتی كه برای او ایجاد شده است تشكر و اظهار كرد: ‌دوست دارم در رابطه با باشگاه‌ها بگویم كه بدون كمك آن‌ها و بازیكنان، نمی‌توانیم به هدف خود دست پیدا كنیم. وظیفه من این است كه شرایطی را طوری فراهم كنم تا از داشته‌هایمان بهترین استفاده را ببریم. بازیكنان ما باید با تمام توان خود بازی كنند ولی این كار را با صبر و حوصله انجام خواهیم داد.

وی همچنین خطاب به هواداران تیم ملی فوتبال ایران گفت: صحبتی كه با هواداران تیم ملی ایران دارم این است كه ما را با تمام توان خود حمایت كنند.

او خطاب به رسانه‌ها نیز گفت: امیدوارم رسانه‌ها با تیم ملی تعامل كامل داشته باشند و من معتقدم همان گونه كه ما وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم، رسانه‌ها نیز باید وظیفه خود را به بهترین شكل و در جهت كمك به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی انجام دهند. اگر حرفه‌ای عمل كنیم، می‌توانیم به هدف‌مان برسیم. باز هم از شما تشكر می‌كنم و آرزو می‌كنم به جام جهانی برزیل صعود كنیم.

س از سخنان كیروش سوال و جواب خبرنگاران آغاز شد كه اولین سوال درباره دلیل كیروش برای عقب انداختن سفر به ایران و نپذیرفتن پیشنهاد در دور اول مذاكرات بود.

كیروش در پاسخ به این سوال گفت: ما با فدراسیون در مرحله اول به توافق رسیدیم و بر سر چیزهای كلی نظر مشتركی داشتیم. دلیل اصلی و اولی كه مجددا پیشنهاد فدراسیون را قبول كردم این بود كه فدراسیون اعلام كرد برای بازی با مالدیو نیاز به اعلام نام سرمربی دارد و باید یك مربی معرفی شود. به همین دلیل من تصمیمم را عوض كردم و بار دیگر به ایران آمدم. در آن زمان شرایطی وجود داشت كه نمی‌توانستم بگویم بله. فدراسیون این حق را داشت كه از زمان استفاده كند و من هم از این فرصت با خانواده‌ام هماهنگ كردم و مذاكرات را از سر گرفتیم، فقط بحث زمان در میان بود.

كارلوس كیروش پیش از آنكه سوال بعدی مطرح شود از خبرنگاران پرسید آیا پاسخ او واضح و شفاف بوده و آیا آنها قانع شده‌اند یا خیر.

سوال بعدی خبرنگاران درباره میزان آشنایی كارلوس كیروش با فرهنگ، آداب و سنن مذهبی ایرانیان بود و اینكه آیا او توانسته خودش را با شرایط وفق دهد یا خیر؟

من انتظارات را می دانم كه بسیار بالاست و تنها یك چیز می توانم بگویم. من با 4 تیم ملی متفاوت كار كردم و این را به شما بگویم كه انتظارات همه تیم ها یكی است و می خواهند در جام جهانی تیمشان در جمع 4 تیم پایانی باشد یا قهرمان شود. اما باید واقع بین باشیم

سرمربی پیشین تیم فوتبال رئال مادرید در پاسخ به این سوال گفت: باید ابتدا یك چیز را راجع به زندگی بگویم. زندگی متعلق به افراد قدرتمند نیست. بلكه متعلق به همه كسانی است كه می‌توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند و موفق شوند. كار مربیگری همین وفق دادن با شرایط، روحیات، فرهنگ و حتی غذا و سایر مسایل است. اگر نتوانید با مسایل كنار بیایید نمی‌توانید مربی خوبی باشید.

وی در رابطه با اینكه چگونه خود را با شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران آشنا خواهد كرد، نیز گفت: پس از سالهای زیادی كه در آفریقا، رئال مادرید و تیمهای دیگر كار كردم، فكر می‌كنم شرایط خوبی دارم كه بتوانم با فرهنگ ایران كنار بیایم؛ چرا كه تجربه كار در جاهای زیادی دارم. من با بازیكنان بزرگی از قاره‌های (مختلف) كار كردم. آرزو دارم و رویای این را دارم كه روزی در كره ماه كار كنم. می خواهم یاد بگیرم و اطلاعات در مورد فوتبال ایران به دست بیاورم، چرا كه كارم همین است.

در ادامه خبرنگار دیگری در مورد تلفظ دقیق نام او پرسید و سپس گفت چه برنامه‌ای برای پرورش استعدادهای ایرانی دارید.

كارلوس كیروش. البته شما می توانید هر چه دوست داشتید من را صدا بزنید. من یك دوستی در دوبی داشتم كه دوست بسیار خوبی بود. یك روز به من گفت نگاه كن آقای كارلوس تو دیگه كیروش نیستی، كوروش هستی چرا كه این اسم از گذشته ما و تاریخ ما به ارث رسیده است. تا موقعی كه اسم بدی رو من گذاشته نشود مشكلی ندارم. این حرف كیروش با خنده خبرنگاران روبرو شد. در جواب سوال دوم باید بگویم الان وقت این نیست كه بخواهیم قول بدهیم و راجع به این مسائل حرف بزنیم. تركیب استعداد، سازمان دهی و پشتكار می تواند باعث موفقیت شود. استعداد زیادی وجود دارد كه باید با نظم دیسیپلین همراه شود تا بتواند موفقیت را تضمین كند. هر چقدر مصمم تر باشید در نظم دادن به استعدادها موفق تر خواهید شد.

كارلوس كیروش سرمربی تیم ملی ایران

كیروش در پاسخ به این سوال كه انتظارها با حضور كیروش بالا رفته و حتی صعود به جام جهانی به تنهایی كافی نیست، عنوان كرد: من انتظارات را می دانم كه بسیار بالاست و تنها یك چیز می توانم بگویم. من با 4 تیم ملی متفاوت كار كردم و این را به شما بگویم كه انتظارات همه تیم ها یكی است و می خواهند در جام جهانی تیمشان در جمع 4 تیم پایانی باشد یا قهرمان شود. اما باید واقع بین باشیم. تا الان چند كشور توانسته‌اند قهرمان شوند؟ كشورهای زیادی بودند كه بالا پایین زیادی داشتند. بلغارستان در یك جام جهانی خوب بود بعد افت كرد، پرتغال همین طور و كرواسی هم نتایج پر فراز و نشیبی داشت. بنابراین سوال اول این است كه سطح انتظارات كجاست؟ اگر همه بتوانند همه كار را انجام دهند دیگر انتظار معنی ندارد. شاید یكی بخواهد رییس جمهور شود و یكی دبیر یك روزنامه. آیا هر شخصی كار لازم را انجام داده است؟ آیا هر كس كارش را انجام داده است یا نه؟ پاسخ منفی است، مردم پشت درخت می نشینند و خیال پردازی می كنند. بنابراین برای رسیدن به توقعات باید به سختی كار كرد و وظیفه من در فدراسیون فوتبال همین است. باید برنامه ریزی كنیم، هم بلند مدت و هم كوتاه مدت. باید آماده سازی را برای تیم ملی، تیم امید و المپیك انجام دهیم. این چیزی است كه شغل من است.

فرگوسن یكی از بهترین دوستان من است، ولی این مساله‌ای خصوصی بود و من با ایشان مشورت نكردم، بلكه با دستیارانم در این باره مشورت كردم.

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه بعد از پیشنهاد از طرف فدراسیون ایران پیشنهادهای دیگری از كشورهای دیگر به شما شده است، گفت: از نظر من توضیح دادن در مورد چیزهایی كه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، سخت است. شما رسانه‌ها و مطبوعات را بهتر از من می‌شناسید. در مواقع مختلف مسائلی در روزنامه‌ها مطرح می‌شود كه برخی شایعه است و شایعه برای من مهم نیست و حقیقت این است كه من الان اینجا هستم.

كیروش همچنین در پاسخ به سوالی كه آیا برای حضور در ایران از فرگوسن مشورت گرفته‌اید نیز اظهار كرد: فرگوسن یكی از بهترین دوستان من است، ولی این مساله‌ای خصوصی بود و من با ایشان مشورت نكردم، بلكه با دستیارانم در این باره مشورت كردم.

وی همچنین گفت: الان زمان صحبت كردن و وعده و وعید دادن نیست و زمان كار كردن است. من در جلسه‌ای كه با مسوولان فدراسون دارم باید در مورد نیازها صحبت كنم تا بدانیم كه چه كسی را در چه پستی بگذاریم. در ساختار تاكتیكی من، از مربیان زیادی استفاده خواهد شد، اما هم‌اكنون تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

بخش ورزشی تبیان

فرآوری: حسین محمدی


منبع: ایسنا