تبیان، دستیار زندگی
خولیو ولاسکو پرافتخارترین گزینه‎ای است که تاکنون فدراسیون والیبال بر روی برای حضور در راس تیم ملی دست گذاشته است هرچندکه بیش از یک دهه از افتخارات این مربی تازه وارد به والیبال ایران می‌گذرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولاسکو نهمین سرمربی خارجی والیبال


"خولیو ولاسکو" پرافتخارترین گزینه‎ای است که تاکنون فدراسیون والیبال بر روی برای حضور در راس تیم ملی دست گذاشته است هرچندکه بیش از یک دهه از افتخارات این مربی تازه وارد به والیبال ایران می‌گذرد.


ولاسکو

جدیدترین گزینه سرمربیگری تیم ملی والیبال بامداد دوشنبه وارد تهران شد تا پس از انجام مذاکرات تکمیلی با مسئولان فدراسیون والیبال قرارداد خود را برای آغاز همکاری با این فدراسیون منعقد کند و حداقل تا بازی‌های المپیک 2012 لندن در کنار ملی‎پوشان ایران باشد که کسب سهمیه این بازی‎ها را بزرگترین و اصلی‎ترین اهداف خود قرار داده‎اند.

"خولیو ولاسکو"، سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران مربی آرژانتینی الاصل است به واسطه حضور درازمدت در کشور چکمه یک ایتالیایی هم قلمداد می‎شود. این مربی بعد از نصرالله خان (پاکستان)، میلوالاایم (چکسلواکی سابق)، تاداهیکو کوردادا(ژاپن)، پارک سونگ (کره‎جنوبی)، ماتسو موتو (ژاپن)، پارک کی وون (کره‎جنوبی)، میلوراد کیاچ (صربستان) و زوران گائیچ (صربستان) نهمین گزینه خارجی است که به صورت مستقل در راس تیم ملی والیبال ایران قرار می‎گیرد و البته نخستین گزینه اروپایی و غیر صربستانی که مربیگری در والیبال ایران را می‎پذیرد.

از تولد تا مربیگری - بازیگری همزمان!

"خولیو ولاسکو" سال 1952 در شهر "لاپلاتا" آرژانتین به دنیا آمد. او از سن 15 سالگی با حضور در تیم دانشگاه لاپلاتا والیبال را آغاز کرد و همراه با این تیم طی سال‎های 1969 و 1970 قهرمان جوانان آرژانتین شد. ولاسکو در همین سال به عنوان بهترین بازیکن مسابقات والیبال جوانان آرژانتین مطرح شد.

خولیو از معدود ورزشکارانی بود که در دوران بازیگری همزمان وارد حرفه مربیگری هم شد. او در تیم سوم دانشگاه  پلانتا مربیگری همزمان خود را آغاز کرد.

مذاکرات اولیه خولیو ولاسکو برای بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی والیبال ایران در هفته‎های پایانی سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در این زمینه حاصل شد تا به واسطه حضور این مربی والیبال ایران دهه‎ای متفاوت را آغاز کند

مذاکرات اولیه خولیو ولاسکو برای بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی والیبال ایران در هفته‎های پایانی سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در این زمینه حاصل شد تا به واسطه حضور این مربی والیبال ایران دهه‎ای متفاوت را آغاز کند

آغاز مربیگری حرفه‎ای در سن 29 سالگی

خولیو ولاسکو 29 ساله بود که مربیگری را به طور حرفه‎ای آغاز کرد. مربیگری حرفه‎ای وی در سال 1981 با دستیاری سرمربی آرژانتین آغاز شد. پس از دو سال خولیو که مورد توجه ایتالیایی‎ها قرار گرفته بود سرمربیگری تیم "تره والی" ایتالیا را پذیرفت. این مربی سال 1985 از تیم "تره والی" جدا شد و به عنوان سرمربی تیم "مدنا" کارش را دنبال کرد. ولاسکو طی حضور چهار ساله در تیم جدیدش به چهار قهرمانی دست یافت و اینگونه نظر مسئولان فدراسیون والیبال ایتالیا را برای سرمربیگری در تیم ملی این کشور جلب کرد.

10 سال مربیگری ملی همراه با کسب 10 مدال اروپایی، جهانی و المپیکی

اولین سال سرمربیگری خولیو ولاسکو با قهرمانی همراه شد. وی که اواخر دهه 80 میلادی سرمربیگری تیم ملی ایتالیا را پذیرفت با این تیم عنوان قهرمانی مسابقات مردان اروپا را به دست آورد و به فاصله خیلی کم نایب قهرمان جهان شد. این مربی طی سال‌های 1993 و 1995 نیز ایتالیا را صاحب مدال طلا رقابت های قهرمانی مردان اروپا کرد.

ولاسکو

نایب قهرمانی بازی های المپیک 1996 آتلانتا که با شکست برابر هلند رقم خورد یکی دیگر از عنوان هایی بود که خولیو ولاسکو باتیم ملی ایتالیا به دست آورد. البته پیش از این عنوان و طی سال‌های 1990 تا 1994 ولاسکو و شاگردان ایتالیایی‎اش چهار بار هم قهرمان پیکارهای لیگ جهانی شدند.

حضور خولیو ولاسکو در والیبال ایتالیا برای تیم زنان این کشور هم مدال آور بود. قهرمانی بازی‎های مدیترانه عنوانی بود که ولاسکو آرژانتینی الاصل با تیم والیبال زنان ایتالیا به دست آورد.

من علاقمند هستم کارهای سخت و غیر ممکن را انجام دهم. برایم مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همینطوری برنده می‎شود. من دوست دارم جایی باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثیر گذار باشم. چون همیشه تشنه پیروزی هستم.

تمام موفقیت‌های ولاسکو در دهه 90 رقم خورد

در اینکه خولیو ولاسکو کارنامه‎ای درخشان از قهرمانی و نایب قهرمانی‎های اروپا، المپیک و مسابقات جهانی دارد، شکی نیست هر چند که همه این موفقیت‎ها به دهه 90 معطوف بود و بعد از آن و طی سال‏های دیگر هرگز تکرار نشد. ولاسکو سال 2001 به پیشنهاد مسئولان والیبال چکسلواکی سابق پاسخ مثبت داد و نگرفتن نتایج رضایت بخش باعث پایان زودهنگام این همکاری شد واینگونه شد که وی دوباره به ایتالیا بازگشت و این بار در تیم "کپی اسل" آغاز به کار کرد.

حدود دو سال پیش هم خولیو ولاسکو سرمربیگری تیم اسپانیا را بر عهده گرفت. این مربی با تیم اسپانیا در پیکارهای 2010 قهرمانی جهان در رده دوازدهم قرار گرفت.

من علاقمند هستم کارهای سخت و غیر ممکن را انجام دهم. برایم مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همینطوری برنده می‎شود. من دوست دارم جایی باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثیر گذار باشم. چون همیشه تشنه پیروزی هستم.

آغاز دهه‌ای جدید برای اشباع شدن

مذاکرات اولیه خولیو ولاسکو برای بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی والیبال ایران در هفته‎های پایانی سال گذشته انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در این زمینه حاصل شد تا به واسطه حضور این مربی والیبال ایران دهه‎ای متفاوت را آغاز کند. دهه‌ای که قهرمانی در رقابت‎های مردان آسیا، کسب دوباره سهمیه مسابقات جهانی، دستیابی به سهمیه المپیک برای نخستین بار و راهیابی به لیگ جهانی از اولویت های مهم محمدرضا داورزنی و فدراسیون تحت ریاستش است.

از طرفی دهه جدید میلادی هم برای ولاسکو می‎تواند دهه ای متفاوت از یک دهه اخیر باشد که بدون موفقیت و قهرمانی ملی به پایان رسید. البته اگر این مربی 59 ساله بتواند نتایج مورد نظر را برای والیبال ایران رقم بزند.

به هر حال خولیو در نخستین سفری که به ایران داشت اعلام کرده بود که: "اگر اشباع شده بودم الان اینجا نبودم. می توانستم در ایتالیا در خانه خودم بمانم و مربیگری یک تیم باشگاهی را برعهده بگیرم و با آسودگی زندگی کنم. اما من علاقمند هستم کارهای سخت و غیر ممکن را انجام دهم. برایم مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همینطوری برنده می‎شود. من دوست دارم جایی باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثیر گذار باشم. چون همیشه تشنه پیروزی هستم. من الان  در ایران هستم و همین هم می تواند نشان دهنده انگیزه من باشد".

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر