تبیان، دستیار زندگی
خوب سپری كردن دوره سالمندی ، نیازمند فراگیری مهارت ها و راه كارهای ویژه این دوره است ؛راه كارهایی كه به كمك خانواده ،به ویژه همراهان جوان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ، بهتر اجرایی می شود و بزرگان فامیل را در عبور از این مقطع یاری می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی بهتر در دوره سالمندی


خوب سپری كردن دوره سالمندی ، نیازمند فراگیری مهارت ها و راه كارهای ویژه این دوره است ؛راه كارهایی كه به كمك خانواده ،به ویژه همراهان جوان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ، بهتر اجرایی می شود و بزرگان فامیل را در عبور از این مقطع یاری می كند.


سالمندان

برخی از راه كارهای بهتر زیستن و بهره مندی ازاین دوره زندگی ، از این قرار است:

1. پرداختن به فرایض دینی

اگ فرد درپی سلامت روحی است ، باید معتقد باشد منابعی وجود دارند كه در رسیدن به این منظور ، به وی كمك خواهند كرد. ثابت شده است افرادی كه اعتقادات مذهبی دارند ،ازسلامت روحی ـ روانی و جسمی بیشتری بهره مندند و در مقایسه با كسانی كه باورهای مذهبی ضعیف تری دارند یا اعتقادات مذهبی ندارند ، در مقابله با فشارهای روحی ـ روانی ، مانند مرگ عزیزان ، توان مندترند. این افراد ،سریع تر می توانند به وضعیت روحی و جسمی پیش از وقوع تنش بازگردند و حتی كمتر دچار افزایش فشار خون می شوند. در حقیقت ،مراسم مذهبی ، سازگاری آنها را افزایش می دهد . باور داشتن زندگی پس از مرگ ،به ویژه این اعتقاد كه دنیای دیگر می تواند بهتراززندگی كنونی باشد ، به فرد سالمند آرامش می بخشد و این مطلب كه در آینده و در جهان دیگر ، باز هم افراد خواهند توانست عزیزان خود را ببینند ، اضطراب وی را كاهش می دهد . انجام دادن فرایض دینی ، خیرات ، تفحص در امور مذهبی ، رفتن به مسجد و زیارت اماكن مذهبی و تقویت اعتقادات مذهبی نیز شرایط آرامش دل و تسلای روح را فراهم می كند.

2. ورزش

ورزش ، سبب احساس سلامتی و نشاط ، و بهبود وضعیت جسمی و روحی سالمند می شود.

3. خوردن مواد غذایی سالم

تغذیه مناسب در دوران سالمندی ، در وضعیت روحی و جسمی فرد تأثیر بسزایی دارد و با تغذیه صحیح می توان افسردگی را كاهش داد. مصرف غذاهایی كه پروتئین بالا ، قند پایین و چربی كمتری دارند ، و استفاده از وعده های غذایی بیشتر با حجم كمتر،جهت تنظیم قند خون و همچنین استفاده بیشتر از موادی مثل ماهی ، برای تمام افراد،به ویژه سالمندان توصیه می شود. آموزش تهیه غذای سالم و سریع كه با توجه به مشكلات جویدن ، بلع و هضم غذا ، برای سالمند مناسب باشد و كمترین تداخل دارویی و غذایی را نیز سبب شود ، برای ارتقای سلامت آنان ، لازم است . پرهیز از الكل ، سیگار و مواد مخدر ،از توصیه های دیگری است كه سالمندان باید به آن توجه داشته باشند.

رفتن به طبیعت و نقاط خوش آب و هوا و دیدن مناظر زیبا ، به سالمندان كمك می كند. از فكرگذشته خارج شوند.

4. دادن تعطیلی به افكار

رفتن به طبیعت و نقاط خوش آب و هوا و دیدن مناظر زیبا ، به سالمندان كمك می كند. از فكرگذشته خارج شوند و فقط به زمان حال بیندیشند. انتخاب صحیح مكان تفریح ،‌اهمیت زیادی دارد؛ چرا كه در سنین بالا باید از تغییرات شدید آب و هوایی پرهیز كرد.

ثابت شده است افرادی كه اعتقادات مذهبی دارند ،ازسلامت روحی ـ روانی و جسمی بیشتری بهره مندند و در مقایسه با كسانی كه باورهای مذهبی ضعیف تری دارند یا اعتقادات مذهبی ندارند ، در مقابله با فشارهای روحی ـ روانی ، مانند مرگ عزیزان ، توان مندترند.

5. فعالیت های اجتماعی

اصولاً فردی كه اشتغال ذهنی و فعالیت بدنی دارد ،ازپیری غافل گیر نمی شود. سرگرمی و فعالیت اعتماد به نفس سالمندان را تقویت می كند. فردی سالمند ،با جای گزین كردن فعالیت های جدید متناسب با سن ، به جای فعالیت های گذشته ، می تواند خلأ بازنشستگی را پرسازد . پرداختن سالمندان به كارهایی كه در دوران جوانی با آن سرو كار داشته اند و مورد علاقه آنها بوده است ، مانند پرورش گل و گیاه ، نویسندگی ، نقاشی ، خطاطی ، صنایع دستی و كارهای هنری ، تدریس ، و حتی نگه داری از نوه ها ، احساس پوچی و بیهودگی را از آنان دور و احساس مفید بودن رادر آنها تقویت می كند. مشاركت در فعالیت های انسان دوستانه، ارتباط با انجمن ها ، حضور در گروه ها وداشتن دوستان هم سن نیز در حفظ شادابی و سازگاری ، تأثیر چشم گیری دارد.

6. نداشتن خواسته های غیر منطقی از خود

فرد سالمند ، نباید از خود ، خواسته های غیر منطقی و فراترازتوان داشته باشد و باید به خاطر اشتباه هایی كه در گذشته یا حال مرتكب شده است ، خود را ببخشد. بدین ترتیب ، قادر به بخشیدن اشتباه های دیگران نیز خواهد بود.

7. یافتن دوست و هم صحبت

سالمند ، باید فردی را برای درد دل وتبادل وافكار بیابد و با وی صحبت كند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

نشریه گلبرگ ،شماره 123.