تبیان، دستیار زندگی
نظر به ارزش والای زن در جامعه اسلامی و با توجه به اینکه نیمی از افراد جامعه ما را زنان تشکیل میدهند، سلامت و نشاط آنان میتواند در داشتن جامعه ای سالم و شاداب نقش مهمی داشته باشد. اهمیت تحرکات بدنی و ورزش برای انسان در عصر حاضر به تجربه علمی رسیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا امیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم ها ! خود را جدی بگیرید


نظر به ارزش والای زن در جامعه اسلامی و با توجه به اینکه نیمی از افراد جامعه ما را زنان تشکیل میدهند، سلامت و نشاط آنان میتواند در داشتن جامعه ای سالم و شاداب نقش مهمی داشته باشد. اهمیت تحرکات بدنی و ورزش برای انسان در عصر حاضر به تجربه علمی رسیده است.


ورزش ، بانوان و تندرستی

ورزش یکی از ابزار مهم رشد فکری و جسمی افراد در جامعه است. باتوجه به اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض بیماریهای استخوانی بویژه پوکی استخوان هستند، ورزش برای این قشر اهمیت بیشتری پیدا میکند. اما با توجه به شرایط مذهبی و عرفی حاکم بر جامعه زنان کشور ما کمتر به این مساله مهم توجه نشان میدهند. یقیناً مذهب و باورهای فرهنگی، می‌تواند موانعی بر سر راه ورزشکاران ایجاد کند؛ اما با تدابیری که در سطوح مختلف جامعه اندیشیده میشود میتوان بستر لازم را برای حضور زنان مسلمان در عرصه های مختلف ورزشی و با رعایت حدود اسلامی فراهم کرد. این در حالی است که فرزندان سالم از مادران سالم به وجود می آیند و محیط خانواده نیز در سایه سلامتی زنان، شادتر و پرنشاط تر خواهد شد.

فعالیتهای بدنی متناوب در زنان میتواند از بسیاری امراض از جمله پوکی استخوان، حملات قلبی، و سکته های مغزی که بیش از یک سوم مرگ و میر زنان ناشی از آن است، جلوگیری کند. فعالیت بدنی به همراه رژیم غذایی صحیح و سالم میتواند از بروز چاقی در زنان نیز جلوگیری کند. درجه اهمیت این فعالیتها در دوران یائسگی بیشتر نمایان می شود.

زنان در دوران یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان هستند که انجام ورزشهای متناوب مانند پیاده روی و تحرکات جسمی مختلف میتواند در کاهش این امراض تاثیر بسزایی داشته باشد.

زنان در دوران یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان هستند که انجام ورزشهای متناوب مانند پیاده روی و تحرکات جسمی مختلف میتواند در کاهش این امراض تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین ورزش و تحرکات جسمی موجب کاهش استرس و افسردگی در زنان میشود. مشکلی که بسیاری در حال حاضر با آن دست به گریبان هستند. با توجه به روایات اسلامی نیز عقل سالم در بدن سالم است. کسانی که از جسمی سالم برخوردار باشند در انجام وظایف دینی مانند نماز، روزه، حج و ... بسیار موفق ترند.

توجه به ورزش زنان کارمند نیز یکی دیگر از موارد مورد توجه در این مقوله است. زنان کارمند با توجه به مشغله زیاد در محیط کار و منزل، فرصت کمتری برای حضور در اماکن ورزشی پیدا میکنند. شاه فرهت، استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار می دارد: طبق پ‍ژوهش‌های انجام شده 47 درصد زنان كارمند ورزش آماتور می‌كنند، 13 درصد به صورت حرفه‌ای و 39 درصد هرگز ورزش نمی‌كنند. در این صورت میتوان برنامه های مختلف ورزشی ولو در زمانی کوتاه، برای زنان کارمند در نظر گرفت تا علاوه بر حفظ سلامتی آنان، موجبات افزایش کارایی را در محیط کار فراهم کرد.

زنان باید خود آغازگر اصلاح تفکرات جامعه باشند و دیدگاه عموم مردم را نسبت به خود و فعالیتهایشان تغییر دهند. آنها باید خود را جدی گرفته و به فعالیتهای خود و هم جنسانشان بها بدهند و برای هر چه بهتر، سالمتر و فعالتر بودن تلاش کنند.

این نکته را نباید از نظر دور داشت که به دلیل برخی محدودیتهای دینی، حضور زنان در اماکن ورزشی کمتر به چشم میخورد. بنابراین توجه و اهمیت به فرهنگ سازی در زمینه ورزش بانوان، میتواند در حفظ و افزایش سطح سلامت  جامعه و فرزندان که آینده سازان این مرز وبوم هستند کمک شایانی کرده باشد. دولتمردان کشورمان نیز به اهمیت این امر واقفند و جا دارد علاوه بر ایجاد زمینه مساعد و توسعه امکانات ورزشی برای زنان در جهت ارتقای سطح فرهنگ جامعه برای ورزش زنان تلاش پیگیر و بیشتری داشته باشند و در جهت حمایت و ایجاد بستر لازم برای دستیابی به حقوق و سهم بانوان در ورزش تلاش بیشتری کنند. البته در انجام امور ورزشی باید به معیارهای ارزشی و حفظ و عفت زنان در جامعه نیز

توجه ویژه داشت. از جمله اقدامات دولت در گسترش و اشاعه ورزش اسلامی در سطح جامعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بانوان

توسعه و ترویج ورزش همگانی با رویکرد دینی

حضور بانوان با حفظ پوشش اسلامی در فعالیتهای ورزشی

تقویت و گسترش اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی بانوان

تدوین برنامه های فرهنگی تبلیغی به منظور رشد و توسعه ورزش بانوان

تشویق زنان به شركت در فعالیتهای ورزشی روزانه

از احداث و تجهیز فضاها و اماكن ورزشی سرپوشیده ویژه بانوان

برگزاری مسابقات،  جشنواره ها و همایش های فرهنگی

تبلیغات مستمر به منظور ترویج و تعمیم ورزش همگانی

جلب مشاركت بخش خصوصی با ورزش همگانی

بستر سازی جهت افزایش حضور خانواده ها در مسابقات حوزه ورزشهای همگانی

ایجاد انگیزه و علاقه به ورزش

با توجه به اهمیت ورزش و شناخت مشکل پوشش در جوامع اسلامی، طراحی و تولید لباسهای ورزشی مناسب برای زنان مسلمان نیز یکی دیگر از اقدامات اساسی در جهت افزایش حضور زنان درعرصه های ورزشی است. همچنین زنان باید خود آغازگر اصلاح تفکرات جامعه باشند و دیدگاه عموم مردم را نسبت به خود و فعالیتهایشان تغییر دهند. آنها باید خود را جدی گرفته و به فعالیتهای خود و هم جنسانشان بها بدهند و برای هر چه بهتر، سالمتر و فعالتر بودن تلاش کنند.

به دلیل برخی محدودیتهای دینی، حضور زنان در اماکن ورزشی کمتر به چشم میخورد. بنابراین توجه و اهمیت به فرهنگ سازی در زمینه ورزش بانوان، میتواند در حفظ و افزایش سطح سلامت  جامعه و فرزندان که آینده سازان این مرز وبوم هستند کمک شایانی کرده باشد.

کارشناسان سلامت و بهداشت همگی متفق القول اند که ورزش نقش مهم و برجسته ای در حفظ سلامتی و تناسب اندام دارد و همگی توصیه می کنند برای داشتن یک جامعه سالمتر و فعالتر، باید تلاش کنیم ورزش را به لیست کارهای روزانه افراد آن جامعه اعم از زن و مرد، در هر سن و با هر سطحی از توانایی فیزیکی اضافه کنیم.

ورزش زنان در بعد اجتماعی میتواند آثار زیر را در پی داشته باشد:

حفظ شادابی و نشاط جامعه

تربیت فرزندانی سالم

برخورداری از خانواده ای با نشاط و سرزنده

حضور زنان در عرصه های مختلف ورزشی

افزایش اعتماد به نفس در جامعه

رشد و اعتلای جامعه

آمادگی برای انجام وظایف فردی و اجتماعی

ایجاد روابط انسانی صمیمانه و افزایش دوستی ها

افزایش سازگاری های اجتماعی

جلوگیری از نابهنجاری های اجتماعی

افزایش تعامل و همکاری با ورزشهای گروهی

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


لینک مرتبط:

 اینجا ورود آقایان ممنوع است!