تبیان، دستیار زندگی
هر رسانه دیگری به غیر از رادیو بود در مقابله با بقیه رسانه‌های نوپدیدی که بعد از رادیو ظهور کردند، نمی‌توانست مقاومت کند، اما قدرت رادیو به نسبت دیگر رسانه‌ها مثل تلویزیون، موبایل یا اینترنت در این بود که آنها را به خدمت گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی با محمدحسین صوفی معاون صدا؛

هر روز 300 ساعت با رادیو


هر رسانه دیگری به غیر از رادیو بود در مقابله با بقیه رسانه‌های نوپدیدی که بعد از رادیو ظهور کردند، نمی‌توانست مقاومت کند، اما قدرت رادیو به نسبت دیگر رسانه‌ها مثل تلویزیون، موبایل یا اینترنت در این بود که آنها را به خدمت گرفت.


رادیو

سال 1389 ارتباط برنامه‌های رادیویی با مخاطبان بیشتر شد. پدیده مخاطب‌محوری را در سال 89 جدی‌تر تعقیب کردیم و در سال 90 با دقت و وسواس بیشتری این روند را ادامه خواهیم داد.

محمدحسین صوفی معاونت صدای سازمان صدا و سیما ضمن بیان این مطلب به «ایران» گفت: ابتدای سال 89 براساس تأکیدات و دستورات مقام معظم رهبری برنامه‌های رادیو را براساس 4 محور دین، اخلاق، امید و آگاهی طراحی و تولید کردیم.

وی افزود: در سال 1389 روزانه بیش از 300 ساعت برنامه از شبکه‌های مختلف رادیویی تولید و پخش شد. همچنین بیش از هزار ساعت نمایش در موضوعات مختلف با ساختارهای متفاوت در سال 89 تولید شد.

ارتقای کیفیت برنامه‌ها

محمدحسین صوفی گفت: در سال 89 بنا را بر ارتقای کیفیت برنامه‌ها گذاشتیم که مخاطب بیشتری را جذب کنیم و مخاطب فعلی را هم حفظ کنیم. برهمین اساس برنامه تحولی نوشته شد که برای تحقق آن اقدام به برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی از جمله جشنواره بین‌المللی رادیو کردیم.

برنامه‌های سال 90 رادیو

معاون صدا در ادامه درباره برنامه‌های سال 90 رسانه رادیو گفت: در نوروز 90 بیش از 20 شبکه و کانال رادیویی علاوه بر برنامه روزانه، بیش از 150 برنامه را پخش کرد و این برنامه‌ها از 28 اسفند تا 15 فروردین پیگیری می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های سال 90 در کنار جذب مخاطب بیشتر دو شبکه نمایش و شبکه آموزش رادیو را راه‌اندازی می‌کنیم.

از دیگر برنامه‌های سال 90 در کنار جذب مخاطب بیشتر دو شبکه نمایش و شبکه آموزش رادیو را راه‌اندازی می‌کنیم.

معاونت صدا در پاسخ به این پرسش که آیا رادیو به نسبت رسانه‌های دیگری مثل تلویزیون مخاطبش را از دست داده است، گفت: رادیو و تلویزیون اساساً دو رسانه رقیب و موازی نیستند، بلکه کارکرد متفاوتی دارند. مأموریت این دو رسانه متفاوت است. ماندگاری و جذابیت رادیو هم در این کارکرد متفاوت تعریف می‌شود. گرچه در رادیو تفریح و سرگرمی هم هست ولی بیشتر کارکرد رادیو آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است.

وی افزود: سیر پیدایش رسانه را که نگاه کنید، هر رسانه دیگری به غیر از رادیو بود در مقابله با بقیه رسانه‌های نوپدیدی که بعد از رادیو ظهور کردند، نمی‌توانست مقاومت کند، اما قدرت رادیو به نسبت دیگر رسانه‌ها مثل تلویزیون، موبایل یا اینترنت در این بود که آنها را به خدمت گرفت. الآن رادیو اینترنتی و رادیو موبایل داریم. حتی شبکه‌های تلویزیونی مثل رادیو هفت دارند. در حال حاضر رادیوهای جمهوری اسلامی روی ماهواره هستند. این تأثیرگذاری و قدرت نفوذپذیری رادیو را نشان می‌دهد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: شبکه ایران