تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید فدراسیون والیبال ایران در سال 1389 یکی از موفق‌ترین ارگان‌های ورزش کشور بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامزد ریاست فوتبال نمی‌شوم


بدون تردید فدراسیون والیبال ایران در سال 1389 یکی از موفق‌ترین ارگان‌های ورزش کشور بوده است. کسب مدال در بیش از 15 جام بین‌المللی، دعوت از مربیان نام آشنای جهان برای هدایت تیم ملی و برگزاری منظم رقابت‌های لیگ با حضور 16 تیم موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران ورزشی، مدیریت فدراسیون والیبال را تحسین کنند.

نامزد ریاست فوتبال نمی‌شوم

همچنین در اوآخر سال گذشته "خولیو ولاسکو" سرشناس‌ترین و پرافتخار‌ترین مربی والیبال جهان به عنوان سرمربی، هدایت تیم ملی بزرگسال ایران را پذیرفت تا به قول محمدرضا داورزنی زنجیره موفقیت‌های والیبال ایران را با قهرمانی تیم ملی در آسیا و حضور پررنگ در المپیک لندن کامل شود.

در همین راستا ایسنا برای تشریح دستاوردهای فدراسیون والیبال در سال 1389 و برنامه‌های این سازمان برای سال 90 به گفت و گو با ریس فدراسیون والیبال نشست که این مصاحبه را به شرح زیر می خوانید:

*آقای داورزنی به نظر شما مهمترین دستاوردهای فدراسیون والیبال در سال 1389 چه بوده است؟

ما سال گذشته با همکاری نیرو‌های مسلح و آموزش و پرورش در 20 رویداد جهانی شرکت کردیم که در 15 مورد روی سکو رفتیم و در 9 میدان قهرمان شدیم. تیمهای ملی ما نتایج قابل قبولی را کسب کردند. با این حال دو شکست برابر مصر و ژاپن ما را بر آن داشت تا برای تکمیل زنجیره موفقیت‌های تیم ملی به دنبال جذب و استخدام یک سرمربی تراز اول باشیم. با چند گزینه مطرح والیبال جهان مذاکره کردیم و سرانجام "خولیو ولاسکو" را برای هدایت تیم ملی بزرگسالان استخدام کردیم تا بتوانیم از دانش و تجربه حضور او در رقابت‌های جهانی و المپیک بهره ببریم. ولاسکو بارها با تیم ملی ایتالیا به افتخارات زیادی دست یافته است و انتظار ما این است که حضور او در ایران موجب موفقیت تیم ملی شود.

*دستیاران و کمک مربی‌های ولاسکو ایرانی هستند یا خارجی و گزینه‌های مورد نظر فدراسیون چه کسانی هستند؟

من تاکید زیادی دارم كه باید شرایطی را فراهم آوریم که مربیان داخلی ما رشد کنند. خوشبختانه امروز تعداد زیادی از مربیان والیبال ایران دارای درجه تحصیلی دکترا هستند و بسیاری از بازیکنان ما نیز مدرک کارشناسی ارشد دارند. فدراسیون در نظر دارد مربیان ایرانی را در کنار سرمربی‌های بزرگ قرار دهد تا علاوه بر دانش، تجربه لازم را بدست آورند. به بیان دیگر والیبال ایران مربی می سازد و ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم زیرا اگر می‌خواهیم در سطح جهان کار کنیم باید تفکر و دانش علمی روز جهان را نیز در اختیار داشته باشیم. دستیاران ولاسکو ایرانی خواهند بود. ما چهار گزینه را در نظر داریم که بعد از تعامل با ولاسکو آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

اساسا نوع نگاه و مدیریت ما این است که در هر بخش باید کارها را به دست افراد متخصص سپرد. برای مثال مسئولیت تدارکات باید به کسانی واگذار شود که توانایی لازم برای این کار را داشته باشند و تنها سابقه والیبال بازی کردن برای این کار کافی نیست

* شما به عنوان رئیس فدراسیون والیبال چه اهدافی را در سال جدید برای تیم‌های ملی در نظر گرفته‌اید؟

امیدوارم تیم ملی بزرگسالان در سال 1390 به سه هدف مهم دست یابد. قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ، حضور در مسابقات انتخابی المپیک و همچنین حضور در رقابت‌های لیگ جهانی والیبال از مهمترین برنامه‌های تیم ملی ایران است. البته اگر قهرمان آسیا شویم مستقیم به جام جهانی می‌رویم . همچنین پیش بینی ما این است که در رقابت‌های جهانی جوانان و نوجوانان نیز روی سکو برویم.

* آقای داورزنی مهمترین انتقادی که نسبت به دوره مدیریت شما مطرح می‌کنند حضور افراد غیر والیبالی در پست‌های مختلف فدراسیون است آیا شما این انتقاد را وارد می‌دانید؟

اساسا نوع نگاه و مدیریت ما این است که در هر بخش باید کارها را به دست افراد متخصص سپرد. برای مثال مسئولیت تدارکات باید به کسانی واگذار شود که توانایی لازم برای این کار را داشته باشند و تنها سابقه والیبال بازی کردن برای این کار کافی نیست. با این حال ما در فدراسیون تلاش کرده‌ایم در بخش فنی و تخصصی والیبال از افراد با تجربه و باسابقه در این رشته ورزشی استفاده کنیم. ما در کادر فنی تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی از افراد متخصص و والیبالی بهره می‌بریم. البته تجربه به ما نشان می دهد که هر کجا سرپرست تیم خود از خانواده والیبال باشد میل به دخالت در کار سرمربی پیدا می کند به همین دلیل تصمیم گرفتیم سرپرست‌ تیم‌های ملی والیبالی نباشد. باید یادآوری کنم که در کادر فنی یک تیم حدود 11 نفر فعالیت می‌کنند که تا امروز به جز سرپرست سایر افراد یا سابقه بازی والیبال را داشتند یا در یک تیم باشگاهی مربی بوده اند. در پست‌های مختلف چارت اداری فدراسیون هم افرادی چون حاتمی، درخشنده و پورحسن همه والیبالی هستند. اگر ملاک دوستان از غیر والیبالی بودن مسئولان در فدراسیون این است که چرا خوشان حضور ندارند این بحث دیگری است. به نظر من این حرف که بارها در رسانه‌ها مطرح می‌شود واقعاً ظلم به والیبال است.

*چرا فدراسیون برای مشاوره و تعیین سرمربی تیم‌های ملی از کمیته فنی مربیان بهره نمی‌برد؟

مربی‌ها در هیچ جای دنیا مربی تیم‌ ملی را انتخاب نمی‌کنند و مسئولیت این کار با من یعنی رئیس فدراسیون است . باید دید که رویکرد کمیته مربیان چیست؟ اگر رویکرد نظارت بر برنامه‌های تیم ملی باشد من قبول دارم که این کمیته شکل بگیرد. اما انتخاب سرمربی برای تیم‌های ملی وظیفه رئیس فدراسیون است. مگر انتخاب سرمربی تیم ملی یک کار همیشگی و مستمر است و برای مثال باید هر ماه یک مربی انتخاب شود که به طور پیوسته کمیته مربیان تشکیل شود؟ فردا اگر تیم‌های ملی نتیجه نگرفت کسی نمی‌گوید کمیته مربیان مسئول است. پیش از این کمیته مربیان را تشکیل دادیم و شاهد بودیم همه اعضای این کمیته گرایش دارند خود مربی شوند. از سویی هیچ یک از مربیان تمایل ندارند زیر نظر کمیته فنی کار کنند. سوال من این است که کمیته فنی مربیان تا کنون چه رویکردی داشته است و آیا توانسته در فوتبال یا کشتی تاثیر مثبتی داشته باشد؟ باید عنوان کنم چون تاکنون کارکرد مثبتی نداشته است پس در صدد تشکیل آن نیستیم.

قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ، حضور در مسابقات انتخابی المپیک و همچنین حضور در رقابت‌های لیگ جهانی والیبال از مهمترین برنامه‌های تیم ملی ایران است

*چرا هدایت هر دو تیم جوانان و نوجوانان را به یک سرمربی سپردید؟

ما چاره‌ای جز این کار نداشتیم. من نیزعلاقه‌مند هستم شرایطی فراهم آید که هر دو تیم جوانان و نوجوانان زیر نظر کادر فنی مستقل تمرین کنند. اما باید توجه داشته باشیم که فاصله بین رقابت‌های نوجوانان و جوانان جهان حدود 10 روز است. از سوی دیگر پنج بازیکن در هر دو تیم مشترک هستند. با این شرایط چطور می‌توانیم با دو سرمربی کار کنیم در حالی که هر دو مربی یک بازیکن را می‌خواهند. منطق به ما می‌گوید که تیم‌های جوانان و نوجوانان زیر نظر تفکرات یک سرمربی بازی کنند. با این حال برای آماده‌سازی هر دو تیم برنامه ریزی کردیم به طوری که دو گروه از بازیکنان هفت روز سوا و چهار روز مشترک با یکدیگر تمرین کنند. ست کوویچ مربی بزرگ و خوبی است و در سال‌های گذشته بازیکنان بسیاری را برای تیم‌های بزرگسال تربیت کرده‌است. فکر می‌کنم هر دو تیم ملی جوانان و نوجوانان با او نتیجه بگیرند.

*برای اولین بار لیگ 89-90 با حضور 16 تیم در دو گروه شروع به کار کرد آیا شما از برگزاری رقابت‌ها بدین شکل راضی هستید؟

حضور 16 تیم در لیگ برتر مزایای زیادی داشت از جمله این که بازیکنان رده سنی جوانان توانستند در لیگ برتر بازی کنند و شور و نشاط والیبال به استان‌های بیشتری رفت. امروز شاهد حضور سیل مشتاقان والیبال در شهر‌های بندرعباس ، کاشان و آمل برای تشویق تیم‌های محبوبشان هستیم. هدف ما این است که والیبال در همه شهرهای ایران پایگاه مشخصی داشته و استان‌ها در لیگ برتر و دسته یک حضور داشته باشند و بتوانند بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری‌ جذب کنند. خوشبختانه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر امسال بازتاب مثبتی داشته است البته نقاط ضعفی هم وجود دارد که بعد از پایان لیگ امسال در یک بررسی کلی آن‌ها را تحلیل می‌کنیم.

*همزمان با استخدام ولاسکو برای هدایت تیم ملی والیبال، فدراسیون فوتبال از عقد قرارداد با یک سرمربی خارجی بازماند. به نظر شما چه چیز موجب موفقیت فدراسیون والیبال و ناموفق بودن فدراسیون فوتبال برای جذب سرمربی تراز اول شد؟

فضای فوتبال با والیبال متفاوت است و به جرات می‌گویم کار در فوتبال بسیار سخت است زیرا مردم حساسیت زیادی روی این رشته ورزشی دارند. انتخاب مربی تراز اول هم در این فضا کار دشواری است. دوستان ما در فدراسیون فوتبال به ویژه آقای کفاشیان زحمات زیادی می‌کشند. به نظر من برای جذب یک مربی خوب نباید به حاشیه‌ها وارد شد و تصمیمات انفعالی گرفت. با این حال باز هم تاکید می‌کنم به دلیل بمباران تبلیغاتی و حساسیت‌های زیاد، تصمیم گیری در این فضا دشوار است

*آیا شما خود را برای دور بعد ریاست فدراسیون فوتبال کاندید می‌کنید؟

خیر من علاقه‌ای ندارم و کاندید نمی‌شوم. تمام تلاش من این است که به چشم‌انداز‌های پیش رو در والیبال دست یابیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع:ایسنا