تبیان، دستیار زندگی
ِ مبارک " روز اول ذیحجه ، سال دوم هجرت مصادف است با سالروز مبارک ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام که به امر پرودگار صورت گرفت . شخصیتی چون حضرت علی علیه السلام هرگز در همسر گزینی به آرامش نسبی و موقت اکتفا نمی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوندِ مبارک

روز اول ذیحجه ، سال دوم هجرت مصادف است با سالروز مبارک ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام که به امر پرودگار صورت گرفت .

شخصیتی چون حضرت علی علیه السلام هرگز در همسر گزینی به آرامش نسبی و موقت اکتفا نمی کند و آفاق دیگر زندگانی را در نظر دارد  . از این رو خواستار همسری می شود که از نظر ایمان ،  تقوی ، دانش ،  بینش ، نجابت و  اصالت ، " کُـفو" و همسان او باشد . چنین همسری ، جز دختر رسول خدا حضرت فاطمه زهرا علیها السلام  نبود، که به همه خصوصیات او از هنگام تولد تا آن زمان کاملاً  آشنایی داشت  .


خواستگاران حضرت زهرا علیها السلام

پیش از حضرت علی علیه السلام ، افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر یک پاسخ شنیده بودند و آن اینکه درمورد ازدواج زهرا منتظر وحی الهی است .

سرانجام حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری به خانه پیامبر رفت . هنگامی که علی (ع)  ، در خانه رسول اکرم را کوبید پیامبر فوراً به ام سلمه فرمود : برخیز و در را باز کن ، این کسی است که خدا و رسولش او را دوست می دارند .

ام سلمه می گوید : شوق شناسایی این شخص که پیامبر او را ستود آنچنان بر من مستولی شد که وقتی برخاستم در را باز کنم ، نزدیک بود پایم بلغزد . من در را باز کردم ،  حضرت علی علیه السلام وارد شد و در محضر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم نشست ، اما حیا و عظمت محضر پیامبر مانع از این شد که سخن بگوید ، لذا سر به زیر افکنده بود و سکوت بر مجلس حکم فرما . تا اینکه پیامبر صلی الله عیه و آله و سلم سکوت مجلس را شکست و گفت : گویا برای کاری آمده ای ؟ حضرت علی علیه السلام در پاسخ گفت : پیوند خویشاوندی من با خاندان رسالت و ثبات و پایداریم در راه دین و جهاد و کوششم ، در پیشبرد اسلام بر شما روشن است . پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمود : تو از آنچه که می گویی بالاتر هستی . حضرت علی علیه السلام گفت : آیا صلاح می دانید که فاطمه را به عقد من درآورید ؟

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم ، به اصل آزادی زن در انتخاب همسر اشاره کرد و در پاسخ حضرت علی علیه السلام فرمود : پیش از شما افراد دیگری از دخترم خواستگاری کرده اند و من درخواست آنان را با دخترم درمیان نهاده ام ، ولی در او نسبت به آن افراد احساس بی میلی کرده ام . اکنون درخواست شما را با او در میان می گذارم ، سپس نتیجه را به شما اطلاع می دهم .

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، وارد اتاق حضرت زهرا علیها السلام شد فاطمه برخاست ، سپس وضو ساخت و در محضر پدر نشست . پیامبر سخن خود را با دختر گرامیش چنین آغاز کرد :

علی فرزند ابوطالب از کسانی است که فضیلت  مقام او در اسلام بر ما روشن است ،  من از خدا خواسته بودم که تو را به عقد بهترین مخلوق خود درآورد و اکنون او به خواستگاری تو آمده است ، در این باره چه می گویی ؟ ،  در این هنگام زهرا علیها السلام در سکوت عمیقی فرو رفت ولی چهره خود را از پیامبر صلی الله عله و آله و سلم برنگرداند و کوچکترین اثری از ناراحتی در سیمای او ظاهر نشد . رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جای برخاست و فرمود : « الله اکبر ، سکوتها اقراره » ( سکوت دخترم نشانه رضای اوست ). (1)


جهیزیه دختر رسول خدا

پس از انجام خواستگاری و مراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی علیه السلام برای همسر گرامی خود اثاثی تهیه کند و زندگی مشترک خود را با دختر پیامبر آغاز نماید . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پذیرفت که حضرت علی علیه السلام زره خود را بفروشد و به عنوان جزئی از مهریه فاطمه علیها السلام در اختیار پیامبر بگذارد . زره به چهارصد در هم به فروش رفت . پیامبر قدری از مبلغ آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای زهرا ، عطر بخرد و باقمیانده را به عمار یاسر و گروهی از یاران خود داد تا برای فاطمه و علی لوازم منزل تهیه کنند . از صورت جهیزیه حضرت زهرا علیها السلام می توان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام به خوبی پی برد . فرستادگان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  از بازار بازگشتند درحالیکه آنچه برای حضرت زهرا علیها السلام تهیه کرده  بودند به قرار زیر بود :

1. پیراهنی به بهای هفت درهم ؛

2. یک روسری به بهای یک درهم ؛

3. قطیفه مشکی که تمام بدن را نمی پوشانید ؛

4. تخت عربی از چوب و لیف خرما ؛

5. تشک از کتان مصری که یکی پشمی و دیگری از لیف خرما بود ؛

6. بالش ، دو تا از پشم و دوتای دیگر از لیف خرما ؛

7.  پرده ؛

8. حصیر ؛

8. دستاس ؛

9. تشت بزرگ ؛

10. مشکی از پوست ؛

11. کاسه چوبی برای شیر ؛

12. ظرفی از پوست برای آب ؛

13. آفتابه ؛

14. ظرف بزرگ مسی ؛

15. چند کوزه ؛

16. بازوبندی از نقره .

یاران پیامبر وسایل خریداری شده را بر آن حضرت عرضه کردند و پیامبر ، در حالی که اثاث خانه دختر خود را زیر و رو می کرد ، فرمود : « اللهم بارک لقوم جل آنیتهم الخزف » (  خداوندا ، زندگی را بر گروهی که بیشتر ظروف آنها را سفال تشکیل می دهد مبارک گردان ) . (2)


مهریه و مراسم عروسی حضرت زهرا علیها السلام

مهریه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پانصد درهم بود که هر درهم معادل یک مثقال نقره بود .   ( هر مثقال 18 نخود است )

مراسم عروسی دختر گرانمایه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کمال سادگی و بی آلایشی برگزار شد .  یک ماه از عقد پیمان زناشویی می گذشت که زنان رسول خدا به حضرت علی گفتند : چرا همسرت را به خانه خویش نمی بری ؟  ، حضرت علی علیه السلام در پاسخ آنان آمادگی خود را اعلام کرد . ام ایمن شرف یاب محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شد و گفت : اگر خدیجه زنده بود دیدگانش از مراسم عروسی  فاطمه روشن می شد .

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، وقتی نام خدیجه را شنید چشمان مبارکش از اشک پر شد و گفت : او مرا هنگامی که همه تکذیبم کردند تصدیق کرد  در پیشبرد دین خدا یاریم داد و با اموال خود به گسترش اسلام مدد رساند . (3)

ام ایمن افزود : دیدگان همه را با اعزام فاطمه به خانه شوهر روشن کنید .

زمان اعزام عروس به خانه داماد که فرا رسید ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حضرت زهرا را به حضور طلبید و در حق ایشان دعا کرد .

سپس چهره زهرا را باز کرد و دست او را در دست علی نهاد ، به او تبریک گفت و فرمود : " فاطمه برای تو همسر شایسته ای است . سپس رو به فاطمه کرد و گفت : علی همسر خوبی برای توست . "

آنگاه به هر دو دستور داد که راه خانه خود را پیش گیرند و به شخصیت برجسته ای مانند سلمان دستور داد که مهار شتر زهرا علیها السلام را بگیرد و از این طریق ، جلالت مقام دختر گرامیش را اعلام داشت .  و سپس در حق هر دو چنین دعا فرمود : " پروردگارا !  این دختر من و محبوبترین مردم نزد من است . پروردگارا ! علی نیز گرامی ترین مردم نزد من است . خداوندا ! رشته محبت آن دو را استوارتر فرما و ... " (5)


پی نوشت ها :

1.کشف الغمة، ج 1، ص 50 .

2.بحار الانوار، ج 43، ص 94/ کشف الغمة، ج 1، ص 359.

3.بحار، ج 43، ص 130.

4.بحار، ج43، ص 96.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.