تبیان، دستیار زندگی
عضی معتقدند که مهران مدیری کشف داریوش کاردان بوده اما گویا کاردان زیاد از کشف خودش راضی نیست .درباره مدیری و برنامه​های طنز گفت و گویی با داریوش کاردان انجام شده است که اینجا متن کامل آن را می خوانید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهران مدیری کشف و سپس خنثی شد

اظهار نظر صریح داریوش کاردان درباره مهران مدیری،«قهوه تلخ» و طنز در تلویزیون


بعضی معتقدند که مهران مدیری کشف داریوش کاردان بوده اما گویا کاردان زیاد از کشف خودش راضی نیست .درباره مدیری و برنامه های طنز گفت و گویی با داریوش کاردان انجام شده است که اینجا متن کامل آن را می خوانید...


مهران مدیری

به طنز دهه 80 چه نمره‌ای می‌دهید به همه آنهایی که وارد این عرصه شدند و کارهایی که تا به حال انجام شده.

حقیقتش تاریخ‌ها را یادم نمی‌آید اینکه هر برنامه‌ای در چه تاریخی ساخته شده ولی بعد از برنامه کاکتوس و زیر آسمان شهر (1) من دیگر طنز ندیدم.

یعنی کار مهران غفوریان را قبول دارید؟

ببینید مسئله سر غفوریان، مدیری یا کاردان نیست مسئله سر آن چیزی است که خواسته می‌شود بحث شخص نیست به نظر من زیر آسمان شهر طنز خوبی بود هم همه را می‌خنداند و پای تلویزیون می‌کشاند و هم شبی نبود که من آن‌را تماشا کنم و نکته‌ای در آن نباشد.

چرا امثال شمایی که این‌قدر در مورد طنز حساس هستید و در موردش این‌قدر حرفه‌ای حرف می‌زنید و معتقدید که مدت‌هاست طنزی ساخته نشده، آستین بالا نمی‌زنید برای ساختن طنز؟!

یک نفر در رستورانی به صاحب رستوان گفت قورمه‌سبزی دارید گفت نه نیمرو بیاروم؟ طرف گفت کباب بیار، دوبارهصاحب رستوران گفت نیمرو بیاورم؟ و همین‌طور ادامه دادند یعنی چیز دیگری غیر از نیمرو نداشت من هم این‌را تبدیل کردم به این جمله که چی می‌خوری؟ برات نیمرو درست کنم یعنی وقتی هیچی نیست جز نیمرو بیاد بخوری دیگر!

پس ما باید با این نیمرو بسازیم؟ یعنی امثال شما باید بیرون گود بنشینید و بگویید لنگش کن؟!

من که مسئول این قضیه نیستم کسی که به من نمی‌گوید بیا طنز بساز.

یعنی به مهران مدیری می‌گویند؟!

مسئله سر غفوریان، مدیری یا کاردان نیست مسئله سر آن چیزی است که خواسته می‌شود بحث شخص نیست به نظر من زیر آسمان شهر طنز خوبی بود هم همه را می‌خنداند و پای تلویزیون می‌کشاند و هم شبی نبود که من آن‌را تماشا کنم و نکته‌ای در آن نباشد.

قطعاً می‌گویند که او هم می‌سازد قطعاً او آن چیز را می‌گوید که آنها دوست دارند وگرنه مگر این همه حمایت از کسی ممکن است؟!

کلا نظرتان در مورد کارهای ایشان چیست؟

من کلا در مورد ایشان نظری ندارم چون یک بار نظر دادم و همه به ما حمله کردند که چرا نظر دادی احتمالاً نباید نظری داد من هم دیگر کاری به این چیزها ندارم یعنی طنز همان برره است و باغ مظفر و اینها یک بار یک طنز از رضا عطاران دیدم همان ترش و شیرین که خیلی خوشم آمد ولی بعدها رفت به سمت طنزهای مسخره که من حالم بد شد.

چرا الان خیلی‌ها به مدیری سلطان کمدی ایران می‌گویند؟

من نمی‌دانم چه کسانی می‌گویند

اگر سلطان هم نگویند می‌گویند مرد خنده؟

خب بگویند اصلا بگویند سلطان جهان

به نظر شما چرا چنین چیزی در بین مردم جا افتاده؟

نمی‌دانم برای من که جا نیفتاده من این جمله را اصلا قبول ندارم نه در مورد خودم و نه در مورد ایشان و نه در مورد هیچ کس دیگری اگر قرار باشد اسم امثال ایشان و بنده سلطان شود پس چارلی چاپلین احتمالاً خداوند بوده.

کارهای مهران مدیری را دوست دارید؟

من شخصاً نه به عنوان صاحب‌نظر، مهران مدیری را وقتی بازی می‌کند دوست دارم ولی کارگردان نه.

الان مهران مدیری شده برنده برای برنامه‌های طنز، پس این یعنی کارهای مدیری قابل تأمل است و مردم با آن قهقهه می‌زنند و حداقلش می‌خندند درست است؟

نمی‌دانم ولی من که تا به حال با برنامه‌های ایشان قهقهه نزده‌ام یکی از همین برنامه‌هایش که در اسمش چین داشت من گاهی با آن می‌خندیدم ولی من مسئول نظام خلقت نیستم و حتی مخترع ایران هم نیستم که بدانم چرا ملت با این سریال‌ها می‌خندند.

اینکه می‌گویند شما کاشف مهران مدیری هستید یعنی واقعا او را کشف کردید؟

مهران مدیری کشف و خنثی شد مثل اینکه می‌گویند یک بمب کشف و خنثی شد.

از کی خنثی شده؟

فقط همین را بگویم که طنز ما به بیراهه رفته و به نظر من مهران مدیری خیلی وقت است که تمام شده و دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

آن چیزی که او را برند می‌کند چیست؟

بی‌طنزی کشور این همان نیمروست که باید به آن اکتفا کنیم. چرا در کشورهای دیگر برای ساختن یک فیلم طنز این همه زمان می‌گذارند؟ خب بیایند مثل ما صبح بگیرند شب پخش کنند این چه کاری است که این‌ها انجام می‌دهند این قضیه‌اش می‌شود عین اینکه فرش ماشینی زیاد شده چون خیلی راحت‌تر قابل دسترس است یافتن فرش دستبافت سخت است ساختن طنز خوب است وقتی درست کردن غذا سخت است پس باید به فست‌فود اکتفا کرد!

 قهوه تلخ را تماشا می‌کنید؟

نه نخواستم تا به حال نگاه کنم.

سینما و تلویزیون تبیان


همشهری جوان