تبیان، دستیار زندگی
کران نوروزی مهمترین عامل خبرساز روزهای اول بهار 1390 بود؛ در شرایطی که سینماگران ایرانی چندان از سوی تلویزیون مورد توجه قرار نگرفتند و کمتر چهره‌ سینمایی به برنامه‌های نوروزی راه پیدا کرد، ابراهیم حاتمی‌کیا به برنامه «راز» رفت تا چندان هم دستان تلویزیون ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران نوروز را چگونه پشت سر گذاشت؟

از حواشی فروش تا دفاع جانانه حاتمی‌کیا از «گزارش یک جشن»


 هرچند سینمای ایران نوروزی نسبتاً آرام را پشت سر گذاشت، اما در دل این آرامش هیاهویی پنهان رقم خورد.


اخراجی ها 3

اکران نوروزی مهمترین عامل خبرساز روزهای اول بهار 1390 بود؛ در شرایطی که سینماگران ایرانی چندان از سوی تلویزیون مورد توجه قرار نگرفتند و کمتر چهره‌ سینمایی به برنامه‌های نوروزی راه پیدا کرد، ابراهیم حاتمی‌کیا به برنامه «راز» رفت تا چندان هم دستان تلویزیون از این جهت خالی نباشد و حرف‌هایی مهم زد که بارها در محافل خبری سینمایی مطرح شد.

اعتراض تهمینه میلانی به برنامه هفت

نظرخواهی برنامه «هفت» در مورد پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی در ابتدای سال موجب دلخوری تهمینه میلانی کارگردان «یکی از ما دو نفر» شد.

او که این روزها تازه‌ترین فیلم خود را روی پرده دارد، در روزهای پایانی سال 1389 در مورد نظرسنجی صورت گرفته در برنامه «هفت» اظهار داشت: «کار بسیار نادرستی در برنامه «هفت» صورت گرفت. زیرنویسی نوشته شد و در آن پرسیده شد از بین دو فیلم مهم «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها 3» کدام در اکران نوروز پرفروش خواهد شد. براساس این نظرسنجی اسم فیلم من و دو فیلم دیگر حذف شد. این نظرسنجی بسیار جهت دار و غرض‌وزرانه بود. اگر عدالت اجرا می‌شد و اسامی همه فیلم ها در این نظرسنجی ذکر می‌شد، نمی‌توانستیم به نتیجه آن اعتراض کنیم. شنیدم مسئولان تلویزیون اعتراضی به فیلم من نداشتند و این تحریف از سوی سازندگان برنامه صورت گرفته که جای سئوال دارد. گویی دستی در کار است که فیلم من مطرح نشود.»

بعد از انتشار این خبر اعلام شد تهمینه میلانی برای حضور در برنامه هفت که نوزدهم فروردین 1390 روی آنتن شبکه سوم سیما خواهد رفت دعوت شده است.

فروش‌های خبرساز

یکی از رویدادهای خبرساز سینما در نوروز کم خبر سینمای ایران فروش فیلم‌های سینمایی بود. ارائه آمار فروش، انتشار اخبار میلیاردی شدن «اخراجی‌ها3» ساخته مسعود ده‌نمکی ، اکران گسترده این فیلم در شهرستان‌ها و تهران و رقابت آن با «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، همگی جزو مهمترین اخبار سینمایی در نوروز 90 بودند.

در میان راه فروش فیلم‌ها و انتشار اخبار متفاوتی در مورد میزان استقبال صورت گرفته از آن‌ها خبری در مورد «اخراجی‌ها3» منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت.

انتشار نسخه ویدئویی این فیلم در بازار قاچاق و وجود لینک دانلود آن در اینترنت موجب شد ده‌نمکی در وبلاگ خود یادداشتی بنویسد و به آنانی که گمان می‌برد موجب قاچاق فیلم او شده‌اند سخنانی بگوید و در ادامه علی سرتیپی مسئول پخش فیلم وارد میدان شود و به ایسنا بگوید: «انتشار نسخه قاچاق این فیلم هیچ تاثیری روی فروش «اخراجی‌ها3» نداشته است چرا که کیفیت این نسخه بسیار پایین است و با صدایی خیلی بد که قابل شنیدن نیست، منتشر شده است.»

این در شرایطی است که «اخراجی‌ها» در سال 1386 زمانی که با انتشار نسخه غیرمجاز در بازار قاچاق روبرو شد، عملاً از ادامه فروش بازماند و سالن‌های سینما خالی شد و تماشاگران در خانه‌ها به دیدن آن نشستند. اما گویا در مورد «اخراجی‌ها3» عرضه آن هیچ تاثیری روی فروش نداشته است.

حاتمی‌کیا در تلویزیون

ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا با سخنان جریان‌سازش شناخته می‌شود؛ سخنانی که شاید بر دل مخالفان سینمای او نیز نفوذ کند. او در نوروز 1390 پنج‌شنبه شب یازدهم فروردین در برنامه «راز» حاضر شد و به سئوالات نادر طالب‌زاده پاسخ داد.

حاتمی‌کیا در بخشی از سخنان خود درباره تازه‌ترین ساخته‌اش «گزارش یک جشن» اظهار داشت: «فکر می‌کردم جوان مسئله مهم جامعه امروز ما است، ندیدن جوانان کمی ظلم بود و نوعی خودخواهی و محافظه‌کاری برای من محسوب می‌شد. این حوزه برای کسی مانند من کمی خطرناک بود. فیلم قبلی‌ام هم از همین جنس بود. با این‌که منتقدان خیلی فیلم را نپسندیدند، اما مردم آن را خیلی دوست داشتند. اصولا در دورانی هستیم که آرمانی حرف زدن نوعی خارج‌زدن است، در هر صورت با شرایط و تحولاتی که رخ داده بود، اصرار داشتم «گزارش یک جشن» را بسازم.»

او همچنین در مورد ارتباط فیلمش با شرایط کنونی جامعه گفت: «این نکته بسیار ظریفی است. در همه فیلم‌هایم به حوزه‌هایی ورود داشتم که حوزه‌ تنش است. هنگام ساخت «از کرخه تا راین» هم همین بحث‌ها وجود داشت. این تنش‌ها و سخنان در «خاکستر سبز»، «برج مینو»، «موج مرده»، «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز» و «به رنگ ارغوان» هم ادامه پیدا کرد، اینکه حاتمی‌کیا تمام شده است، از بعد از«کرخه تا راین» وجود دارد. البته همه این صحبت‌ها از سر دلسوزی است اما متاسفانه پس از ساخت «گزارش یک جشن» یکی از سایت‌ها، عناوین مانند منافق و نفوذی بودن را به من داد. «گزارش یک جشن»، فیلمی است که با تامل ساخته شده است و نمی‌توانم بگویم می‌توان شرایط این یکی دو سال جامعه را پنهان کرد.»

سینما و تلویزیون تبیان


خبرآنلاین