تبیان، دستیار زندگی

سالم ترین تفریح خانوادگی

وقتی ما با فامیل یا حتی دوستان و كسانی رفت و آمد داریم و تبادل عاطفی می‌كنیم این نیاز بزرگ طبیعی انسان كه در تمام دنیا برای همه افراد بشر وجود دارد، یعنی نیاز تعلق گروهی، تامین می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشپزی کردن
روزگاری كوكب خانم زن پاكیزه و با سلیقه‌ای بود. او مهمان را دوست داشت و از این كه عده‌ای سرزده به خانه‌اش بیایند ناراحت و دستپاچه نمی‌شد. نیازی نبود در ذهنش چرتكه بیندازد و حساب خرجی تا آخر برج را بكند و ببیند چه نوع پیتزا یا ساندویچی می‌تواند برای مهمانان وقت نشناس و بی‌ملاحظه خود سفارش دهد. نمی‌ترسید كه مهمانان به ‌این خاطر كه اتفاقا آن روز مواد لازم برای سفره‌ای پر رنگ و لعاب و یا میوه‌های رنگارنگ فصل را در منزل نداشته است پشت سرش صفحه بگذارند. كوكب خانم آن روزگار مهمان را بركت خانه می‌دانست و با خوشرویی از آنها پذیرایی می‌كرد. چند تخم مرغ برای نیمرو كردن و كمی‌پنیر و ماست كافی بود تا آنها از كنار هم بودن لذت ببرند.
 

كوكب خانم را امروز اگر بتوانید پیدا كنید، دیگر چندان او را باسلیقه و كدبانو نمی‌یابید. این روزها او دیگر حال و حوصله مهمان ندارد. كوكب خانم یا شاغل است و آنقدر خسته كه تاب و توان پذیرایی از مهمان، آن هم از نوع سرزده‌اش را ندارد، یا نمی‌تواند در مسابقه مهمانی‌های پر زرق و برق با فامیل رقابت كند و به‌این دلیل خود را كنار كشیده است، و یا این كه به قول خودش از مهمانی‌های خاله زنكی خوشش نمی‌آید و ترجیح می‌دهد وقت خود را با دوستانش در كافی شاپ و سینما بگذراند و خوش باشد.

 

سالم‌ترین تفریح خانوادگی

در آیین ما مهمان هدیه‌ای از جانب خداوند است كه با خود بركت و روزی به خانه میزبان می‌آورد. مهمان نوازی نشانه گشاده دستی و گشاده رویی صاحب خانه است و كسانی كه به اصطلاح در خانه‌شان بسته است و از مهمان گریزانند مذمت می‌شوند. لذا مهمان نوازی از دیر باز ویژگی بارز مردم سرزمین ما بوده است. جمع شدن اقوام و خویشان در منزل یكدیگر یكی از تفریحات سالمی ‌است كه می‌تواند بسیاری از افسردگی‌ها و مشكلات روحی و روانی عصر حاضر را برطرف نماید.

دورهم بودن خانواده

هیچ انسانی نمی‌تواند بدون آب و غذا مدت زیادی زنده بماند؛ گرما و سرما او را اذیت می‌كند و بدون احساس امنیت نمی‌تواند زندگی آرام و سالمی‌داشته باشد. اینها نیازهای دسته اول و دوم انسانی هستند. اما پس از آن یك نیاز دیگر در بین ما مشترك است، نیاز به تعلق داشتن به گروه. هر یك از ما اگر از نظر مادی در بهترین شرایط زندگی كنیم و اگر از هر لحاظ احساس امنیت داشته باشیم، از تنهایی رنج خواهیم برد. ما نیاز داریم كه كسی منتظر ما باشد، گاهی احوالی از ما بپرسد، و زمانی رازهای ناگفته خود را با او در میان گذاریم. ما موجودی اجتماعی هستیم كه اگر نتوانیم با همنوعان خود ارتباط خوب و سالمی‌داشته باشیم روان شاد و سالمی‌ نخواهیم داشت.

یكی از تكنیك‌های خانواده درمانی تجویز آیین‌ها و مراسم است كه شامل همین دید و بازدید‌ها و مهمانی‌ها می‌شود. بنابراین نفس عمل بسیار سودمند و مفید و از لحاظ روانی لازم است

معاشرت با دوستان و خویشاوندان به قدری در ایجاد روح و روان سالم نقش دارد كه گاه از آن به عنوان یك شیوه درمانی استفاده می‌شود. دکتر تبریزی ، عضو هیات علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید: در خانواده درمانی ما تكنیكی داریم كه به خانواده‌هایی كه مشكل دارند تكلیف می‌كنیم برای بچه‌هایتان جشن تولد بگیرید، یا با همكاری یكدیگر یك پیك نیك یا مهمانی ترتیب دهید. هدف ما این است كه اگر اینها با هم تعاملاتی مشكل ساز داشته اند، نوعی تعامل شیرین و مثبت در آنها ایجاد كنیم. در این نوع همكاری حس می‌كنند این مبادلات عاطفی آنها را به هم نزدیك می‌كند. لذا یكی از تكنیك‌های خانواده درمانی تجویز آیین‌ها و مراسم است كه شامل همین دید و بازدید‌ها و مهمانی‌ها می‌شود. بنابراین نفس عمل بسیار سودمند و مفید و از لحاظ روانی لازم است.

دورهمی خانواده

 

یك تیغ دو لبه

آنچه كه مهمانی را در ردیف تفریحات سالم قرار می‌دهد، جمع شدن فامیل و اقوام در كنار یكدیگر و تازه كردن دیدارها است. در این گردهمایی‌ها برای مدتی مشكلات روزمره زندگی فراموش می‌شود، گاهی گره از كار كسی گشوده می‌شود و گاه پایه‌های اولیه یك وصلت شكل می‌گیرد. می‌بینید كه برگزاری و یا شركت در مهمانی‌ها می‌تواند دختران و پسران را از ثبت نام در بنگاه‌های ازدواج برای یافتن زوج مناسب و افراد فامیل را از مراجعه به بانك‌ها برای گرفتن وام با بهره‌های آنچنانی بی‌نیاز كند. در این مهمانی‌ها گاه ممكن است كدورت‌های چندین ساله برطرف شود. اما از همه مهم‌تر شادی است كه در چشمان كودكان موج می‌زند.

پررنگ شدن روابط فامیل و بیشتر شدن رفت و آمدها می‌تواند گرایش فرزندان ما را به همسالان خود در بین اقوام و دوستانی كه آنها را می‌شناسیم و به آنان اطمینان داریم و با فرهنگ و آداب ما همخوانی دارند، بیشتر ساخته و به‌ این ترتیب یكی از نگرانی‌های مهم والدین را برطرف سازد

بسیاری از خانواده‌ها نگران دوستانی هستند كه كودكان و نوجوانانشان را به بیراهه می‌كشند. پررنگ شدن روابط فامیل و بیشتر شدن رفت و آمدها می‌تواند گرایش فرزندان ما را به همسالان خود در بین اقوام و دوستانی كه آنها را می‌شناسیم و به آنان اطمینان داریم و با فرهنگ و آداب ما همخوانی دارند، بیشتر ساخته و به‌این ترتیب یكی از نگرانی‌های مهم والدین را برطرف سازد.

اما همه‌ اینها در صورتی امكان پذیر خواهد بود كه آفات و آسیب‌های امروزی گریبانگیر جمع خانوادگی ما نشده باشد؛ در گرداب چشم و هم چشمی‌گرفتار نشده باشیم و نخواهیم موفقیت‌های مادی و معنوی خود را به رخ اطرافیان بكشیم. اینجا یك اما وجود دارد و آن این كه زمانی این رفت و آمد‌ها و معاشرت‌ها و مهمانی دادن و رفتن‌ها و هدیه دادن و گرفتن‌ها شامل آن تعریفات می‌شود كه واقعا جنبه عاطفی در آن وجود داشته باشد.

اگر قصد ما از مهمانی دادن و رفتن خودنمایی و پز دادن باشد، كار به قدری سخت می‌شود كه ترجیح می‌دهیم كمتر مهمانی بگیریم. بنابراین ما مهمانی هایی را كه روح و محتوای عاطفی نداشته باشد مفید نمی‌دانیم، به‌این دلیل كه چنین مراسمی ‌صرفا ابزاری است برای حل یك سری نیازهای خودخواهانه و به نمایش گذاشتن امكانات. اما اگر اینها را منها كنید و روابط عاطفی را در مهمانی‌ها در نظر داشته باشید البته و صد البته كه به لحاظ روانشناختی مفید هستند.


 

منبع : چهار دیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.