تبیان، دستیار زندگی
ظرفیت‌های داخلی است خبرگزاری دانشجویان ایران معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: ورود هر پدیده‌ی نو به كشور، اگر همراه با دانش مربوطه و فراهم شدن بسترهای لازم داخلی بوده، توسعه‌ی مناسب داشته است. مهندس عبدالمجید ریاضی د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومی ‌سازی فناوری اطلاعات مستلزم برانگیختن ظرفیت‌های داخلی است

خبرگزاری دانشجویان ایران

معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: ورود هر پدیده‌ی نو به كشور، اگر همراه با دانش مربوطه و فراهم شدن بسترهای لازم داخلی بوده، توسعه‌ی مناسب داشته است.

مهندس عبدالمجید ریاضی در مورد بومی‌سازی فناوری اطلاعات در كشور با بیان این كه یكی از پشتوانه‌های توسعه‌ی پایدار و مطمئن تقویت نیروهای متخصص و كارشناسان داخلی است، اظهار داشت: برای برداشتن هر قدم در داخل كشور، باید پشتوانه‌های علمی‌ و فناوری فراهم شود در این صورت توسعه‌ی حقیقی آن پایه‌گذاری خواهد شد و قطعا به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به این كه طبیعت فناوری‌های جدید دانش محور بودن آن است، اظهار داشت: با توجه به این مساله باید بستر دانش و فناوری در كشور ایجاد شود كه یكی از اهداف اصلی ما نیز همین كار قرار گرفته تا پروژه‌ی كلان ملی را كه در این مقطع با عنوان اینترنت ملی در سطح كشور مطرح شده، تا زمینه‌یی برای توسعه‌ی ظرفیت‌های داخلی شود.

وی با بیان این نكته كه با تحقق این امر علاوه بر افزایش نرخ رشد توسعه‌ می‌توان به آینده نیز مطمئن و امیدوار بود، اظهار داشت: ورود هر پدیده‌ی نو به كشور، اگر همراه با دانش مربوطه و فراهم شدن بسترهای لازم داخلی بوده، توسعه‌ی مناسب داشته است اما با ورود پدیده‌هایی به شكل مقعطی، بدون در نظر گرفتن پشتوانه‌های لازم و آینده‌ی آن، دچار معضل شده و یا نتوانستیم بهره بردرای لازم از آن داشته باشیم.

ریاضی افزود:با ایجاد بینش و فضایی كه همه بتوانند در آن در زمینه‌ی مختلف اظهار نظركنند، می‌توان به بهترین نتیجه از میان نتایج به دست آمده، دست یافت و به نقاط ضعف و ایده‌ها و نظرات مختلف رسید، این مساله در مورد بحث اینترنت ملی پیش آمده و به گونه‌ای مشاركت مردمی‌ در اظهار نظرات به چشم می‌خورد.

وی خاطر نشان كرد:بومی ‌سازی فناوری اطلاعات مستلزم برانگیختن ظرفیت‌های داخلی است تا همه از جمله اساتید دانشگاه، ‌متخصصان كشور در مورد این مساله اظهار نظر كنند تا به عنوان مثال در مراحل بعد در بحث اینترنت ملی شامل طراحی مفهومی‌ ومهندسی شبكه از نیروی داخلی كمك بگیریم و هر دو در كنار هم رشد یابند.

وی ادامه داد: با ایجاد چنین فضایی چه بسا بتوان به ایده‌های جدید دست یافت كه در دنیا هم قابل استفاده باشد.

وی در مورد استقبال دستگاه‌های اجرایی از بخش نامه‌ی صادر شده توسط معاونت فناوری اطلاعات، اظهار داشت:به آن‌ها اعلام شده كه اقدامات خود را طبق روال گذشته انجام دهند اما اطلاعات خود را جمع آوری و برای ما ارسال كنند.

وی ادامه داد: برخی ازدستگاه‌ها نسبت به معرفی نماینده‌ی خود نیز اقدام كرده‌اند كه معمولا برخی از دستگاه‌های اجرایی فعال‌تر هستند.

وی تصریح كرد: قرار شده تا فرم‌های الكترونیكی در این راستا تعریف و آدرس‌های الكترونیك به سازمان‌ها اعلام شود، تا سازمان‌ها بتوانند اقدامات خود را از این طریق وارد كند.

وی ادامه داد: افزایش توسعه‌ی مهارت و دانش وعادات انجام كار از یك فضای واقعی در فضای مجازی مستلزم كاری عملی است و كار عملی هم تا جنبه‌ی جدی نداشته باشد، كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، لذا اختصاص این فرم‌ها می‌تواند به زمینه‌یی برای توسعه‌ی كار در محیط الكترونیكی باشد.

ریاضی همچنین در مورد آخرین وضعیت تدوین آیین نامه‌ی مربوط به لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای خرید سخت افزار و نرم افزار با وزارت ارتباطات اظهار داشت: همان طور كه قول دادیم آیین نامه تا آخر سال آماده خواهد شد و در حال حاضر روال عادی خود را طی می‌كند.

روابط عمومی موسسه تبیان