تبیان، دستیار زندگی
دیداری که می‌گویند جزو 10 داربی برتر دنیاست و البته قطعا به لحاظ کیفی این رتبه‌بندی صورت نگرفته قرار است چهارشنبه این هفته برای هفتادمین بار در فوتبال ایران برگزار شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داربی فراتر از یک بازی

داربی پایتخت


استقلال و پرسپولیس که بدون تردید جزو پرطرفدارترین تیمهای ایران و حتی آسیا محسوب می‌شوند، در شرایطی متفاوت فردا به مصاف هم می‌روند.


دیداری که می‌گویند جزو 10 داربی برتر دنیاست و البته قطعا به لحاظ کیفی این رتبه‌بندی صورت نگرفته قرار است چهارشنبه این هفته برای هفتادمین بار در فوتبال ایران برگزار شود.

استقلال و پرسپولیس که بدون تردید جزو پرطرفدارترین تیمهای ایران و حتی آسیا محسوب می‌شوند، در شرایطی متفاوت فردا به مصاف هم می‌روند. البته شباهتی هم بین دو تیم فعلی دیده می‌شود و آن هم کیفیت پایین نمایش دو تیم تا اینجای رقابتهای لیگ برتر بوده است.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ استقلال اگرچه مانند پرسپولیس خوب بازی نمی‌کند اما بر خلاف همتایش خوب نتیجه گرفته و همین نتایج باعث شده که استقلال ضلع سوم مدعیان کسب عنوان قهرمانی لیگ دهم باشد. استقلال هر چند با شش امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در رده سوم جدول لیگ برتر قرار دارد اما شانس این تیم حداقل بر روی کاغذ برای قهرمانی چندان کم نیست و می‌توان تصور کرد که مردان پرویز مظلومی در پایان فصل جام قهرمانی را در دست بگیرند اما بر خلاف استقلال، پرسپولیس در لیگ برتر اوضاع و احوال چندان خوبی ندارد.

اگر پیش از هر داربی پای صحبت مربیان و بازیکنان دو تیم بنشینید، آنها متفق القول می‌گویند که "این بازی سه امتیاز بیشتر ندارد" اما خودشان هم خوب می‌دانند که قصه این بازی با همه بازیهای دیگر متفاوت است. اصلا شباهتی بین این بازی با دیگر بازیهای وجود ندارد و این چیزی نیست که بشود به سادگی کتمان کرد.

پنج باخت پشت سر هم پرسپولیس در نیم فصل نخست، آنقدر پرسپولیس را از رقبایش عقب انداخت که حتی بردهای سریالی پرسپولیس پس از بازگشت تیم ملی از جام ملتهای آسیا هم نتوانست فاصله امتیازی پرسپولیس را با تیمهای صدر جدولی کم کند و اگر شرایط برای پرسپولیس همین طور ادامه پیدا کند، رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا تنها از میانبر جام حذفی برای مردان دایی امکانپذیر است که آن هم با توجه به دیدار برابر سپاهان بسیار مشکل به نظر می‌رسد. با این شرایط متفاوت شاید رویارویی دو تیم محبوب پایتخت بتواند، مصافی زیبا از آب در بیاید.

تماشاگران

*امیدواری به پر شدن ورزشگاه

لیگ دهم کمترین میانگین حضور تماشاگر را در ورزشگاهها داشته و این برای فوتبالی که تمامی داشته‌اش در همه این سالها تماشاگران پرتعدادش بوده قطعا جالب نیست. دلایل مختلفی برای کاهش چشمگیر تماشاگران در ورزشگاه‌ها عنوان می‌شود اما هر چه باشد قطعا نزول کیفیت نمایش تیمها بیشترین تاثیر را در این میان داشته.

تماشاگران مشتاقی که هر هفته دو تا سه بازی با کیفیت از لیگهای اروپایی را از تلویزیون نظاره می‌کنند، دیگر دل و دماغی برای رفتن به ورزشگاه برای تماشای بازی تیم محبوبشان ندارند و همین مساله دلیلی شده بر کاهش حضور تماشاگران در استادیومها.

با این حال قصه داربی با تمامی بازیهای لیگ متفاوت است یا حداقل امیدواریم که متفاوت باشد. سازمان لیگ برتر اعلام کرده برای داربی هفتادم 75 هزار قطعه بلیت فروخته می‌شود که با احتساب بلیتهایی که از طریق فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد، سر جمع تعداد بلیتها به 90 تا 95 هزار نفر می‌رسد. اگر قرار باشد بر اساس بازیهای پیشین دو تیم، نسبت به حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها جمع‌بندی کنیم باید امیدوار باشیم که ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر شود اما اگر قرار به این باشد که با توجه به میانگین حضور تماشاگران در استادیوم‌ها در لیگ دهم پیش بینی کنیم وضعیت به گونه‌ی دیگری خواهد بود.

وضعیت برای مظلومی در مقایسه با علی دایی بسیار بهتر است. مظلومی حداقل می‌داند که در مرحله رفت، پرسپولیس را با گل کاپیتان فرهاد مجیدی شکست داد و همین ذخیره خوبی برای او به حساب می‌آید اما علی دایی برخلاف مظلومی چیزی برای از دست دادن ندارد.

* بازی مرگ و زندگی

اگر پیش از هر داربی پای صحبت مربیان و بازیکنان دو تیم بنشینید، آنها متفق القول می‌گویند که "این بازی سه امتیاز بیشتر ندارد" اما خودشان هم خوب می‌دانند که قصه این بازی با همه بازیهای دیگر متفاوت است. اصلا شباهتی بین این بازی با دیگر بازیهای وجود ندارد و این چیزی نیست که بشود به سادگی کتمان کرد.

رقابت شدیدی که بین دو تیم وجود دارد و کری که بین هواداران دو تیم از سال 1347 و با تشکیل باشگاه‌های تاج و شاهین به وجود آمده پس از گذشت 43 سال نه تنها همچنان وجود دارد بلکه هر سال هم بیشتر می‌شود و این دلیلی است که بسیاری این دیدار را فراتر از یک بازی نود دقیقه‌ای بدانند. دیداری که به خاطر حساسیت بالایش کیفیت زیادی نداشته و به غیر از چند بازی انگشت شمار، دیداری کسل کننده و بی روح بوده است. با این حال وضعیت متفاوت دو تیم که یکی برای قهرمانی می‌جنگد و دیگری برای کسب حداقل سهمیه لیگ قهرمانان آسیا باعث شده که این بار در انتظار مصافی دیدنی باشیم. ضمن اینکه شرایط دو سرمربی دو تیم هم در افزایش حساسیت این دیدار نقش داشته است. درست است که پرویز مظلومی در آخرین دیدار استقلال در لیگ برتر موفق بود و توانست صبا را با سه گل شکست دهد اما نمایش نه چندان منسجم و تهاجمی این تیم باعث شده که صدای هواداران استقلال هم هر از گاهی بلند شود. او می‌داند که شکست برابر حریف سنتی چه تبعاتی برای او به همراه خواهد داشت.

مجیدی و دایی

با این حال وضعیت برای مظلومی در مقایسه با علی دایی بسیار بهتر است. مظلومی حداقل می‌داند که در مرحله رفت، پرسپولیس را با گل کاپیتان فرهاد مجیدی شکست داد و همین ذخیره خوبی برای او به حساب می‌آید اما علی دایی برخلاف مظلومی چیزی برای از دست دادن ندارد. باخت در داربی رفت، نتایج ضعیف در لیگ قهرمانان آسیا و حضور در رتبه پنجم جدول هواداران پر تعداد پرسپولیس را از روند نتیجه گیری تیمشان نا امید کرده و بعید نیست که در صورت باخت در بازی چهارشنبه حبیب کاشانی با وجود علاقه قلبی‌اش تصمیمی بگیرد که علی دایی را کنار بگذارد.

* سابقه رویارویی دو تیم

پیشینه رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین و تاج باز می گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد شاهین سفیدپوش و تاج آبی پوش بود. بعدها با جابجایی دسته جمعی بازیکنان شاهین به پرسپولیس، بازیهای تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج - پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال - پرسپولیس (پیروزی) جایگزین آن شد. تیمهای استقلال و پرسپولیس تاکنون شصت و نه بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن، 21 برد برای استقلال، 17 برد برای پرسپولیس و 31 تساوی بوده‌است. اولین بازی دو تیم در 16 فروردین سال 1347 بوده‌است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت.

بخش ورزشی تبیان

نویسنده - محسن معتمدکیا

برای پیش بینی داربی اینجا کلیک کنید