تبیان، دستیار زندگی
یکی از گزارش‌ها حاکی بوده که مردم خشمگین مجسمه حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه و پدر رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را به آتش کشیده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه اعتراضات در سوریه


هزاران معترض در شهرهای بزرگ و کوچک سوریه راهپیمایی کرده و خواستار آزادی بیشتر در این کشور شده‌اند.

گفته می‌شود که در شهر درعا، در جنوب سوریه، جایی که دست‌کم 30 نفر در یک هفته اعتراضات کشته شده‌اند، سربازان به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.


ادامه اعتراضات در سوریه

هنوز اطلاعات دقیقی از تلفات در دست نیست اما گفته می‌شود براثر این تیراندازی‌ها دست‌کم 20 نفر کشته شده‌اند.

یکی از گزارش‌ها حاکی بوده که مردم خشمگین مجسمه حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه و پدر رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را به آتش کشیده‌اند.

به خبرنگاران، از جمله گزارشگر بی بی سی، اجازه داده نشده که امروز وارد شهر درعا شوند.

نیروهای امنیتی تظاهرات در دمشق را در هم شکسته‌اند.

در پایان یک هفته ناآرامی و اعتراضات خشونت بار، مخالفان دولت در سوریه خواستار تظاهرات سراسری بعد از اقامه نماز روز جمعه (25 مارس)، شدند.

دولت سوریه پس از وقایع مرگ‌بار روز چهارشنبه (23 مارس)، در درعا دستور داد افرادی که در ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.

قول اصلاحات

دولت سوریه گفته است که درصدد اصلاح سیاسی است که لغو مقررات وضعیت فوق‌العاده پس از چند دهه از جمله این اصلاحات خواهد بود.

اجرای این مقررات حقوق اساسی و آزادی‌های مدنی شهروندان را به شدت محدود می‌کند و به نیروهای امنیتی اختیارات گسترده‌ای برای دستگیری و حبس مخالفان می‌دهد.

بثینه شعبان، از مشاوران ارشد بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، روز گذشته (24 مارس)، گفت اصلاح سیاسی دیگر مجاز شدن تاسیس احزاب سیاسی به غیر از حزب حاکم (حزب بعث) خواهد بود.

بثینه شعبان همچنین گفت که حقوق کارکنان دولت افزایش و محدودیت‌های رسانه‌ای کاهش خواهد یافت.

خانم شعبان خواسته‌های معترضان در شهر درعا، واقع در جنوب سوریه، را عادلانه توصیف کرد و گفت که کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به آن تشکیل شده است.

مخالفان می‌گویند که بیش از 100 نفر در درعا توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

بثینه شعبان رسانه‌های بین‌المللی از جمله سی ان ان و بی بی سی را به اغراق در بازتاب وقایع درعا متهم کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره تحولات اخیر در سوریه شده و گفته است که کسانی که مسئول کشته شدن معترضان هستند باید پاسخ‌گو باشند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر گفت که از این که دولت سوریه علیه معترضان دست به خشونت زده، آنها را ارعاب و دستگیر کرده، عمیقا نگران است.

یکی از گزارش‌ها حاکی بوده که مردم خشمگین مجسمه حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه و پدر رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را به آتش کشیده‌اند.

تحولات اخیر در کشور های عرب خاورمیانه در حالی به سوریه رسیده که، اخبار ضد و نقیضی درباره تظاهرات این کشور مخابره شده است.

به گزارش «تابناک»، به موازات جنگ ناتو با «معمر قذافی» در لیبی، سه کشور دیگر عربی یعنی؛ بحرین، اردن و سوریه نیز شاهد تشدید اعتراضات مردمی بودند.

در سوریه در حالی خبرگزاری ها از کشته شدن حدود 20 نفر خبر می دهند که تمرکز درگیری ها در شهر «درعا»، در جنوب این کشور متمرکز بوده است، بر اساس این گزارش ها نیروهای امنیتی سوریه با مردم درگیر شده اند، این در حالی است که مقامات دولتی معتقدند که افراد مسلح ناشناس در این کشور به روی مردم آتش گشوده اند ، تا این لحظه تصویری از درگیری نظامیان دولت سوریه با معترضان مخابره نشده است .

با این وجود دولت سوریه دویست نفر از فعالان سیاسی که، در ماه جاری زندانی کرده بود را آزاد و اعلام کرد که در صدد لغو کردن حالت فوق العاده در این کشور است، وضعیتی که از سال 1963 در این کشور و چندین کشور دیگر عربی نیز حاکم است .

در یمن نیز «علی عبدالله صالح» اعلام کرده است که حاضر است از قدرت کناره گیری کند.

بر پایه این گزارش، اخبار موجود درباره کشته شدن مردم در سوریه، به صورت غیر رسمی و در مصاحبه شاهدان محلی و ساکنین مناطقی که در آنجا درگیری وجود دارد، مخابره شده است.

خبرگزاری های «رویترز»، «فرانسه» و «آسوشیتدپرس»، اخبار را به نقل از شاهدان عینی نقل می کنند و منابع مستند و تصویری ارائه نداده اند.

به نظر می رسد آنچه در سوریه می گذرد هر چند متاثر از موج عربی تغییرات است اما، از آنجا که سوریه اولین جبهه مقاومت دربرابر رژیم صهیونیستی است، رسانه های غربی همه نیروی خود را برای انعکاس اخبار سوریه گذاشته اند. این در حالی است که تصاویر زنان و جوانان بحرینی که به وفور منتشر شده است و دولت سرکوبگر این کشور همراهی سعودی ها را در سرکوب ملت بر عهده دارند ، در اخبار دیده نمی شود و تقریبا گم است .

در یمن نیز «علی عبدالله صالح» اعلام کرده است که حاضر است که از قدرت کناره گیری کند. پیروزی احتمالی انقلابیون در یمن، خطر را بیش از پیش به عربستان نزدیک می کند. اما از هم اکنون رسانه های غربی، ناآرامی در عربستان را به ظهور و قدرت گیری طالبان مرتبط می کنند و به دنبال آن هستند که به بهانه قدرت گیری طالبان در عربستان، حصار رسانه ای برای بایکوت اخبار عربستان ایجاد کنند.

در همین حال، اخبار تحولات بحرین در رسانه های غربی بایکوت شده است. مقامات اطلاعاتی سعودی و بحرینی در حال پرونده سازی برای مخالفین هستند تا نشان دهند که مخالفان فقط شیعیانی وابسته به ایران و یا حزب الله هستند.

فرآوری: هانیه اخباریه

بخش سیاست تبیان


منابع: بی بی سی، تابناک، آفتاب