تبیان، دستیار زندگی
اولین نکته ای که در گفتار تأثیر فراوانی در روان شوهرتان دارد و این گفته موجب افزایش علاقه شوهرتان به شما خواهد شد ، «تحسین کردن شوهر» است، این تحسین مهم ترین نیاز روحی یک مرد است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحسین آقایان فراموش نشود


مقدمه : وَ قُل لِّعِبَادِى یَقُولُواْ الَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ  إِنَّ الشَّیْطَنَ یَنزَغُ بَیْنهَُمْ  إِنَّ الشَّیْطَنَ كاَنَ لِلْانسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا

به بندگانم بگو: «سخنى بگویند كه بهترین باشد! چرا كه (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد مى‏كند همیشه شیطان دشمن آشكارى براى انسان بوده است! سوره اسراء-آیه 53

اولین قدم احترام به مرد ، را در مقاله «احترام به مرد کلید زندگی عاشقانه » ،پذیرش همسر بیان کردیم دراین مقاله به گام بعدی به « زیبا سخن گفتن »  می پردازیم.که موجب جذب محبت شوهر شده ؛در نتیجه دارای یک زندگی عاشقانه خواهید شد.  


تحسین آقایان

علی (ع) نتیجه زیبا سخن گفتن را ، از زیبا شنیدن میداند:

أَجمِلوا فِی الخِطابِ تَسمِعوا جَمیلَ الجَوابِ‏

زیبا خطاب کنید تا جواب زیبا بشنوید( ص181غررالحکم انصاری)

تحسین کردن شوهر

واژه « احترام» بنابر تعریف فرهنگ لغت ، به معنای : حرمت ، تکریم ، ارج نهادن ، ستایش وتمجید است . به عنوان یک زن ، شما آرزو دارید که مورد عشق وعلاقه همسرتان باشید ، درست می گویم ؟ اما شوهر شما هم به عنوان یک مرد ، آرزو دارد که شما وی را تحسین کنید زیرا نخستین نیاز اوست(زن کامل ،ص 61) .

اولین نکته ای که در گفتار  تأثیر فراوانی در روان شوهرتان دارد و این گفته موجب افزایش علاقه شوهرتان به شما خواهد شد ، «تحسین کردن شوهر» است، این تحسین مهم ترین نیاز روحی یک مرد است .

هنگامی که مرد در آستانه شکست قرار می گیرد و زمانی که در آتش ناکامی می سوزد و احساس می کند که همه چیز علیه میل و اراده او در جریان است به زنی نیاز دارد که به او اعتماد به نفس بدهد و روحیه اش را تقویت کند . همان گونه که اتومبیل بدون بنزین ، روغن و آب به حرکت در نمی آید ، مرد نیز بدون داشتن یک مشوق که به او ایمان داشته باشد قادر به پیمودن مدارج موفقیت نیست . تشویق و ترغیب باعث تقویت فکری وروحی مرد می شود . تشویق ، شکست یک مرد را به فتح تبدیل می کند(آیین همسرداری ، دوروتی کارگی ،ص69).

تشویق کردن شوهر یک نمودی از دوست داشتن اوست ؛ از این رو پیامبر (ص) نیز به عنوان حق مرد بر زن بیان نموده است :

قالَ الرَسولُ الله(ص)  یَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَةِ أَنْ تَلْزَمَ بَیْتَهُ وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ وَ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُوفِیَ بِعَهْدِهِ

پیامبر (ص) فرمودند :حق مرد بر زنش این است که پایبند خانه اش باشد ، با او مهربانی کند و دوستش بدارد و دلسوزش باشد، و او را ناراحت نکند ، و در پی رضایت او باشد، و به عهد او وفا کند ( مستدرك‏الوسائل ج 14 ،ص 244).

خانم محترم !شما باید به نوعی با شوهرتان حرف یزنید که احساس سر بلندی و افتخار کند و حرف های شما موجب تشویق او شود . خوار و خفیف کردن شوهر گناه غیر قابل بخشش وغیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می شود . جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد . یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را فراموش کند  (آیین همسرداری ، دوروتی کارنگی  ،ص58).

شوهر ها نق نق کردن زن را بزرگترین وکشنده ترین عیب می دانند

شاید شما بگویید که شوهر من دارای عیوب زیادی است ، پس چگونه او را تشویق نمایم . ولی هر زنی می تواند نکات مثبت همسرش را بیابد ، آن را تمجید کند ، نقاط ضعف او  را نیز از زاویه مثبت نگاه کند و شوهرش را تمجید نماید . خیلی از اختلافات زن ومرد سلیقه ای است ؛ در این صورت به گفته آقای هاری استین متز متخصص امور زناشویی وروان شناس معروف دقت نمایید :

سازگاری و قبول کردن سلیقه و عقیده همسر در خوشبختی ازدواج مؤثر و مهم تر از آن است که زن وشوهر دارای عقیده مشترک باشند(آیین همسرداری،دوروتی کارنگی ،ص190).

خانم کارنگی درباره آن که رفتار شوهرمان مطابق میل ما شود می گوید  « اگر رفتار ما به شوهر مان ثابت کند که او را مردی موفق و با لیاقت می دانیم، به خودی خود دارای سجایا و صفاتی می شود که منجر به موفقیت او خواهد شد» (همان ،ص156).

گوته جمله زیبایی دارد به آن دقت کنید «با دیگران طوری رفتار کنید که انگار در همان حدی که باید باشند ،هستند .به آن ها کمک کنید تا به آنچه می توانند و لیاقتش را دارند تبدیل شوند »(اسماعیل بیگی ،ص،282).

با محبت سخن گفتن

دیگر آن که زن با الفاظ شیرین وعاشقانه نسبت به شوهرش ابراز محبت کند ،این کار موجب علاقه مندی همسرش به او خواهد شد.پیامبر اسلام (ص) این با محبت صحبت کردن را از حقوق مرد بر زن می داند:

قالَ الرَسولُ الله(ص)  یَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَةِ....وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ

پیامبر (ص) فرمودند :حق مرد بر زنش این است .... با او مهربانی کند ودوستش بدارد ودلسوزش باشد ( مستدرك‏الوسائل ج 14 ،ص 244).

علی (ع) :اعْلَمْ أَیْ بُنَیَّ أَنَّهُ مَنْ لَانَتْ كَلِمَتُهُ وَجَبَتْ مَحَبَّتُه‏

علی (ع) به امام حسین (ع) می فرماید: بدان پسرم بدرستی که هر کسی کلامش ملایم باشد ، محبت اوبر دیگران واجب می شود(بحارالأنوار  ج74  ،ص241 ) .

وقتی مرد احساس کرد زن او را لایق وبا جرأت می داند به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند.

او از لیاقت خود اطمینان می یابد و به همین امر داده شده است باعث موفقیتش می شود .عقیده خانم کالکین در همین نقل کوتاه کاملاً صحیح است: زن می تواند با جملات تمجید آور که در نهایت لطف و محبت تنظیم شده باشد ،شخصیت واحساس شوهرش را کاملاًعوض کند و واقعاًاز او مردی با لیاقت وبا کفایت بسازد (آیین همسرداری ، دوروتی کارگی  ،ص59).

امام صادق (ع) فرمودند زن برای جذب وموافقت شوهرش از سه چیز بى‏نیاز نیست كه عبارتند از:

، حفظ کردن خود از هر پلیدی وآلودگی تا دل شوهرش در هر شرایطی خوشایند یا ناخوشایند نسبت به اومطمئن باشد.  مراقبت از شوهر وپرستاری از وی تا اگر لغزشی از او سر زند ، به مهربانی با او برخورد نماید

، اظهار عشق به او با عشوه ودلبری وخود را به آراستن به زیبایی که مورد نظر شوهرش است( تحف العقول،ص337).

تحسین آقایان

زیبا خطاب کنید تا جواب زیبا بشنوید( ص181غررالحکم انصاری)

که شوهر ها نق نق کردن زن را بزرگترین وکشنده ترین عیب می دانند .

وقتی مرد احساس کرد زن اورا لایق وبا جرأت می داند به خود می بالد واین شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند.

یکی از مشخصات زیبا سخن گفتن ، عیب نگرفتن از شوهر، یا به قول مردان « نق نق» نکردن ودائم از شوهر ایراد نگرفتن است :

امام علی (ع) به امام حسن (ع)  خواهى با تو نیكى كنند با دیگران نیكویى كن. برادرت را با هر خصوصیّتى كه دارد بپذیر و تحمّل كن. بسیار گلایه مكن كه كینه را برانگیزد و به دشمنى سخت كشاند(  تحف العقول ، ص: 85)( بحارالأنوار  ج74  ص   212 ).

لوئیس ترمان عالم و روان شناس مشهور مطالعه بسیار دقیقی در زندگی 1500خانواده به عمل آورده است ،نتیجه آزمایش ثابت کرده است که شوهر ها نق نق کردن زن را بزرگترین وکشنده ترین عیب می دانند .

گالوپ روان شناس دیگر نیز همین را کشف کرده است ومی گوید : « مرده  نق نق کردن زن را رأس عیوب آنها قرار می دهند » .

جونسون تمپر امنت روان پزشک در تحقیقات علمی خود به این نتیجه رسیده که هیچ صفتی به اندازه عیبجویی ونق نق زن در بدبختی خانواده مؤثر نیست ! (آیین همسرداری ، دوروتی کارگی ص147).

انشاالله در مقاله بعدی قدم هایی که موجب جذب شوهر ورضایت خدا خواهد شد، مطرح می شود.

نویسنده : عباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

عشق محصول احترام است

دوستت دارم با تمام تفاوت ها

معجزه خانواده های خوشبخت

زن وشوهرهای دوست داشتنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.