تبیان، دستیار زندگی
به‎موجب توافق محرمانه میان پادشاه بحرین با مقامات سعودی، آل خلیفه در برابر حفظ تاج و تخت خود اختیار كامل كشور از جمله تصمیم‌گیری در سیاست داخلی و خارجی و تغییر ساختار جمعیتی این كشور را به سعودی‌ها داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توافق محرمانه آل‌خلیفه و آل‌سعود در سركوب شیعیان بحرین


 به نقل از پایگاه خبری نهرین نت، یك منبع آگاه از كشورهای حوزه خلیج فارس طی یك افشاگری گفت كه ورود نیروهای نظامی اشغالگر سعودی به بحرین صرفا به دلیل غلبه بر قیام مسالمت آمیز مردم بحرین یا به دلیل وجود موافقتنامه همكاری دفاعی میان شش كشور حوزه خلیج فارس و تشكیل دهنده نیروهای سپر جزیره نبوده، بلكه ورود نیروهای اشغالگر سعودی به بحرین به موجب توافق دوجانبه‌ امضاشده میان دو كشور بحرین و عربستان صورت گرفته كه بر اساس آن دو كشور تواقق نموده‌اند تا جای ممكن تحولات منطقه‌ای را به سود عربستان رقم بزنند و از آن به سود آل سعود بهره‌برداری كنند.


نوکری آل خلیفه برای آل سعود

بر اساس این توافق دولت بحرین باید اقدامی سریع و آنی برای تغییر ساختار "جمعیتی " خود انجام دهد و به مهاجرین سعودی كه وارد این كشور می‌شوند و باید 25 درصد جمعیت این كشور را تشكیل بدهند، سریعا شناسنامه و حق تابعیت بحرینی بدهد.

این منبع افزود: این موافقتنامه در آخرین دیدار به‎عمل آمده توسط پادشاه بحرین از عربستان و مقامات عربستانی در 23 فوریه گذشته به امضا رسیده و توافقات بسیار خطرناكی را دربرمی‌گیرد كه تاكنون غیر از مورد تغییر ساختار جمعیتی بحرین از مواد دیگر آن كسی آگاه نیست.

این منبع آگاه تاكید كرد: این موافقت‌نامه تلاش می‌كند، كشور بحرین را به بخشی از كشور عربستان تبدیل كند دقیقا بسان پیمان طائف منعقده میان عربستان و یمن در 19 می 1934 كه به موجب آن، دو منطقه نجران و عسیر یمن به خاك عربستان منضم گردید و بعدها عربستان خروج از این دو منطقه را رد كرد و موجب بروز بحران میان دو كشور عربستان و یمن شد.

منبع فوق الذكر در ادامه گفت: به موجب موافقتنامه امضاشده میان حمد بن عیسی آل خلیفه با مقامات سعودی، آل سعود ادامه حاكمیت وی را در بحرین تضمین می‌نمایند، اما در مقابل پادشاه بحرین باید در انعقاد قراردادها و موافقتنامه‌های سیاسی و امنیتی و نظامی و هرآنچه مرتبط به سیاست خارجی این كشور می‌شود، با پادشاه عربستان مشورت كند تا مبادا از بابت امضای این موافقتنامه‌ها گزند یا آسیبی به عربستان برسد.

تقلید آل سعود از رژیم صهیونیستی

هم‌چنین بر اساس این موافقتنامه سعودی‌ها اجازه ساخت و احداث پایگاه‌های نظامی دریایی و هوایی و زمینی و نصب شبكه‌ موشك‌ها و رادارها را به‎طور دائمی در كشور بحرین می‌یابند، بی‌آنكه دولت بحرین اجازه دخالت در امور مربوط به آن را داشته باشد یا درصدد اطلاع از آنها باشد.

این منبع آگاه گفت: این بیانیه هم‎چنین بندهایی درباره نظارت دستگاه اطلاعات و امنیت سعودی و نمایندگان وزارت داخلی بر فعالیت‌های دستگاه اطلاعات و امنیت بحرین و فعالیت وزارت داخلی این كشور را دربرمی‌گیرد و در این میان سعودی‌ها اجازه دارند برای تغییر ساختار جمعیتی بحرین دست به هر اقدامی بزنند.

این منبع آگاه تاكید كرد: این موافقتنامه از این جهت برای بحرین بسیار خطرناك می‌نماید چون به این معنی است كه پادشاه بحرین در قبال حفظ تاج و تخت خود كشور بحرین را تسلیم عربستان می‌كند تا هرآنچه بخواهند در آن انجام دهند.

گفته می‌شود كه طرح امضای چنین موافقتنامه‌ای توسط دو مشاور امنیتی دولت انگلیس داده شده و بعید است كه كاخ سفید از آن بی‌اطلاع بوده باشد، چون منافع استراتژیك آمریكا در منطقه را حفظ می‌كند.

این منبع افزود: امضای چنین موافقتنامه‌ای برای كشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله كویت و قطر كه عربستان پیش از آن در آنها حضور داشته، نیز خطرات بسیاری دارد و زمینه حضور مجدد آل سعود را در این كشورها فراهم می‌نماید.

بخش سیاست تبیان


منبع : خبرگزاری فارس