تبیان، دستیار زندگی
ot; طلیعه فجر " جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا   با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران ،‌ شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود .  در این روزهای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلیعه فجر


جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران ،‌ شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود .

در این روزهای سرنوشت ساز كه مصادف با اربعین امام حسین (علیه السلام  ) بود ، صفوف مصمم انسانهای بهپا خاسته و از جان گذشته با عزمی پولادین می رفتند تا سرنوشت مملكت خود رابه دست بگیرند و همگی خواستار انحلال حكومت پهلوی و تشكیل حكومت اسلامی بودند .  آنهابا شعار" استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی" خط مشی آینده انقلاب را ترسیم می نمودند .

امام(رحمه الله) در پیامی،عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام می دارد و بختیار دستور بستن فرودگاههای كشور را می دهد . در پی انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها،مردم خشمگین به خیابانهاریخته ، با تحصن و شعارهای كوبنده،دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند .

امام رحمه الله در روز پنج شنبه،پنجم بهمن پس از آنكه از بازگشت ایشان به ایران جلوگیری شد ، ضمن مصاحبه ای فرمود :

من از ایرانیانی كه با من همراهی كرده اند متشكرم . من می خواستم فردا را در میان ملت باشم ودرهر رنجی كه آنها می برند من هم با آنها باشم . لكن دولت خائن از این امر مانع شدو همه فرودگاههای ایران را بست . من پس از باز شدن فرودگاهها ، بلافاصله به ایران خواهم رفت و به او خواهم فهماند كه شما غاصب هستید و خائن به ملت ما، و ملت ما دیگر شما نوكرهای خارجی را تحمل نخواهد كرد . باری اینها باید بدانند كه وقت آنكه قلدری بكنند گذشت . من ملت ایران را به ادامه نهضت دعوت می كنم و دعوت می كنم تا این قلدرها راسر جای خودشان بنشانند ، لكن آرامش را از دست ندهند . من از همه ملت ایران تشكر می كنم و در اولین فرصت پیش مردمم به ایران خواهم رفت تا یا با آنها كشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم كه به ملت برگردانم . خداوند همه شما را توفیق بدهد ، ملت ایران باید بداند كه این شخص كه متكفل حكومت شده است ، به ایل خودش خیانت می كند . آن ایلی كه پشتوانه ایران بودند و رضا شاه آنها را از پای در آورد . این شخص به ایل خودش ، به ملت خودش خیانت می كند . باید ایل بختیاری بداند كه این اشخاص را كه به آنها خیانت می كنند،از جلو راه ملت بردارند . باید ارتش بداند كه اینها خیانتكارند و به آنها كمك نكند . باید همه ایران بدانند كه توطئه ای در كار است . از این توطئه باید جلوگیری شود . این آخرین قدمی است كه این خائنین بر می دارند و ما انشاء الله این قدم را هم می شكنیم و پیش شما می آییم و آنها را به جای خودشان خواهیم نشاند .

از امام(رحمه الله)سؤال شد : تصور می كنید كه چه وقت به ایران بروید ؟ ‌فرمود :‌هر وقت كه منع برداشته شود من به ایران خواهم رفت و اگر بنا باشد خون من بریزد ،پیش رفقای خودم و همراه جوانهای ایران بریزد . ما از این هیچ باكی نداریم و سرافرازی اسلام و ایران را می خواهیم .


پر شكوه ترین استقبال تاریخ

مسئله مراجعت رهبر در راس همه مسائل قرار گرفت و اولین خواست اجتماعات و تظاهرات عظیم گردید. مسجد دانشگاه تهران به مركز ثقل این تقاضا تبدیل شد . تحصن علما، روحانیون و مدرسین حوزه ها در دانشگاه تهران ، مبارزه را شدیدتر كرد .

سرانجام این تحصن و فشارها،بختیار را مجبور به گشودن فرودگاه كرد . كاركنان اعتصابی رادیو و تلویزیون اعلام كردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده اند . فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود .

روز 12 بهمن به ناگاه بلندگوها خبر دادند هواپیمای ایر فرانس حامل امام(رحمه الله)به تهران نزدیك می شود . فرستنده تلویزیون آماده پخش مستقیم مراسم استقبال بود و لحظه ورود ایشان را به معرض نمایش گذاشت . كه ناگهان با اشغال تلویزیون توسط گارد ، برنامه قطع و سرود شاهنشاهی پخش شد كه خشم عمومی را برانگیخت .

امام رحمه الله اولین سخنان خود را در فرودگاه مهرآباد با تشكر از ملت ایران آغاز كرد :" من از عواطف طبقات مختلف ملت تشكر می كنم . عواطف ملت ایران بر دوش من بار گرانی است كه نمی توانم جبران كنم ... ما باید از همه طبقات ملت تشكر كنیم كه این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت كلمه بوده است ....."

امام رحمه الله از فرودگاه مستقیما ‌به بهشت زهرا رفتند . دریایی از انسانها همه جا موج می زد و اتومبیل با كُندی  می توانست حركت كند . ساعتها طول كشید تا این فاصله طی شد . اتومبیل حامل امام را دهها موتور سوار حفاظت می كرد .  بر سقف آن جوانان عضو كمیته استقبال قرار داشتند و از مردم درخواست می كردند كه راه را باز نمایند . صدها خبرنگار و عكاس در جلو ، با اتومبیلهای دیگر عكس می گرفتند تا هر چه زودتر این حادثه تاریخی را مخابره نمایند . جمعیت استقبال كننده ،طول 33 كیلومتر فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا را بین 4 تا 8 میلیون نفر ، یعنی بیش از جمعیت آن زمان تهران تخمین زدند . صدها هزار نفر از شهر های مختلف كشور به تهران آمده بودند تا در این استقبال از تهرانی ها عقب نمانند . ورود اتومبیل حامل امام(رحمه الله)به بهشت زهرا امكان پذیر نبود لذا از هلیكوپتر استفاده شد . امام ( رحمه الله) در بهشت زهرا و در جایی كه هزاران شهید راه وطن خفتهبودندبه فریاد آمد و فرمود :" من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می كنم ، من تو دهن این دولت می زنم ."

فریاد الله اكبر به آسمان بلند شد .... این فریاد میلیونها مردمی بود كه حق خود می دانستند حكومت را خودشان برگزینند و اینك در مقام آن بودند تا با انقلاب،قدرت سیاسی را به دست گیرند . ایشان در این سخنرانی ، كه یكی از پر جمعیت ترین اجتماعات تاریخ بود ، غیر قانونی بودن رژیم سلطنت پهلوی را با استدلال مطرح و خطوط آینده انقلاب را ترسیم نمودند .