تبیان، دستیار زندگی
تیم ملى فوتبال برزیل با هدف دفاع از عنوان قهرمانى خود در جام جهانى تابستان امسال به آلمان سفر مى كند ولى مربى 4سال پیش زردپوشان قهرمان این بار قصد دارد به جاى برزیل - امریكا، برزیل اروپا را به قهرمانى جام جهانى برساند. پرتغا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسكولارى : براى ایران هم برنامه دارم

تیم ملى فوتبال برزیل با هدف دفاع از عنوان قهرمانى خود در جام جهانى تابستان امسال به آلمان سفر مى كند ولى مربى 4سال پیش زردپوشان قهرمان این بار قصد دارد به جاى برزیل - امریكا، برزیل اروپا را به قهرمانى جام جهانى برساند. پرتغالى ها كه در قاره خود معروف به برزیلى هاى اروپا هستند ادعا مى كنند كه امسال مى توانند با شكست تمام حریفان خود مدال طلاى جام جهانى را به گردن بیاویزند.

تلخ ترین فینال تاریخ

وقتى قبل از شروع مسابقات جام ملت هاى اروپا «فیلیپ اسكولارى» به عنوان سرمربى تیم ملى پرتغال انتخاب شد با انتقاد عمومى از سوى رسانه ها و مردم پرتغال روبرو شد ولى با گذشت زمان پرتغالى ها متقاعد شدند كه اسكولارى بهترین گزینه ممكن براى هدایت تیم ملى كشورشان است. وقتى شاگردان اسكولارى در زمین خود غول هاى فوتبال اروپا یعنى اسپانیا، انگلیس و هلند را از دور رقابت ها حذف كردند، حمایت مردم از مربى برزیلى تیمشان بیشتر شد. اگرچه یونان جام قهرمانى را به خانه برد ولى افتخار بزرگى كه اسكولارى برابر ملت پرتغال به ارمغان آورد فراموش نشدنى بود، این اولین بار بود كه تیم ملى پرتغال به چنین فینال مهمى رسیده بود. پرتغال تحت رهبرى اسكولارى بسیار منسجم و با روحیه اى بالا بازى مى كرد. حالا هموطنان فیگو بار دیگر به برزیلى نام آشناى تیمشان اعتماد كرده اند و منتظرند تا او به وعده هاى خود عمل كند.

نیاز به واقع بینى

با تمام این اوصاف اسكولارى درباره انتظار پرتغالى ها از او و تیم تحت هدایتش مى گوید: «ما نباید بیش از حد روى بازیكنان فشار بیاوریم. پرتغال از جام جهانى 96تا به حال نتوانسته از دور گروهى جام جهانى صعود كند.

و حالا ما وعده قهرمانى را به مردم داده ایم. این امر باعث مى شود فشار زیادى از لحاظ روحى، روانى روى بازیكنان ما باشد. من اعتقاد دارم كه اگر شاگردانم اراده كنند به دست آوردن جام جهانى دور از دسترس نیست ولى نمى توانم از بازیكنان انتظار داشته باشم كه بیش از آنچه كه در توان دارند در زمین به نمایش بگذارند.

پرتغال هم اكنون جزو 10 تیم برتر دنیاست پس به راحتى مى تواند به یك هشتم نهایى هم برسد. من تمام تلاشم را مى كنم تا براى دومین بار متوالى معتبرترین جام فوتبال دنیا را به دست آورم.

مرحله گروهى

با در اخیار داشتن ابر ستارگانى همچون لوییس فیگو، پائولتا، كریستیانو رونالدو، روى كاستا و... اسكولارى بیم زیادى از رویارویى با ایران، مكزیك و آنگولا ندارد. اسكولارى درباره تیم هاى همگروه تیمش در گروه چهارم مى گوید: «من دوست داشتم با سه تیم بسیار قوى همگروه بودیم! چون وقتى قرار باشد با تیم هاى قدرتمند بازى كنیم بسیار بهتر تمرین مى كنیم و انگیزه بازیكنان چندین برابر مى شود البته منظورم این نیست كه الان بازیكنان بى انگیزه هستند. ما به هیچ وجه هیچ كدام از همگروه هایمان را دست كم نمى گیریم، هم براى مكزیك، هم ایران و هم آنگولا برنامه ویژه اى داریم. وقتى یك تیم در گروهى تقریباً متعادل قرار مى گیرد نتایج بازیها كمى در هم پیچیده مى شود و به نوعى صعود سخت تر مى شود. به هر حال ما همه هم پیمان شده ایم تا با بازیهاى خوب پس از صعود از دور گروهى تا جایى كه مى توانیم در دور حذفى بیشتر صعود كنیم.»

تجربه و دانش اسكولارى در خدمت پرتغال

از میان مربیان 32 تیم راه یافته به جام جهانى فقط مربیان دو تیم سابقه كسب عنوان قهرمانى به عنوان مربى را دارند. «كارلوس آلبرتو پریرا» و «لوییس فیلیپه اسكولارى» مربیان برزیلى تیم هاى پرتغال و برزیل هستند كه به دنبال كسب این افتخار بزرگ براى دومین بار در زندگى ورزشى خود هستند. اسكولارى در این باره به خبرنگاران پرتغالى مى گوید: «فكر نمى كنم این موضوع كه من قبلاً یك بار برزیل را قهرمان جام جهانى كرده ام تأثیرى در نمایش هاى پرتغال داشته باشد قهرمانى كه من كسب كردم هیچ سودى براى پرتغالى ها ندارد! این داستان براى4سال پیش بود و حالا همه چیز فرق كرده است فكر مى كنم تنها مزیتى كه پرتغال نسبت به 31 تیم دیگر جام جهانى دارد این است كه آنها از تجربه و دانش من برخوردار هستند. من الان مى دانم كه تیمى كه قصد قهرمانى دارد باید چگونه بازى كند، چگونه تعویض كند و چگونه گل بزند! ولى در حال حاضر بقیه تیم ها از چنین دانشى برخوردار نیستند.

روزهاى اولى كه اسكولارى به پرتغال آمد. سیستم 2-5-3 را براى تیمش انتخاب كرد.

چرا كه او با همین سیستم توانسته بود برزیل را تا اوج قله موفقیت در جام جهانى پیش ببرد ولى پس از گذشت مدت زمانى كوتاه اسكولارى تفاوت زیاد بین بازیكنان برزیل و پرتغال را متوجه شد. به همین دلیل بود كه تصمیم گرفت روش بازى پرتغالى ها را عوض كند و آنها را با همان روشى كه به آن عادت كرده اند به زمین بفرستد.

اسكولارى در این باره مى گوید: «خصایص این بازیكنان زمین تا آسمان با برزیلى ها فرق دارد. اصلاً نمى توان آنها را با هم مقایسه كرد. نحوه بازى و حتى طرز تفكر بازیكنان پرتغالى در زمین، با برزیلى ها متفاوت است فكر مى كنم دلیل اصلى این تفاوت فاحش ویژگى هاى منحصر به فرد و خاص آنها است.

از آنجا كه ذهن و روح تیمى پرتغالى ها با تیم قبلى من شباهتى ندارد مجبورم با روشى متفاوت با پرتغالى ها كار كنم. براى موفقیت در جام جهانى هم قضیه همین طور است ما باید شیوه بازیمان را در هر مسابقه بنابر نحوه آرایش و سیستم بازى حریف تنظیم كنیم اگر بخواهیم، هر سه تیم به یك شكل بازى كنیم احتمال امتیاز دادنمان زیاد مى شود. شاید باورش سخت باشد ولى حتى وقتى سطح تحصیلات و فرهنگ بازیكنان با هم فرق مى كند روش تمرین دادن و بازى گرفتن از آنها هم فرق مى كند. به هر حال من تقریباً به طور كامل با جو فوتبال اروپا آشنا شده ام و خودم را با نوع فوتبال این قاره به خصوص پرتغال وفق داده ام. تلاش مى كنم تا هر آنچه در توان دارم براى پرتغال رو كنم. در این راه از هیچ چیز كم نمى گذارم و تمام تجربیاتى را كه با خود از برزیل آورده ام براى كمك به برزیلى هاى اروپا استفاده مى كنم.»

یكى از نكات مفیدى كه اسكولارى توانست هم در برزیل و هم در پرتغال براى موفقیت شاگردانش از آن استفاده كند. انتقال مهارت هاى تاكتیكى بود كه اسكولارى اول در برزیل و بعد در پرتغال از آن سود برد كه در واقع این مسأله سوغات برزیلى او براى فیگو و یارانش بود.

بدون شك پرتغال هیچ وقت درس هاى ارزشمندى را كه اسكولارى به آنها داد فراموش نمى كنند.

اسكولارى در مورد ضرورت برنامه ریزى قبل از بازیها مى گوید: «من اعتقاد دارم بخش زیادى از بازى قبل از برگزار شدن مسابقه انجام شده است! من همیشه قبل از مسابقات تصور مى كنم كه هم تیم من و هم تیم حریف چه مشكلاتى را پیش رو خواهند داشت و همچنین هر تیم چه نقاط قوتى دارد. با استفاده از این پیش زمینه بسیار راحت تر مى توانم تیم را ارنج كنم. من حتى قبل از بازى تعویض هاى احتمالى را هم پیش بینى مى كنم تا هیچ مسأله اى باقى نماند كه در مورد آن فكر نكرده باشم.

البته همیشه هم همینطور نیست و برخى مواقع مجبور مى شوم همان لحظه تصمیم بگیرم ولى در طول هفته قبل از مسابقه سعى مى كنم طبق تصوراتى كه از حریف دارم با تیم كار كنم. البته قبل از كار كردن روى نقاط ضعف و قوت حریف تصورات و تفكراتم را با بازیكنان در میان مى گذارم و به آنها مى گویم كه براى هر موقعیتى برنامه خاصى در ذهن دارم.»

به اعتقاد بسیارى از كارشناسان همین روش مربیگرى سنجیده و دقیق بوده است كه برزیل را قهرمان دنیا و پرتغال را نایب قهرمان جام ملت هاى اروپا كرد.

حال باید دید آیا این روش در مقابل مكزیك، ایران و آنگولا و حریفان احتمالى پرتغال در دوره هاى بعدى هم جواب مى دهد یا نه.