تبیان، دستیار زندگی
با مروری بر رویدادهای سینمایی در سال گذشته می توان اقدام مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در افتتاح «پاتوق مستندسازان« در سینما سپیده را بزرگ‌ترین اتفاق سال گذشته سینمای مستند نامید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال سینمای مستند خوب است؟


با مروری بر رویدادهای سینمایی در سال گذشته می توان اقدام مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در افتتاح «پاتوق مستندسازان» در سینما سپیده را بزرگ‌ترین اتفاق سال گذشته سینمای مستند نامید.


مستند سازان

اکران فیلم های مستند و کوتاه همواره جزو دغدغه های فعالان این عرصه بوده است و بی تردید باید پذیرفت که تولیدات این دو مدیوم مهجور هم به مانند تولیدان مشابه هنری زمانی به کمال مطلوب خود می رسند که در مواجهه با مخاطبان خود به محک آزمون گذاشته شوند و در تعامل با ایشان راه رشد و تعالی را در پیش بگیرند. در این بین تولیدات مستند جایگاه ویژه تری هم دارند چه اینکه در این تولیدات داستان گویی تا حدود بسیاری جایگاه خود را به دیگری جذابیت ها و وظایف مدیوم سینما می دهد و از همین رو باید از تمام پتانسیل های ممکن برای ارتباط هر چه بهتر با مخاطبان بهره مند شوند. سال 89 در عرصه اکران تولیدات مستند اتفاق مبارکی رقم خورد برای نخستین بار یکی از سینماهای پایتخت به اکران ویژه این آثار اختصاص یافت. در همین راستا حمید یادروج در یادداشتی نوشت: «سال 89 اگر برای كسی آب نداشت، برای مستندسازان نان داشت. البته نه آن نانی كه پول در آن باشد، بلكه نانی كه همه مستندسازان آرزوی یك روز آن را در خواب می‌دیدند. مستندسازان كشور امسال صاحب سینما شدند. این موضوع شاید بزرگ‌ترین آرزوی مستندسازان بوده باشد كه امسال به حقیقت پیوست. این خبر خوش از سوی شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد و طی آن سینما سپیده بعنوان پاتوق هنرمندان سینما- مستند اقدام به اكران آثار مستند كرد. این اقدام كه در طول سالیان مختلف توسط مدیران و مسئولان سینمایی فقط وعده‌ داده می‌شد، این بار تحقق یافت و حالا مستندسازان جایی برای تماشای آثار همكاران‌شان دارند.

اکران نوروزی سینمای مستند که تا پایان تعطیلات عید نوروز ادامه دارد، به نمایش فیلم مستند بلند «عصرآباد» کار گروهی 7 فیلمساز جوان به سرپرستی «محمدرضا اصلانی» اختصاص یافته است.

اگرچه برنامه نمایش فیلم‌ها در این سینما نیازمند تبلیغات و برنامه‌ریزی بیشتر است، اما باید چند ماه اول آغاز به‌كار سینما را زمانی برای كسب تجربه و آزمون و خطا دانست و نباید به یك‌باره انتظار صف‌های طولانی جلوی سینما را داشت. این اقدام مركز گسترش سینمای مستند و تجربی را می‌توان بزرگ‌ترین اتفاق سال سینمای مستند نامید. در كنار این اقدام، اتفاق‌های بزرگ و جالب توجه دیگری هم به وقوع پیوست كه یكی از آن‌ها اكران مستند بلند «... و آسمان آبی» با موضوع به تصویر كشیدن زندگی عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سینماهای مختلف بود كه استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد. یكی دیگر از اقدامات كه نسبت به سال گذشته منسجم‌تر برگزار شد، نمایش فیلم‌های انجمن تهیه‌كنندگان سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران و سینما آزادی بود كه با توجه به تبلیغات خوب، علاقه‌مندان به سینمای مستند استقبال خوبی از آن كردند. اما نكته با اهمیت دیگری كه در راستای سیاست‌گذاری‌های به‌‌جا و درست مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت نمایان شد، اختصاص بخش ویژه‌ای با عنوان مستند‌های سیاسی بود. این اقدام اگرچه در سال اول خیلی چشم‌گیر نبود و نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر است، اما نوید داشتن سینمای مستند سیاسی پرمخاطبی در آینده نزدیك را می‌دهد.

در جشنواره امسال، مستند‌های سیاسی سبز، سپید، سرخ (محمدرضا هاشمیان)، اقلیت و اكثریت (سعید ابوطالب)، آینه‌های غبارگرفته (رهبر قنبری)، ایران هراسی (عباس لاجوردی‌طوسی)، به دنبال حقیقت (سیاوش سرمدی)، حسین شمقدری (یزدان تفنگ ندارد) و ... استارت كار را زدند و در آینده باید منتظر مستندهای جذاب و پرمخاطب دیگر بود.»

اکران نوروزی سینمای مستند که تا پایان تعطیلات عید نوروز ادامه دارد، به نمایش فیلم مستند بلند «عصرآباد» کار گروهی 7 فیلمساز جوان به سرپرستی «محمدرضا اصلانی» اختصاص یافته است.

اكران نوروزی پاتوق مستند

براساس اعلام روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اکران نوروزی سینمای مستند که تا پایان تعطیلات عید نوروز ادامه دارد، به نمایش فیلم مستند بلند «عصرآباد» کار گروهی 7 فیلمساز جوان به سرپرستی «محمدرضا اصلانی» اختصاص یافته که از روز چهارشنبه 25 اسفند ماه و طی چهار سانس بعدازظهر (13، 15، 17، 19)، در سالن شماره 2 سینما سپیده، از سینماهای تحت پوشش حوزه هنری، روی پرده خواهد رفت. برپایه این گزارش، سپیده صفاریان، محمدحسین جلادت، بهاره للّهی، روزبه کافی، هدی سیاه تیری، ستاره سماوی و محمد بایسته، کارگردانان فیلم اپیزودیک «عصرآباد» هستند. مستند هفت گانه «عصرآباد» با عنوان کامل «عصرآباد، آترپات، اَثرآباد، آذرآباد، آترآباد، آترباد، آترپاد» مستندی تجربی است که پیرامون روستای «عصرآباد» واقع در 20 کیلومتری شهر یزد ساخته شده است. حضور در تمامی سانس‌های نمایش فیلم مستند «عصرآباد» برای عموم دانشجویان، خبرنگاران، اعضای صنوف خانه سینما و کانون فیلم سینماحقیقت، با ارائه کارت شناسایی رایگان است.

فرآوری: محمد صابری

بخش سینما و تلویزیون


منبع: خبرگزاری فارس