تبیان، دستیار زندگی
در شیراز برگزار می‌شود یادمان چهلمین روز درگذشت جلال طوفان فردا در شیراز برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در فارس، جهرمی‌های مقیم شیراز و خانواده مرحوم طوفان - موسس و صاحب‌امتیاز روزنامه طوفان جنوب -...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادمان چهلمین روز درگذشت جلال طوفان در شیراز برگزار می‌شود

یادمان چهلمین روز درگذشت جلال طوفان فردا در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در فارس، جهرمی‌های مقیم شیراز و خانواده مرحوم طوفان - موسس و صاحب‌امتیاز روزنامه طوفان جنوب - مراسم یادروز او را در چهلمین روز درگذشتش در تاریخ هشتم اسفندماه در مسجد الرسول (ص) خیابان قصردشت برگزار می‌کنند.

امرالله باستانی - از دوستان طوفان - ب

سه سال اول تحصیلاتم در مدرسه خواجه نصیر جهرم با طوفان بود؛ طوفان ناظم مدرسه بود. جلال طوفان فرزند مرحوم ابوطالب طوفان - از نویسندگان، صاحب‌نظران و شاعر آن زمان - بود. مادرش نیز در تصادف رانندگی هم‌راه با مرحوم دکتر شیرازی - دامادشان - در 13 فروردین 1347 درگذشت.

همسرش، منیره فیروزمند هم بازنشسته آموزش و پرورش و رییس سابق دانش‌سرای مقدماتی دختران جهرم است که الان در آمریکا به‌سر می‌برد. وی زنی کاملا مهربان، هم‌راه و هم‌دل با طوفان بود.

طوفان پنج فرزند پسر دارد كه همگی در آمریکا ساکن هستند. دکتر احمد طوفان، دارای دکتری شیمی، دکتر محمود طوفان، دارای فوق دکتری شیمی، مسعود طوفان، نویسنده، مهرداد طوفان، مهندس برق، مهرزاد طوفان، مهندس هواپیمایی و دکتر منوچهر طوفان طبیب است. محمد طوفان در تهران ساكن است و تجارت می‌کند.

سوابق فرهنگی و شغلی مرحوم طوفان:

جلال طوفان لیسانسیه زبان فرانسه، دبیر سابق فرهنگ (آموزش و پرورش کنونی)، در سال‌1298 شمسی در جهرم متولد شد. پس از یکی دو سال با خانواده خود به شیراز عزیمت کرد. دوره تحصیلات ابتدایی و تحصیلات سه سال اول دبیرستان و دانش‌سرای مقدماتی در شیراز گذرانید.

وی هم‌چنین فارغ‌التحصیل اولین دوره دانش‌سرای مقدماتی شیراز است که در سن ‌17 سالگی آموزگار می‌شود و اولین آموزگار تحصیل‌کرده و روش‌خوانده‌ی جهرم بود. سپس از دانش‌سرای عالی لیسانس فرانسه اخذ کرد.

انتشار روزنامه «طوفان جنوب»

روزنامه طوفان جنوب در سال‌های 31 و 32 دقیقا از 21/05/1331 تا اول شهریور 1332 جمعا 35 شماره به طور هفتگی در دو صفحه چاپ می‌شد.

طوفان جنوب روزنامه‌ای بود انتقادی اجتماعی که با هدف مبارزه با افراد زورگو در جهرم منتشر می‌شد. آن‌هایی که این روزنامه را می‌خریدند از اول تا آخر آن را می‌خواندند، حتا افرادی که در این روزنامه روی سخن طوفان با آن‌ها بود، این روزنامه را با دقت می‌خواندند، چون زبان ساده و طنزگونه و شیرین و نقاد داشت.

آثار و تالیف‌های جلال طوفان عبارتند از: کتاب شهرستان جهرم – چاپ سوم، کشت مرکبات – ترجمه، بازگشتگان از آن دنیا – ترجمه، چهار جلد داستان‌های فکاهی ملل برای کودکان – ترجمه، تاریخ اجتماعی جهرم در قرون گذشته، خاطرات اجتماعی جهرم در قرون گذشته، افسانه و داستان‌های مراکشی – ترجمه، اسپیریتیسم یا مکالمه با ارواح – ترجمه، زبان و نشانه‌ها – ترجمه و زیباترین افسانه‌های دنیا – ترجمه.

او علاوه بر معلمی، دبیری و روزنامه‌نگاری به هنر موسیقی و نوازندگی علاقه‌مند بود و ویولن را خوب می‌نواخت. همه دستگاه‌های موسیقی ایرانی را می‌شناخت و به آن تسلط کامل داشت.

طوفان بعد از 28 مرداد 1332 که دفتر روزنامه‌اش را تعطیل كرد و خانه‌اش را غارت کردند، مدتی زندانی و تبعید شد. شغل خود را از دست داد و بعدها به کار کشاورزی و باغ‌داری در شهرستان جهرم در باغ کوچک خود مشغول شد.

کتاب کشت مرکبات را به همین مناسبت تالیف کرد که راهنمای خوب برای کشاورزان جهرمی باشد.

کار کشاورزی او را قانع نکرد، لذا برای تحقیق و دیدار فرزندان خود که در آمریکا بودند به آن دیار سفر کرد و متعاقب آن به مطالعه و ترجمه کتاب‌های مختلف، حتا کتاب های کودکان، پرداخت.

طوفان به جهرم علاقه مفرطی داشت، به همین جهت مسافرت‌های خارج او از نظر مدت طولانی نبود. او سفری هم به زیارت خانه خدا رفت و حاصل همه این مسافرت‌ها خاطرات شیرین و آموزنده‌ای بود که گاه‌گاهی علاوه بر تالیفات خود برای دوستان تعریف می‌کرد.

از خصوصیات بارز طوفان، شیرین‌زبانی او بود؛ به‌نحوی که اگر ساعت‌ها با او مصاحبت می‌کردی خسته نمی‌شدی . از او خاطرات شیرین و آموزنده و به‌یادماندنی به‌جا مانده است که جا دارد این خاطرات به لحاظ آموزندگی در جایی ثبت شود تا به یادگار بماند که گفته‌اند:

خوش‌تر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران