تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه چند روزی تا نوروز باقی است و قرار است مراسم جشن جهانی نوروز در روزهای ششم، هفتم و هشتم فروردین برای دومین سال پیاپی با حضور سران 20 كشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا دیكتاتور اردن به ایران دعوت شده است؟


در حالی كه چند روزی تا نوروز باقی است و قرار است مراسم جشن جهانی نوروز در روزهای ششم، هفتم و هشتم فروردین برای دومین سال پیاپی با حضور سران 20 كشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، اخباری منتشر شده كه از دعوت ملك عبدالله پادشاه اردن به ایران برای شركت دراین جشن حكایت دارد.


ملک عبدالله

روابط ایران و اردن هاشمی تا قبل از انقلاب به لحاظ حمایت هر دو طرف از رژیم اشغال گر قدس در وضعیت مطلوبی قرار داشت و هر دو یكدیگر را به عنوان شریك استراتژیك خود معرفی می كردند.

این مساله در زمان فرار شاه از ایران به نحو ملموسی خود را نشان داد و ملك حسین (پادشاه سابق اردن) یكی از دولت هایی بود كه حاضر شد به محمد رضا پهلوی اجازه اقامت دهد.

پس از انقلاب اسلامی به دلیل همین موضوع، اتحاد استراتژیك این پادشاهی با رژیم صهیونیستی و نیز به دلیل مواضع ایران نسبت به فلسطین و عدم سازش و نیز حادثه سپتامبر سیاه روابط دو كشور به تیرگی گرایید.

در طول این سالها علی رغم حضور سفرا، سردی روابط شدیدی بین دو كشور حاكم بوده است.

هم چنین ملك حسین در ادامه سیاست های ضد ایرانی اش در زمان جنگ تحمیلی پیشنهاد و قول مساعدت به صدام را مطرح كرد تا جایی كه برخی شواهد از اعزام نیروهای اردنی برای حمله به ایران حكایت داشت.

سفر اخیر اسفندیار رحیم مشایی به اردن و ملاقات با پادشاه این كشور و دعوت از وی برای سفر به ایران از جمله موضوعاتی بود كه توجه افكار عمومی را برانگیخت و همگان را به تعجب واداشت؛ جالب اینكه ملك عبدالله نیز از این موضوع استقبال كرده است.

پس از جنگ تحمیلی اردن محل و مامنی برای فراریان و اعضای مجاهدین خلق یا منافقین شده كه تا امروز این روند ادامه دارد و اردن یكی از پایگاه های اصلی این گروهك به شمار می رود.

در زمان ملك عبدالله(پسر ملك حسین) تا حدودی این روند تداوم یافت اما ملاقات های دیپلماتیكی بین مقامات دو كشور صورت گرفت. نمایندگان وزیر خارجه اردن نیز در اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد در تهران حضور یافتند و روابط تا حدودی از سردی خارج شد.

از سوی دیگر اردن به عنوان یكی از متحدان اصلی آمریكا در منطقه نیز به شمار می رود كه همین موضوع باعث شده این كشور یكی از تئوریسین های اصلی ایران هراسی در منطقه باشد.

ملک عبدالله

البته این كشور حمایت هایی هم از فناوری های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشته و با هر گونه اقدام نظامی علیه كشورمان مخالفت كرده است.

سفر اخیر اسفندیار رحیم مشایی به اردن و ملاقات با پادشاه این كشور و دعوت از وی برای سفر به ایران از جمله موضوعاتی بود كه توجه افكار عمومی را برانگیخت و همگان را به تعجب واداشت؛ جالب اینكه ملك عبدالله نیز از این موضوع استقبال كرده است.

امروز كه بحث این سفر مطرح می شود كسی یارای اظهار نظر در این باره ندارد و هر كس به فراخور جایگاهش آن را رد می كند؛ چرا كه این دعوت در برهه‌ای صورت می گیرد كه تحولاتی در سطح منطقه در حال وقوع است و پادشاهی اردن هم از این تحركات بی نصیب نیست. در این شرایط دعوت از دیكتاتور این كشور سوالات زیادی را در اذهان مردم به وجود آورده است.

در همین زمینه رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اخباری مبنی بر دعوت از پادشاه اردن برای شركت در جشن نوروزی را یك بد سلیقگی سیاسی توصیف می كند.

علاءالدین بروجردی با بیان این‌كه این سفر به صلاح نیست، می افزاید: در دیداری كه با وزیر امور خارجه داشته‌ایم این موضوع را مطرح كرده‌ و گفتیم كه نمی‌بایست چنین دعوتی صورت می‌گرفت.

به گفته‌ی وی، با توجه به شرایط منطقه و مواضع جمهوری اسلامی ایران، اكثریت نمایندگان در این‌باره موضع‌گیری كرده‌اند. ضمن اینكه نظر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این مورد منفی است.

بروجردی در پاسخ به این سوال كه خبر دعوت از پادشاه اردن برای سفر به ایران تایید نشده است، هم می گوید: اگر این خبر صحت نداشته باشد خوشحال می‌شویم و در این راستا منتظریم منتفی بودن این سفر را بشنویم.

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان می كند كه اگر چنین دعوتی از پادشاه اردن صورت نگرفته باشد كار منطقی و درستی انجام شده است.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان