تبیان، دستیار زندگی
والیبال یک ورزش گروهی است که در آن بازیکنان هر تیم در دوسوی یک تور قرار گرفته و سعی می‌کنند تا توپ را با گذراندن از تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال؛ اوج هیجان روی تور

تیم ملی والیبال

والیبال یک ورزش گروهی است که در آن بازیکنان هر تیم در دوسوی یک تور قرار گرفته و سعی می‌کنند تا توپ را با گذراندن از تور در زمین تیم مقابل فرود آوردند.

والیبال در سال 1895 در کشور آمریکا توسط ویلیام جی مورگان متولد شد و شهرت جهانی آن پس از المپیک 1964 توکیو که برای اولین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شده‌است.والیبال تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود اما در شرق آسیا، برزیل، ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. انجام بازی والیبال فضای زیادی احتیاج ندارد و وسایل آن که شامل توپ و تور می‌باشد گران نیستند.

والیبال یک ورزش جمعی محبوب با بیش از 800 میلیون علافمند در جهان ، پرطرفدارترین ورزش در جهان است که بازیکنان در هر سطح مهارت از آن لذت می برند.

قانون خط مرکزی در والیبال:

 مربوط به خطی است که در زیر تور کشیده شده و بازیکنان نباید از این خط عبور کنند. پیچ خوردگی پا- این قانون بیان می کند که اگر قسمتی از پای بازیکن با این خط برخورد نماید مشکلی خطا ایجاد نمی کند بنابراین از نظر قانونی پای بازیکن تقریباً زیر تور قرار می گیرد. خطای پیچ خوردگی پا- اگر پای حمله کننده زیر تور بیاید ، دفاع کننده ممکن است تنتواند از لگد کردن آن اجتناب نماید.دفاع کننده دقیقاً پس از مقابل با حمله به دلایل استراتژیک می پرد.

گاهی در طی یك مسابقه طولانی مدت ، بازیكنان بین 5/1 تا 3 كیلوگرم وزن از دست می دهند كه بیش از مقدار مایعی است كه ورزشكار توانایی جبران آن را دارد پس لازم است علاوه بر نوشیدن آب پیش از شروع مسابقه ، در طی مسابقه و هر 15 دقیقه یكبار حدود 150 تا 300 سیسی آب بنوشند

 

ویژگی بدنی

قدبلند بارزترین مزیت برای والیبالیست هاست به علاوه داشتن چربی کم بدن می توانددر رسیدن به حداکثرسرعت-جنگندگی و توانایی÷رش بالابسیار کمک کننده باشد .والیبالیست ها نیاز به ساق های قوی دارندتا به آنها در ÷رش کمک کند. از سویی نیازمند عضلات بالا تنه قوی نیز هستند تا در آبشار زدن –سرویس زدن و دفاع روی تور موفق باشند.

آیا دفاع روی تور می تواند سبب ایجاد صدمه شود؟

شكستگی استخوانهای كف دست ، انگشتان و ایجاد انگشت Mallet‌( در این عارضه بر اثر ضربه مستقیم توپ و خم شدن ناگهانی بند آخر انگشت ، تاندون راست كننده از محل اتصال آن به قاعدة بند آخر پاره می شود و در نتیجه بند آخر انگشت به شكل خمیده در می آید كه به طور ارادی صاف نخواهد شد ). از جمله دفاع روی توررخ می دهند.

والیبال

در جریان مسابقه ، هر بازیكن والیبال چه میزان مایع احتیاج دارد ؟

گاهی در طی یك مسابقه طولانی مدت ، بازیكنان بین 5/1 تا 3 كیلوگرم وزن از دست می دهند كه بیش از مقدار مایعی است كه ورزشكار توانایی جبران آن را دارد پس لازم است علاوه بر نوشیدن آب پیش از شروع مسابقه ، در طی مسابقه و هر 15 دقیقه یكبار حدود 150 تا 300 سیسی آب بنوشند . آب بهترین مایع برای جایگزین كردن حجم مایع از دست رفته است و به سرعت جذب می شود.

غذایی که پیش از آغاز بازی مصرف می‌شود باید سطح انرژی را در بدن ورزشکار به حداکثر ممکن برساند و بازیکن را برای انجام یک مسابقه نفس‌گیر آماده سازد. این غذا باید تقریبا سه ساعت پیش از گرم کردن برای آغاز مسابقه خورده شود تا مشکلی در طول مسابقه ایجاد نگردد

والیبال جزء ورزشهای پر تحرک و پر انرژی است و یکی از مهمترین شاخصه‌های مفید و مهم در موفقیت یک والیبالیست تغذیه مناسب او است. زیرا این ورزش علاوه بر فعالیت جسمی‌زیاد به فکری باز و آماده نیازمند است که بدون یک رژیم غذایی اصولی و درست توسط یک مشاور تغذیه امکان پذیر نخواهد بود.بنابراین تصمیم گرفتیم به تغذیه والیبالیست‌ها بپردازیم

تغذیه پیش از بازی

1- غذایی که پیش از آغاز بازی مصرف می‌شود باید سطح انرژی را در بدن ورزشکار به حداکثر ممکن برساند و بازیکن را برای انجام یک مسابقه نفس‌گیر آماده سازد. این غذا باید تقریبا سه ساعت پیش از گرم کردن برای آغاز مسابقه خورده شود تا مشکلی در طول مسابقه ایجاد نگردد. در اینگونه مواقع از صرف غذاهای جدید باید پرهیز شود. غذایی که پیش از انجام مسابقه صرف شود باید غنی از هیدراتهای کربن باشد زیرا این مواد منبع خوبی برای تامین انرژی عضلات به شمار می‌آیند. همچنین مصرف پروتئین مطلوب و مناسب نیز در این غذا لازم است. پروتئین در حفظ انرژی جذب شده به بدن کمک می‌کند و روند گوارش را آهسته‌تر و از بروز احساس خالی بودن معده در بازیکن جلوگیری بعمل می‌آورد. یک غذای مطلوب قبل از مسابقه می‌تواند یک ساندویچ جوجه کباب همراه سیب‌زمینی برشته‌شده به همراه ترب سیاه و هیدراتهای‌کربن و پروتئین باشد و برای مصرف پیش از مسابقه مطلوب است. مصرف نزدیک به 32 اونس آب نیز لازم است.

2- غذایی که مصرف می‌کنید سبک و پرانرژی و غنی از هیدراتهای‌کربن و نیز حاوی پروتئین باشد. مثل نوشیدنی‌های ورزشی، نان و کره و فندق، ماست و میوه با شیرکاکائو .

فرآوری:رشیدی

بخش ورزش تبیان


منبع:1- سایت آفتاب   /     2-www.pconline.ir