تبیان، دستیار زندگی
سریعترین قطار دنیا که می تواند با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند در ژاپن افتتاح شد. ژاپنی ها صاحب قطار های سریع السیری هستند که ((شینکانسن)) نام دارد. این قطار بین چند شهر بزرگ حرکت می کند و سرعت آن 300 کیلو متر بر ساعت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریعترین قطار دنیا در ژاپن


سریعترین قطار دنیا که می تواند با حداکثر سرعت 300کیلومتر در ساعت حرکت کند در ژاپن افتتاح شد.

ژاپنی ها صاحب قطار های سریع السیری هستند که ((شینکانسن)) نام دارد. این قطار بین چند شهر بزرگ حرکت می کند و سرعت آن 300 کیلو متر بر ساعت است.


سریعترین قطار دنیا در ژاپن

ژاپن یک قطار سریع‌السیر جدید و لوکس را راه‌اندازی کرده که طبقه تجاری آن از امکانات خطوط هوایی برخوردار است. شبکه خطوط قطار «شینکانسن» از دهه 1960 در سراسر ژاپن ساخته شده و اکنون این کشور جزیره‌ای، امیدوار است بتواند این فناوری را به کشورهای خارجی بفروشد.

آخرین قطار سریع‌السیر این کشور موسوم به «هایابوسا» یا شاهین، روزانه دو سفر بین توکیو و آموری، یک مرداب دیدنی روستایی در شمال جزیره اصلی هونشو انجام خواهد داد. این قطار همچنین یک سفر در روز به سندای، بین تویو و آموری،‌انجام خواهد داد.

موتسوتاکا اوتسوکا، رئیس شرکت راه‌آهن شرق ژاپن اظهار کرد: ما از تمام سعی خود برای راحتی و امنیت مسافر و سازگاری با محیط زیست استفاده خواهیم کرد.

این قطار جدید که حاصل تازه ترین فناوریهای پیشرفته کشور آفتاب تابان است "فشنگ هایابوسا" نام دارد. این قطار می تواند ظرف مدت 6 دقیقه سرعت خود را از صفر به 300کیلومتر بر ساعت برساند.

سریعترین قطار دنیا در ژاپن

این قطار فناورانه در مدت3 ساعت و 10دقیقه مسیر 675کیلومتری توکیو تا "شین- آموری" در شمال این کشور را طی می کند.

اولین سفر این قطار که از دماغه باریکی برخوردار است به مدت هفت دقیقه تاخیر داشت چراکه یکی از مسافران از سکوی ایستگاه توکیو افتاده بود.

از سال آینده، سری سبز و نقره‌ای E5 سرعت خود را به 322 کیلومتر در ساعت رسانده و سریع‌ترین قطار ژاپن خواهد شد.

مسافران عادی می‌توانند از مناظر زیبای طبیعتی که قطار از میان آن می‌گذرد، لذت ببرند، اما افرادی که بدنبال لذت بیشتر هستند می‌توانند با پرداخت 325 دلار برای یک سفر از شکوه و جلال قسمت بیزنس‌کلاس قطار که در آن مسئول کابین برای آنها غذا و نوشیدنی سرو می‌کند و از صندلی‌های بزرگ چرمی برخوردار است بهرمند شوند.

سریعترین قطار دنیا در ژاپن

با این سرعت بالا طبیعی است که قیمت بلیتهای این قطار نیز چندان پایین نیست. به طوریکه قیمت بلیت درجه یک با رکورد قیمت 385هزار ین (3 هزار و 400یورو) فروخته شده که این 23برابر قیمت عادی بلیت است.

قیمت بلیتهای درجه ممتاز (گران کلاس) نیز تقریبا نجومی است.

بلیتهای کوپه های درجه ممتاز از 5 فوریه به فروش گذاشته شدند که 108کوپه در6 قطاری که در روز افتتاحیه وارد خدمت شدند تنها در مدت 20ثانیه به فروش رفتند، اما بسیاری از کوپه ها باقی ماندند و در روزهای بعدی بر روی سایتهای حراج آنلاین به قیمت بالاتری به فروش رفتند.

ژاپن از سال 1960دارای یک شبکه از قطارهای فوق پر سرعت است و به همین علت مسافران سفرهای زمینی را به هواپیما ترجیح می دهند.

سریعترین قطار دنیا در ژاپن

قطارهای سریع‌السیر ژاپن از اولین سفرها در المپیک 1964 توکیو، همواره انتخاب ارجح بسیاری از مسافران در مقایسه با سفرهای هوایی یا با خودرو بوده است. اما از آنجا ‌که کشور با کاهش جمعیت و سقوط تقاضای داخلی روبرو است، دولت و صنعت بشدت بدنبال ترویج این قطارها در خارج کشور هستند.

ژاپن تاکنون فناوری شینکاسن را به تایوان فروخته و امید دارد که بازارهای دیگر خارجی مانند برزیل و ویتنام را نیز بدست آورد، اما در این راه با رقیبان بسیاری در چین، آلمان و فرانسه روبه‌رو است.

این کشور همچنین در حال ساخت یک قطار مگلِو است که به گفته سازندگان آن در سال 2003 توانست در یک آزمایش در نزدیکی کوهستان فوجی به رکورد جهانی 584 کیلومتر در ساعت برسد.

سریعترین قطار دنیا در ژاپن

قطارهای مگلِو نوعی از قطارها هستند که بطور شناور در هوا در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط می‌توانند با سرعت‌های بسیار زیاد به پیش بروند. این قطارها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرند.

انتظار می‌رود که تا سال 2027 سرویس قطارهای مگلِو بین توکیو و ناگویا برقرار شود.

تا سال 2045 قرار است که توکیو و شهر غربی اوساکا در زمان یک ساعت و هفت دقیقه به هم مرتبط شوند. زمان کنونی برنامه قطارهای بین این دو شهر دو ساعت و 25 دقیقه است.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منابع:

ابصارنیوز،مهر، dovom87.parsiblog.com،پایگاه خبری فناوری های پیشرفته ایران