تبیان، دستیار زندگی
مدلی از قطار مگلو، در محیط آزمایشگاهی جنوب غربی چین توسعه یافت؛ قطاری که قرار است از هواپیما نیز سریع‌تر حرکت کند. هرچند که برای به انتها رسیدن این پروژه راه زیادی باقی است. با تحقیقات انجام شده در.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای دانش و فن در ماه گذشته

قطاری که سریع‌تر از هواپیما حرکت خواهد کرد

مدلی از قطار مگلو، در محیط آزمایشگاهی جنوب غربی چین توسعه یافت؛ قطاری که قرار است از هواپیما نیز سریع‌تر حرکت کند. هرچند که برای به انتها رسیدن این پروژه راه زیادی باقی است. با تحقیقات انجام شده در دانشگاه Jiao Tong در شانگهای، مدلی از این قطار پر سرعت توانایی حرکت بین 600تا 1200کیلومتر بر ساعت را دارد؛ یعنی معادل سرعت یک هواپیما. انتظار می‌رود این تکنولوژی تا 10سال آینده عملیاتی شود و تا سال 2030در سراسر کشور گسترش یابد. با کمک این تکنولوژی، مسافران قادر خواهند بود فاصله‌ی بین پایتخت تا "گوانگ‌ژو" 2294کیلومتر) را در زمان 2 ساعت طی کنند. مسافتی که با استفاده از هواپیما 3 ساعت طول می‌کشد.

دنیای دانش و فن در ماه گذشته

تنها دو کشور ایالات متحده و سوئیس هستند که بر روی این تکنولوژی تحقیق و پژوهش می‌کنند. بد نیست بدانید که از لحاظ تئوری با استفاده از این تکنولوژی می‌شود تا 20000کیلومتر بر ساعت قطارها را به حرکت در آورد. برخی از مزیت‌های این تکنولوژی، مصرف یک دهم سوخت مورد مصرف هواپیماها و ایجاد تقریبا هیچ نویز است. البته هزینه‌ی استفاده از این تکنولوژی نیز نجومی است. یکی از استادان دانشگاه Jiao Tong البته با دیده شک به قضیه می‌نگرد. او از لحاظ فنی و اقتصادی آن را مورد سوال قرار می‌دهد و اضافه می‌کند که برای مردم بسیار خطرناک است که با کمک این تکنولوژی با میانگین سرعتی بیش از 350کیلومتر مسافرت کنند.

Hapticaساعتی به خط بریل

افراد نابینا برای اطلاع از زمان از ساعت های مخصوصی استفاده می کنند که زمان را برای آنها به صورت صوتی اعلام می کند. نمونه های مختلف دیگری هم برای این افراد عرضه شده که آن ها با لمس عقربه و برجستگی های موجود درآن می توانند ساعت و زمان را تشخیص دهند. البته نمونه های گویا در مکان های شلوغ و پرسروصدا کارایی زیادی ندارد. ‏

دنیای دانش و فن در ماه گذشته

یک طراح خوش فکر بنام دیوید چاوز ساعتی طراحی نموده که در آن از خط بریل که خط نوشتاری نابینایان می باشد برای اعلام زمان استفاده می شود. فرد با لمس صفحه آن و با توجه به اعداد مشخص در خط بریل میتواند زمان و ساعت را بخواند. این ساعت که نامش Heptica است علاوه بر اینکه از خط بریل برای اعلام ساعت استفاده می نماید دارای طرحی جذاب و زیبا است که خواهد توانست بازار خوبی را بدست آورد و جایگزینی جدید برای مدل های قدیمی تر شود. البته هدف این ساعت فقط افراد نابینا نیست. در واقع بسیار از افراد ممکن است علاقمند باشند چنین ساعتی داشته باشند. برای همین موضوع این طراح یک دفترچه راهنما به همراه تیشرت و مچ بندی را طراحی کرده که روی آنها روش خواندن خط بریل آموزش داده شده است. ‏دیوید چاوز هنوز تولید این ساعت را آغاز نکرده و در حال حاضر در تلاش برای جذب سرمایه و راه اندازی خط تولید Heptica است. ‏

ربات تخته پاک کن

در کار گروهی بین دانشگاه شهر توکیو و موسسه تکنولوژی ایتالیا، یک ربات کوچک انسان نما ساخته شده که می تواند در کلاس درس نوشته های روی تخته وایت برد را پاک کند. این ربات که Fujitsu"s HOAP-2 نام دارد با قدی نسبتا کوتاه، دارای دو بازو، دو ساعد و دو پا است. این قطعات با داشتن مفاصلی به راحتی می توانند حرکت کنند.

دنیای دانش و فن در ماه گذشته

تنها کافی است که یک تخته پاک کن به دست این ربات وصل شده و مقابل یک تخته وایت برد بیاستد. پس از مکان یابی کلمات و اشکال کشیده شده روی تخته، با حرکت دادن دست خود آنها را پاک می کند. یک حسگر نیروی گشتاور(چرخشی) در مچ دست این ربات تعبیه شده است. کار این حسگر ثبت الگو های چرخش مچ ربات در حین حرکت دادن تخته پاک کن و عکس العمل نیروی های وارد شده است.

پاهای این ربات نیز به کمک یک الگوریتم تعادلی خاص امکان ایستادن و حرکت دادن دست را برای پاک کردن تخته فراهم می کنند.این ربات در لابراتوار TCU ساخته شده و در حال آزمایش است. شاید نمونه های پیشرفته تر این ربات بتوانند روزی در تمیز کردن شیشه ها و گردگیری خانه به انسان کمک کنند.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی 


منابع:

نارنجی،سایبرتک