تبیان، دستیار زندگی
ترافیک تهران به یک بحران فراگیر فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و راه حل برون رفت از این چالش را نیز باید در حوزه های اجتماعی و فرهنگی جست و جو کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از این رانندگان عجول


ترافیک تهران به یک بحران فراگیر فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و راه حل برون رفت از این چالش را نیز باید در حوزه های اجتماعی و فرهنگی جست و جو کرد.


ترافیک

ترافیک تهران به یک بحران فراگیر فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و راه حل برون رفت از این چالش را نیز باید در حوزه های اجتماعی و فرهنگی جستجو کرد. دبیر علمی و رئیس هیات داوران نخستین جشنواره ترافیک و رسانه با اعلام این مطلب افزود: زمان کار مفید روزانه کشور تنها نیم ساعت است. در حالی که روزی یکی دو ساعت از وقت هر شهروند تهران در ترافیک تلف می شود و بخش مهمی از عمر افراد به عنوان گران بهاترین سرمایه هر فرد در ترافیک از بین می رود. به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک، دکتر مهدی فرقانی اظهار کرد: آحاد شهروندان به طور مستقیم و غیر مستقیم با ترافیک درگیرند و اتلاف وقت تنها یکی از عوارض زیان آور این مشکل محسوب می شود و از این رو حل بحران ترافیک تهران نیازمند اراده جدی، عزم ملی و سرمایه گذاری کلان است.

این استاد علوم ارتباطات هدر رفت سوخت و خسارات مادی ناشی از آن در کنار فشارهای فزآینده عصبی، آثار روحی و روانی و امراض جسمی و فیزیکی را از دیگر عواقب زیان بار ترافیک بر شمرد و اضافه کرد: امروزه ترافیک به یکی از مخرب ترین عوامل زندگی شهری در کلان شهر تبدیل شده است.

بسیاری از رانندگان برای این که تنها چند دقیقه زودتر به مقصد برسند، به راحتی حقوق دیگران را زیر پا می گذارند.

وی با تاکید بر این که در بسیاری از آداب و رسوم مردم ما نشانه های آموزنده  ای از آموزه های دینی و پیشینه تاریخی فرهنگ و تمدن کشورمان مشاهده می شود، تصریح کرد:  این در حالی است که متاسفانه در رفتار ترافیکی و نحوه رانندگی بیشتر ما هیچ نشانی از اخلاق اسلامی و خلق و خوی ایرانی دیده نمی شود.دبیر علمی جشنواره ترافیک و رسانه  با اشاره به این که اخیرا یک خبرنگار خارجی در توصیف وضعیت رانندگی در تهران گفته است «در هیچ جای دنیا رانندگان به اندازه رانندگان تهرانی عجول نیستند.» گفت: بسیاری از رانندگان برای این که تنها چند دقیقه زودتر به مقصد برسند، به راحتی حقوق دیگران را زیر پا می گذارند.

دکتر فرقانی برخوردها و رفتارهای توهین آمیز، تخطی از قوانین و تخلف از مقررات و نیز بی انصافی و پایمال کردن حقوق دیگران را از ویژگی های رانندگی در تهران بر شمرد و خاطر نشان کرد: متاسفانه هر چه ترافیک سنگین تر می شود، افراد برای این که از این مخمصه زودتر خلاص شوند بیشتر قانون شکنی می کنند. این استاد دانشگاه با بیان این که حرمت بزرگ تر در ترافیک نادیده گرفته می شود و در بسیاری از اوقات شاهد اهانت رانندگان جوان به رانندگانی هستیم که سن پدر آنها را دارند، یادآور شد: تکرار بی احترامی ها و هتک حرمت ها غرور شهروندی را در هزار توی ترافیک تهران جریحه دار کرده و از بین برده است.

متاسفانه در رفتار ترافیکی و نحوه رانندگی بیشتر ما هیچ نشانی از اخلاق اسلامی و خلق و خوی ایرانی دیده نمی شود

رئیس هیات داوران جشنواره ترافیک و رسانه در پایان با تاکید بر این که برای حل مشکل ترفیک تهران چشم انداز چندان روشنی دیده نمی شود، گفت: البته نمی توان دست روی دست گذاشت و امیدواریم آموزش های شهروندی مانند برگزاری جشنواره رسانه و ترافیک در کاهش این بحران اجتماعی و فرهنگی از طریق جلب همدلی، همراهی و همفکری رسانه های جمعی به عنوان نمایندگان افکار عمومی موثر باشد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:

ابتکار نیوز

لینک مرتبط :

ارزان‌‌ترین مقصدسفرهای نوروزی کجاست؟

تهران، خیابان، مسافر؛ دربست تا نوروز

پلیس و زمان حضور در صحنه تصادف