تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان رویای خلق «باغ‌های مریخی» را در سر می‌پرورانند خبرگزاری دانشجویان ایران دانشمندان به دنبال آن هستند تا به نوعی با فراهم آوردن شرایط ادامه حیات گیاهان بر روی مریخ، به ایده باور نكردنی خود یعنی «باغ‌های مریخی» جامه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رویای جدید دانشمندان : خلق «باغ‌های مریخی»

دانشمندان رویای خلق «باغ‌های مریخی» را در سر می‌پرورانند


خبرگزاری دانشجویان ایران

دانشمندان به دنبال آن هستند تا به نوعی با فراهم آوردن شرایط ادامه حیات گیاهان بر روی مریخ، به ایده باور نكردنی خود یعنی «باغ‌های مریخی» جامه عمل بپوشانند.

دانشمندان می‌گویند: گیاهان و حیوانات در واقع اشكال حساسی از زندگی هستند كه در صورت قرار گرفتن در معرض تشعشات شدید، فریز شدن و خشك شدن، واكنش خوبی نخواهند داشت. با این حال تمامی ارگانیسم‌های زنده تا این حد حساس و ضربه پذیر نیستند و ارگانیسم‌های زنده‌ای وجود دارند كه به گفته دانشمندان قابلیت تطبیق بالایی با شرایط سخت محیطی دارند و این مساله بیش از هر چیز به فاكتورهای ژنتیكی آنها باز می‌گردد.

این موضوع امروز به چالشی بزرگ برای دانشمندان از جمله «آی گرودان» یكی از اساتید برجسته میكروبیولوژی و همكار وی از دانشگاه دولتی كارولینای شمالی تبدیل شده است.

این دانشمندان اكنون به دنبال آن هستند تا دریابند كه چگونه می‌توان با استفاده از فن‌آوری‌های خاص انتقال ژن‌ها از گیاهان خاص مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی به گیاهان دیگر، این امكان را فراهم كرد كه گیاهان بتوانند در شرایط بسیار سخت محیطی هم چون محیط سخت مریخ به حیات خود ادامه دهند.

در همین خصوص دانشمندان ضمن اعلام آن كه این موضوع هنوز در مراحل بسیار اولیه خود قرار دارد به بررسی عملكرد گیاهان عادی در مواجه با شرایط محیطی سخت و محرك‌زا پرداخته و می‌گویند: سلول‌های گیاهی به این محرك‌های تنش‌زا هم چون سرما یا خشكسالی شدید پاسخ می‌دهند كه این پاسخ در قالب ایجاد نوعی ماده به نام «سوپراكسید» است كه در واقع شكلی سمی از اكسیژن محسوب می‌شود.

روابط عمومی موسسه تبیان