تبیان، دستیار زندگی
میوه هایی در این دنیای بزرگ وجود دارند که خیلی از ماها آن ها ندیده ایم و شاید هم موفق به دیدن شان در واقعیت نشویم، اما دنیای مجازی این امکان را به ما می دهد تا با برخی از آن ها آشنا شویم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز


عجایب دنیای زمینی ما پایانی ندارد. نونی، جک فروت، دوریان، منگوستین، پیتایا، رمبوتان، کارامبولان، لیچی، کیوانوملون و بودا هندز از همین عجایب هستند. این ها میوه هایی شگفت انگیز هستند که اغلب در مناطق گرمسیری رشد می کنند. 


میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

آیا تا حالا این میوه‌ های شگفت‌ انگیز را دیدید؟ میوه‌ های عجیب و غریب، بیشتر در  نواحی گرمسیری رشد می ‌کنند. میوه‌ هایی با‌ اشکال و طعم‌ های متفاوت با آن چه که ما تا به امروز می‌ شناختیم. کشورهایی مانند؛ تایلند، مالزی، فلیپین، تاهیتی، هنگ کنگ، سنگاپور، ویتنام، آفریقای جنوبی.... میزبانان اولیه این میوه‌ ها هستند.

میوه‌ هایی با شکل و شمایل عجیب، بوهای بد و تند، طعم‌ های تلخ و گزنده و قیمت‌ های بسیار بالا دارای فواید بسیار برای انسان و حیوانات هستند.

در اینجا به معرفی تعدادی از این میوه ‌ها می ‌پردازیم:

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

نونی میوه ‌ای است که در مناطق معتدل استوایی مانند تاهیتی رشد می ‌کند. پرندگان عاشق این میوه هستند. این میوه برای بیماری‌ های پوستی، درد، سرماخوردگی، فشار خون بالا، افسردگی، ورم مفاصل، آسم، دیابت، سرطان و ... مفید است.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

جک فروت میوه ی بومی جنگل های پُر باران جنوب و جنوب شرقی آسیا است. کاشت این میوه به دلیل خواص آن به بسیاری از نقاط مانند؛ هند، جنوب شرق آسیا، مرکز و شرق آفریقا و فیلیپین گسترش یافته است.

این میوه، بزرگ ترین میوه ی درختی جهان شناخته شده است. پوستی بسیار ضخیم دارد و رسیده ی آن 36 کیلوگرم وزن و تا 90 سانتیمتر طول و 50 سانتیمتر قطر دارد. گوشت آن زرد یا نارنجی است. طعم شیرین و خوشمزه دارد.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

دوریان میوه ای با بوی تند و قوی است! بعضی افراد بوی آن را زننده و بد می دانند. طعمی شبیه آواکادو دارد. با این وجود پُر فایده، خوشمزه و گران است. عنوان پادشاه میوه‌ ها را در جنوب و شرق آسیا به خود اختصاص داده است. این میوه از ارزش صادراتی بالایی برخوردار است. آبنبات ‌های آن هم در سوپر مارکت ‌ها موجود است.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

منگوستین منشاء اولیه ی این میوه ی ناشناخته است. عده‌ای بر این باورند که این میوه متعلق به جزایر ساندا یا جنگل‌ های مالایا است. این میوه به عنوان  " ملکه میوه هایی استوایی " شناخته شده است. گوشت این میوه سفید رنگ است و طعم شیرین و تند دارد.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

پیتایا یا اژدها میوه از میوه‌ های ویتنام و مناطق گرمسیری است. میوه‌ ای از گونه ‌های مختلف کاکتوس که  تنها شب‌ ها شکوفه‌ به رنگ سفید می ‌دهد. به همین دلیل به آن "ملکه شب" هم می ‌گویند. اژدها میوه در دو رنگ رشد می کند. هر دو رنگ دارای دانه های خال دار کوچک سیاه و سفید هستند. رنگ سفید آن، کمی طعم ترش دارد و رنگ قرمز تیره کمی طعم شیرین دارد.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

رمبوتان میوه ای است شیرین با پوست مودار، ضخیم و قرمز رنگ که گوشت آن سفید با یک هسته بزرگ در وسط آن است. این میوه در کشورهای آسیای جنوب شرقی یافته می‌ شود. این میوه دارای خواص دارویی است. بومیان برای آن دستورات خاصی دارند.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

کارامبولا، ستاره میوه یا پنج انگشتی میوه ی ستاره‌ ای شکل و بومی جنوب شرقی آسیا مالزی است. این میوه توسط پرتغالی ها به مناطق مختلف برده شده است. میوه های کوچک و شیرین مانند مرکبات هستند که طعم خوشمزه و تازه ‌ای دارند این میوه خواص درمانی در افسردگی و شادابی و نشاط بدن دارد.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

لیچی میوه‌ ای گرمسیری است که در آفریقای جنوبی رشد می کند. این میوه طعم شیرینی دارد. شکل قلب و به رنگ قرمز یا صورتی است. بافت داخل پوست سفید و آب دار که دارای یک هسته سیاه است.

این میوه منبع غنی از ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. این میوه برای درمان سرفه، زخم های گوارشی و استحکام بدن پیشنهاد می‌ شود.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

کیوانوملون یا خربزه شاخدار جزء میوه های استوایی است. این میوه‌ ظاهری خشن، طعمی بین لیمو و موز دارد. در واقع از خانواده ی خیار است. تازه ی آن سالاد یا دسر را بسیار خوش طعم می‌ کند.

میوه هایی عجیب و شگفت انگیز

بودا هندز یا دست بودا میوه‌ ی مرکباتی است. این میوه عجیب، غریب و غیر معمول ‌ترین میوه ی کشت شده در جهان است. همچنین از قدیمی ترین دانه‌ های مرکباتی در کشاورزی محسوب می‌ شود. دست بودا، میوه ‌ی بزرگ، سنگین با پوست ضخیم است که مانند دست بودا ظاهر می شود. جزء میوه‌ های شیرین است.

نکته ی جالب این است که برای دریافت اطلاعات از گوشه کنار این جهان ناشناخته، مانند، این میوه‌ های عجیب و غریب باید از رسانه های دیجیتال، دنیای اینترنت تشکر کرد. شاید اگر رسانه‌ های پیشرفته ی دیجیتال وجود نداشتند، ما هرگز از وجود چنین میوه ‌های عجیب و غریب در دنیا مطلع نمی‌ شدیم و حتی  تصاویر آن ها را هم نمی ‌توانستیم ببینیم.

ما این امکانات را مدیون نخبگان دنیای اینترنت هستیم. شاید روزی فرا برسد که بتوان از طریق همین رسانه‌ های دیجیتال طعم این میوه‌ های عجیب را هم چشید!

بخش تغذیه تبیان


منبع: همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای

مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص انواع میوه ها  

تا می توانید میوه و سبزی بخورید

روزتان را با میوه آغاز كنید

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

بعد از غذا میوه بخوریم یا نخوریم؟

میوه ‌دُرُشت نخرید

چرا میوه‌ها پس از بریدن قهوه ای می شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.