تبیان، دستیار زندگی
" فیلمبرداری در سینمای ایران در گفت وگو با اصغر رفیعی‌جم،بهرام بدخشانی،محمدرضا سكوت،‌علی الهیاری،علی لقمانی،رسول احدی،نادر معصومی هفت فیلمبردار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران به ارزیابی وضعیت این ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من از دنیای بی نگاتیو می ترسم"


فیلمبرداری در سینمای ایران در گفت وگو با اصغر رفیعی‌جم،بهرام بدخشانی،محمدرضا سكوت،‌علی الهیاری،علی لقمانی،رسول احدی،نادر معصومی

هفت فیلمبردار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران به ارزیابی وضعیت این حوزه ی تخصصی‌ پرداختند .

اصغر رفیعی جم با اعتقاد به اینكه فیلمبرداری در سینمای ایران سیر نزولی را طی می‌كند در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایسنا اظهار داشت: وضعیت روز به روز هم بدتر می‌شود این موضوع به فكرها و اندیشه‌ها مربوط می‌شود و علت را باید پیدا كرد.

محمدرضا سكوت با بیان اینكه من جزو آن دسته از فیلمبردارهایی هستم كه علاقه‌ای به بدبینی ندارم می‌گوید: در وضعیت تلخ دیدن و سیاه‌نمایی، كار خودم خراب می‌شود و از آن لذت نخواهم برد.

وی می‌افزاید: من علاقمندم به لحاظ فنی و محتوایی پیشرفت‌هایی در حرفه‌ام حاصل شود و گام‌هایی به جلو برداریم و سعی كنیم تا كارمان نسبت گذشته جلوتر باشد و با در اختیار داشتن امكانات بهتری بتوانیم كارهای بهتری ارائه كنیم.

این فیلمبردار معتقد است: با توجه به فیلمهایی كه طی سالهای اخیر ساخته شده حدود نیمی از خواسته‌های ما برآورده شده ونیم دیگر هم به كمبود امكانات و محدودیت‌های موجود در حوزه فیلمبرداری برمی‌گردد.

وی با اشاره به مشكلات موجود می‌گوید: مشكلات خاص ما در كار فنی‌مان بسیار مشهود است. دوربین به تعداد كافی وجود ندارد و نگاتیوهای خوبی هم در اختیار نداریم و اگر هم موجود هست محدود است كه با توجه به محدودیت‌ها ناچاریم خودمان را با شرایط وفق دهیم.

به گزارش ایسنا، رسول احدی هم به كمبود امكانات اشاره می‌كند و معتقد است: از نظر دسترسی به دوربین به تجهیزات نورپردازی و وسایل حركتی دچار مشكل هستیم. جمعا سه كرین وجود دارد كه متعلق به حوزه هنری و فارابی است و یك تاوا كرین كه جدیدا خریداری شده و در مجموع این كل وسیله حركتی سینمای ایران است.

علی لقمانی نیز از امكانات سخن می‌گوید و معقتد است: از جهت امكانات فنی و مواد خام به شدت در مضیقه هستیم و وضعیت آزاردهنده شده كه اگر به حال آن فكر نشود مشكلات تشدید خواهد شد. همه دنبال بالا رفتن كیفیت هستند اما تا امكانات نباشد این مهم به دست نمی‌آید.

علی الهیاری بر خلاف دیگران از خرید وسایل جدید برای فیلمبرداری تمجید می‌كند و به ایسنا می‌گوید: فیلمبرداری رشد خیلی خوبی داشته و لوازم و دوربین‌های خوبی هم خریداری شده است و وسایلی هم كه حوزه هنری برای نورپردازی وارد كرده كمك خوبی برای ما بوده است.

وی می‌افزاید: دولت باید حمایت كند و وام بیشتری به فیلم‌ها تعلق بگیرد تا كارها با عجله نباشد واز كیفیت آن كم نشود.

نادر معصومی به ایسنا می‌گوید: ابزار و شعور به عنوان دو اصل تكفیك ناپذیر در سینما نقش مكمل داشته و كاستی در هر یك خلل و نقصان را در دیگری موجب می‌شود. هر فكر سینمایی اگر از امكانات و تجهیزات كار آمد و مناسب استفاده كند قطعا در لحن و ادبیات تصویری خود موفق‌تر و در صدور اندیشه و جذب مخاطب موثرتر عمل خواهد كرد و در پایان بهرام

بدخشانی زمان فعلی را برای بررسی وضعیت فیلمبرداری در سینمای ایران زود ارزیابی می‌كند و معتقد است همین طور كه الان راجع به دهه 70 صحبت می‌كنیم باید 6 سال صبر كنیم وبه ارزیابی دهه 80 بپردازیم البته اگر تا آن زمان سینما تعطیل نشود.

وی می‌افزاید: در دهه 70 پیشرفت خوبی در این حوزه داشتیم وضعیت الان هم خوب است و كارهای شاخصی داشته‌ایم كه امیدوارم این روند ادامه پیدا كند.


لینک ها :

فیلمبرداری به عنوان كارمردانه در ایران جاافتاده است

نامزدهای‎ دریافت‎ جوایز فیلم‎ فجر