تبیان، دستیار زندگی
اتفاقی که در روز جمعه در ژاپن افتاد همچنان درصدر خبرهای جهان قرار دارد زیرا این فاجعه به پایان نرسیده و همچنان خطرهای متعددی مردم ژاپن و شاید بتوان گفت مردم کل کره خاکی را تهدید می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه در انتظار ژاپن است؟


اتفاقی که در روز جمعه در ژاپن افتاد همچنان درصدر خبرهای جهان قرار دارد زیرا این فاجعه به پایان نرسیده و همچنان خطرهای متعددی مردم ژاپن و شاید بتوان گفت مردم کل کره خاکی را تهدید می کند.


چنان که در خبرها خوانده و شنیده اید نیروگاه هسته ای داییچی در فوکوشیما، ژاپن را تهدید می کند (جالب است بدانید این نیروگاه دارای 6 راکتور بوده است که در سه راکتور شماره 1 ، 2 و 3 خطر انفجار وجود دارد که اخبار این سه راکتور را می شنویم  و احتمال وجود نشتی و انفجار در آنها بررسی می شود .

از لحاظ علمی چه اتفاقی در نیروگاه افتاد؟

این نخستین بار است که یک نیروگاه هسته‌ای هم‌زمان در اثر زلزله و هم سونامی آسیب می‌بیند.

 


ابتدا در روز جمعه:

راکتورهای شماره 1، 2 و 3 به طور خودکار بر اساس برنامه های امنیتی که بر روی آنها قرار دارند خاموش شدند (اگر تکان بیش از اندازه تعیین شده باشد راکتورها به صورت خودکار خاموش می شوند) و پس از مدتی، راکتورهای 4 و 5 و 6 هم خاموش شدند توجه داشته باشید نیروگاه کمتر از 200 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله دارد.

البته توجه داشته باشید زمانی که نیروگاهی خاموش می شود به معنی قطع فرایند های اتمی و واکنش‌های هسته‌ای نیست!! بلکه تنها تعداد واکنشها بسیار پایین می آیند

حالا در نظر بگیرید که راکتورها به علت واکنشهای خود شدیدا داغ هستند و زمانی که واکنشها کاملا به صفر برسد هم زمان می برد تا قسمت اصلی و مرکزی کاملا خنک شود.

معمولا این خنک کردن از برق استفاده می شود که برق تولیدی هم از فعالیت خود راکتور است یعنی انرژی حاصل از شکافت هسته‌ای، آب را به بخار داغ تبدیل می‌کند و این بخار پرانرژی، توربین متصل به ژنراتور برق را به حرکت درمی‌آورد در نتیجه خود راکتور سبب خنک شدن خود می شود (در مواقع ضروری هم از برق شهر استفاده می گردد) البته راکتورها در استخر قرار دارند که آن را خنک می کنند

خوب به علت زمین لرزه راکتور خاموش شد در نتیجه برق توربین قطع شد!  توربین متوقف شد! راکتور گرم شد! مسئولان برق شهر را وارد پروسه کردند سونامی آمد برق شهر قطع شد! فاجعه آغاز شد... 

 

خوب به علت زمین لرزه راکتور خاموش شد در نتیجه برق توربین قطع شد توربین متوقف شد راکتور گرم شد مسئولان برق شهر را وارد پروسه کردند سونامی آمد برق شهر قطع شد!


فاجعه آغاز شد! - روند اخبار را تا دیروز در زیر می بینید:

ابتدا در روز جمعه عنوان شد:

که 70 کارگر نیروگاه هسته ای به مواد رادیو اکتیو آلوده شده اند و تلاش های مرتب به منظور جلوگیری از آزاد سازی راکتور ها در حال ادامه می باشد.

در روز شنبه اعلام شد:

که در طبقه فوقانی راکتور شماره 1 انفجاری رخ داده است که سبب شده است که مسئولین این رادیو اکتیو به تزریق آب دریا و اسید بوریک بپردازند و آن را خنک کنند. که این امر مانع از گرم شدن قسمت های اصلی  و به اصطلاح قلب راکتور و در نهایت منجر به انفجار آن شود پس از اعلام امن شدن این راکتور ....

در روز یک شنبه:

علائم نگران کننده مبنی بر نشتی از راکتور شماره 3 نیز منتشر شد که مهندسان و مسئولین راکتور ها سعی در مهار آن دارند و در محافل خبری توضیح دادند که مجبورند جهت جلوگیری از فشار بر روی قسمت های اصلی و هسته راکتور بخار آب  رادیو اکتیو را به بخش فوقانی هدایت کنند که این موضوع موجب انفجاری بدلیل ترکیب هیدروژن و اکسیژن  شده است.

مهندسان اعلام کرند که این انفجار فقط بدلیل ترکیب هیدروژن و اکسیژن  بوده و خوشبختانه از مواد رادیو اکتیو نبوده است. (صحت و سقم خبر پای خودشان!)

در روز دوشنبه اعلام شد:

راکتور های 1 و3 تحت کنترل می باشند.البته هم زمان از طریق Newsciense اعلام شد که رادیو اکتیو 2 از کنترل خارج شده و دمای آن رو به افزایش است. مجددا تزریق اسید بوریک و آب دریا آغاز شد!

در خبرها شاید دیده باشید که بعضی از متخصصان پیش بینی کرده اند  که راکتورهای نیروگاه های فوق الذکر در حال آب شدن است و اگر این اتفاق رخ دهد فاجعه عظیم تر ار حادثه چرنویل رخ خواهد داد. اگرچه ژاپن مصرانه و بدون هیچ تردیدی اعلام نموده است که هرگز چرنویل اتفاق نخواهد افتاد و همه چبز تحت کنترل است.


اما.....به راستی شما چقدر در مورد حادثه چرنویل اطلاع دارید؟ اگر یکی از راکتورهای ژاپن منفجر شود چه چیز در انتظار مردم این کشور و دنیاست؟

قطعا پاسخ به این سوال کار ساده ای نیست اما اگر نگاهی کوتاه به حادثه چرنوبیل بیندازید شاید بتوانید در ذهن خود پاسخی بیابید

اما.....به راستی شما چقدر در مورد حادثه چرنویل اطلاع دارید؟ اگر یکی از راکتورهای ژاپن منفجر شود چه چیز در انتظار مردم این کشور و دنیاست؟

حادثه اتمی چرنوبیل بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان بود در رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل اکراین در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد.

دو اشتباه واقعه چرنوبیل را رقم زد:

اولین اشتباه زمانی بود که کنترل کننده رآکتور به اشتباه و نیروی راکتور را تا یک درصد کاهش داد و رآکتور بیش از پیش افت قدرت پیدا کرد.

دومین اشتباه بیرون کشیدن تمامی میله‌های کنترل را از داخل رآکتور بود.

این همانند زمانی است که اتومبیلی را در آن واحد هم گاز داد و هم ترمز گرفت.

در این زمان قدرت در داخل منطقه فعال نیروی رآکتور به ۷ درصد افزایش پیدا نمود.

انفجار اول

در ۱:۲۴ صبح یک پوشش ۱۰۰۰ تنی بالای رآکتور را بلند و راه را برای خروج مقدار زیادی بخار آب داغ هموار کرد.

انفجار دوم

انفجار دوم سقف رآکتور را پاره کرد و ۲۵ درصد از تأسیسات هسته رآکتور را از بین برد

انفجار چرنویل

تا ساعت ۶ صبح ۱۰۸ و تا پایان روز اول ۱۳۲ نفر در بیمارسان بستری شدند

پس از انفجار ابتدا محیط اطراف تاسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شود.

در اثر انفجار در راکتور مواد رادیواکتیو برای ساختن حدود ۱۰۰ بمب اتمی آزاد شدند.

در اثر فاجعه چرنوبیل قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند،

حدود ۵ هزار مرکز مسکونی با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند.

۲۲۱۸ شهر و روستا با جمعیت حدود ۲/۴ میلیون نفر در محدوده اوکراین قرار داشتند، فاجعه چرنوبیل جمعیت کشورهای مذکور را تحت الشعاع قرار داد.

در اثر فاجعه چرنوبیل قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند،حدود ۵ هزار مرکز مسکونی با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند.

غیر از اوکراین، جمهوری روسیه سفید و فدراسیون روسیه، کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان، بریتانیای کبیر و برخی کشورهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفتند

عملیات نجات و تخلیه مکانها از تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ تحت ریاست کمیسیون دولتی شوروی آغاز شد.

این عملیات از نیمه دوم روز ۲۶ آوریل شروع شد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت.


با وجود گذشت سال ها از اين حادثه وحشتناك اما هنوز اثاري از مواد راديو اكتيو و جهش هاي ژنتيكي در مردم منطقه مشاهده مي شود امیدواریم این اتفاق بار دیگر در ژاپن تکرار نشود


تهیه و ترجمه : فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: wikipedia BBC, CNN, New science