تبیان، دستیار زندگی
پس از گذشت 14 ماه از اعلام رییس‌جمهور درباره حذف صفرها از واحد پول ملی، بالاخره امسال اجرای این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت و مسوولان اقتصادی کشور در روزهای ابتدایی سال ، درباره اجرای این سیاست اقتصادی، لب به سخن گشودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پول ملی و حذف 4 صفر از آن


پس از گذشت 14 ماه از اعلام رییس‌جمهور درباره حذف صفرها از واحد پول ملی، بالاخره امسال اجرای این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت و مسوولان اقتصادی کشور در روزهای ابتدایی سال ، درباره اجرای این سیاست اقتصادی، لب به سخن گشودند.


پول-حذف صفر

طی این مدت دو اظهارنظر متفاوت درباره تعداد صفرهای حذف شده از پول ملی مطرح گردید. از یک سو وزیر اقتصاد از حذف صفر ورییس كل بانك مركزی از حذف صفر از پول ملی خبر دادند. تا اینکه علی رغم واكنش‌های مختلف از سوی كارشناسان،سرانجام روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت از قطعی شدن اصلاح پول ملی در کارگروه طرح تحول اقتصادی خبر داد.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی نیز شامگاه یکشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حذف 4 صفر از پول ملی کشور گفت كه برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می‌گردد.

وی با بیان اینکه حذف 4 صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دوساله انجام می‌شود.به گفته وی، با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق می‌شود تا بعد از آشنایی مردم با آن، بطور کلی پول جدید جایگزین شود.

بهمنی ادامه داد، در این صورت یک ریال جدید (که برابر 10 هزار ریال کنونی است)‌ از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود.وی افزود: با توجه به اینکه ریال واحد پول کشور است و تغییری نمی‌کند،‌ با تحقق این برنامه، واحد پول خرد بعد از ریال همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود که در این صورت یک ریال برابر با 100 دینار خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خریداران سکه و طلا با هدف بورس‌بازی و افزایش قیمت اقدام به خرید نکنند، تاکید کرد: بانک مرکزی عرضه شمش طلا و سکه به قیمت جهانی را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازی و افزایش حبابی قیمت سکه و طلا شود.به گزارش ایرنا، رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم صندوق ذخیره ارزی گفت: از اول فروردین سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفت 20 درصد درآمد نفت به طور مستقیم به این صندوق واریز و عملا صندوق ذخیره ارزی خود به خود به این صندوق تبدیل شد.

وی یادآور شد: در حساب ذخیره ارزی مازاد 65 دلار در هر بشکه واریز می‌شد اما از زمانی که صندوق توسعه ملی شکل گرفت 20 درصد درآمد به آن واریز که در سال گذشته نزدیک به 14 میلیارد دلار در این صندوق جمع ‌آوری شد.

حذف صفر از واحد پول ملی ایران نخستین بار در سال از سوی طهماسب مظاهری مطرح شد ولی این طرح تا سال 84 در حد یک ایده باقی ماند.

بهمنی در ادامه درباره افرادی که مدعی اثرگذار بودن کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بها هستند به نظرات برخی کارشناسان در سال گذشته درباره نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته همه کارشناسان به اتفاق می‌گفتند که از تولید، صنعت و کشاورزی باید حمایت کنید و نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهید.

وی ادامه داد: این پیشنهادات در حالی مطرح می‌شد که سال گذشته برخی بانکها و موسسه‌های مالی اعتباری تا 28 درصد هم سود دریافت می‌کردند از این رو سود 14 تا 17 درصد تعیین شد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد:‌ اکنون همان افرادی که سال گذشته به ما می‌گفتند چرا نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهید، منتقد شده و می‌گویند چرا نرخ سود بانکی را پایین آوردید.

بهمنی افزود: ای کاش گروه دیگری از کاهش سود بانکی انتقاد می‌کردند نه همان افرادی که سال گذشته بر کاهش سود بانکی تاکید می‌ورزیدند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یافته و به کمک تولید و صنعت آمده است تا قیمت تمام شده کاهش یابد، ما باید بتوانیم حداقل قیمت تمام شده را کم کنیم تا بتوانیم جلوی واردات را بگیریم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: براین اساس نرخ سود سپرده‌های بلند مدت از 17 درصد به 15 درصد کاهش داده شد.وی با تاکید بر اینکه در بانکداری اسلامی بانکها فقط حق گرفتن حق‌الوکاله یا همان کارمزد را دارند، افزود: باید بقیه سود به سپرده‌گذار پرداخت شود نه آنکه از آن بانک شود.بهمنی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی هیچ ارتباطی با بحث میزان اجاره‌خانه ندارد، تصریح کرد: در بحث اجاره‌خانه به ازای هر یک میلیون تومان، 30هزار تومان حساب می‌‌شود. سال گذشته نیز سود بانکی کاهش یافت و در این مساله دخالتی نداشت اکنون نیز کاهش دو درصدی سود بانکی تاثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد.

پول-حذف صفر

رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره ابلاغ بسته سیاستی بانک مرکزی که برخی رسانه‌ها مدعی ابلاغ نشدن آن هستند نیز گفت: این بسته 28 اسفند سال گذشته بلافاصله بعد از تصمیم‌های اخذ شده درباره آن به بانکها ابلاغ شد.وی یادآورشد که بسته سیاستی بانک مرکزی ابلاغ شده و قرار است 15 روز بعد از ابلاغ، بانکها آن را عملیاتی کنند و از این پس بانکها باید بدون هیچ کم و کاستی آن را اجرایی نمایند.سخنگوی اقتصادی دولت هم در اولین نشست خبری خود در سال جدید با تشكر از همه‌ رسانه‌ها كه در همه موضوعات اقتصادی سال گذشته به‌خصوص تحریم‌های تحمیلی علیه ایران و نیز موضوع هدفمند‌سازی یارانه‌ها دولت را به خوبی همكاری‌كردند اظهار امیدواری كرد: امسال كه به عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است، رسانه‌ها، جهاد در نوشتار و گفتار اقتصادی را عملی كند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره حذف صفر از پول ملی اظهار كرد: در كارگروه طرح تحول اقتصادی تصویب شده كه واحد پول ملی اصلاح شود چون طی چندین دهه‌ شاخص بهای مصرف‌كننده رشد كرده و واحد پول قدرت خود را از دست داده است بنابراین یا باید اسكناس درشت چاپ شود یا واحد پول اصلاح شود. بانك مركزی متولی این امر است و گزارش‌های كارشناسی در این باره تهیه می‌كنند اما این كه سه صفر یا چهار صفر حذف شود در كارگروه طرح تحول تصویب می‌شود.به گفته وی به طور كلی حذف صفرها در برنامه‌های اقتصادی امسال قرار دارد.

سال گذشته همه کارشناسان به اتفاق می‌گفتند که از تولید، صنعت و کشاورزی باید حمایت کنید و نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهید.

تاریخچه حذف صفر از پول ملی کشورها

سابقه حذف صفر از پول ملی کشورها به پایان جنگ جهانی دوم باز می‌گردد و آلمان نخستین کشوری بود که برای مقابله با تورم شدید ناشی از بحران جنگ، صفر را از مارک، واحد پولی خود حذف کرد.از سال تاکنون بیش از مورد سیاست حذف صفر از پول ملی کشورها گزارش شده است. بر اساس یک تحقیق دانشگاهی، در طول مدت پس از جنگ جهانی دوم مورد حذف یک صفر، مورد حذف شش صفر، نوزده کشور فقط یکبار حذف صفر کرده ‌اند و ده کشور دو بار این کار را کرده ‌اند. آرژانتین چهار بار، یوگسلاوی سابق پنج بار و برزیل شش بار این کار را انجام داده است. حذف صفر از واحد پول ملی ایران نخستین بار در سال از سوی طهماسب مظاهری مطرح شد ولی این طرح تا سال 84 در حد یک ایده باقی ماند. در این سال با پیشنهاد غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر ایده یاد شده مطرح و کمیسیون ویژه ای برای بررسی آن تشکیل شد. از بعد از انقلاب تاکنون برابر ارزش پول ملی کاسته شده که این امر برخی صاحبنظران را تشویق به تایید ضرورت تجدید نظر در وضعیت پول ملی کرده است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:ابتکار نیوز