تبیان، دستیار زندگی
سال 89 یكی از شلوغ‌ترین سالهای ورزش ایران بود. سالی كه همانند گذشته شیرینی‌ها و تلخی‌های خاص خود را به همراه داشت؛ خاطره‌های بسیاری كه به خوشحالی به یاد می‌آوریم و خاطره‌هایی كه سعی در فراموش كردن آنها داریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترین های ورزش در سال 89


سال 89 یكی از شلوغ‌ترین سالهای ورزش ایران بود. سالی كه همانند گذشته شیرینی‌ها و تلخی‌های خاص خود را به همراه داشت؛ خاطره‌های بسیاری كه به خوشحالی به یاد می‌آوریم و خاطره‌هایی كه سعی در فراموش كردن آنها داریم.


کریم باقری و هواداران تبریزی

سال 89 ورزش در حال رسیدن به روزهای پایانی خود است.خاطره های تلخ و شیرین پر شماری در سال 89 در ورزش کشورمان اتفاق افتاد که بهترین و بدترین اتفاقات سال 89 را در زیر می خوانید:

بدترین اتفاق های سال 89

پایان کریم باقری

با اینکه به 37 سالگی رسیده بود اما دلش می خواست همچنان به حضورش در میادین ادامه دهد اما در اواسط سال 89 به یکباره اتفاقاتی رخ داد که کریم باقری به یکباره اعلام کرد دیگر فوتبال بازی نخواهد کرد. هیچ کس فکرش را نمی کرد اسطوره پرسپولیسی ها بعد از پشت سر گذاشتن یک فصل رویایی و گلزنی در داربی به یکباره از تیم محبوب خود کناره گیری کند و عطای خداحافظی در پایان فصل را به لقایش ببخشد.

شماره شش بیاد ماندنی فوتبال ایران ابتدا در 15 مهر ماه با پیراهن تیم ملی مقابل ستارگان برزیل از فوتبال ملی خداحافظی کرد اما همچنان قصد داشت تا با پیراهن پرسپولیس به فوتبال باشگاهی خود ادامه دهد که نیمکت نشینی ها و بی اعتقادی علی دایی به کاپیتان اول تیمش کار خودش را کرد و کاسه صبر باقری لبریز شد و یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ ایران کفش هایش را آویخت.

فدراسیون فوتبال در سال 89 تا آنجایی که توانست ناکامی تجربه کرد. البته رقم خوردن چنین اتفاقاتی کمتر کسی را دچار تعحب شد چرا که ناکامی چند سالی است که یک اتفاق همیشگی برای فوتبال ایران به شمار می رود.

جواد نکونام

موفق در لالیگا، ناکام در تیم ملی

سال 89 سال خوبی برای نکونام در لالیگا بود و سالی پر حاشیه در تیم ملی برای او. جواد امسال بازی های خوبی را در اوایل فصل لالیگا برای اوساسونا انجام داد تا همه فوتبالدوستان به درخشش او در جام ملتها امیدوار شوند.

نکونام که برای اولین بار بود که در یک تورنمنت بازوبند کاپیتانی را بر بازو می بست در بازیهای گروهی نتوانست همانند گذشته تاثیر چندانی در بازیهای تیم ملی داشته باشد و در رویارویی با کره جنوبی یکی از بدترین بازی های چند ساله اخیرش را به نمایش گذاشت تا از سوی کارشناسان یکی از دلایل شکست و حذف تیم ملی قلمداد شود. این اتفاقات تا جایی پیش رفت که جواد نکونام لب به اعتراض گشود و افشین قطبی را عامل عملکرد ضعیفش بیان کرد.

سقوط میلیاردی

نتایج ضغیف استیل آذین یکی از اتفاقات عجیب سال 89 بود. در ابتدای فصل تصور می شد این تیم متمول یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل باشد اما کهکشانی ها به جای صدر جدول از انتهای جدول سر درآوردند. تیمی که بیشترین خرج را کرده بود بدترین نتایج را بدست آورد. استعفای آجرلو، اخراج کریمی، رفت و آمد مربیان مختلف از جمله اتفاقات کهکشانی های فوتبال ایران بود. در کل این تیم در ایجاد حواشی در لیگ یک تازی کرد.

مسعود شجاعی

سال سیاه فوتبال

فدراسیون فوتبال در سال 89 تا آنجایی که توانست ناکامی تجربه کرد. صعود نکردن نوجوانان و جوانان از گروهشان شروع ناکامی ها بود. بعد از این دو تیم نوبت به تیم امید رسید که در بازیهای آسیایی چهارم شد. حذف تیم ملی در مرجله یک چهارم نهایی جام ملت ها هم تکمیل کننده سال 89 بود.

البته رقم خوردن چنین اتفاقاتی کمتر کسی را دچار تعحب شد چرا که ناکامی چند سالی است که یک اتفاق همیشگی برای فوتبال ایران به شمار می رود.

موفقیت های هرکول 22 سال از قهرمانی حهان آنتالیا شروع شد. او در این مسابقات توانست در مجموع مدال طلا را تصاحب کند و قوی ترین مرد جهان شناخته شود. موفقیت های او در گوانگجو هم ادامه داشت و توانست با کسب نشان طلا ثابت کند که جانشین شایسته ای برای حسین رضازاده به شمار می رود

بهترین اتفاق های  سال 89

چهارمی گوانگجو

شاید اگر قبل از آغاز بازیهای آسیایی گوانگجو از خوش بین ترین ورزش دوست در مورد تعداد مدال و جایگاه کاروان ایران سوالی پرسیده می شد کمتر کسی می توانست چنین درخششی را از کاروان ورزشی ایران متصور باشد. اما ایران با دو پله صعود نسبت به بازی های 2006 دوحه پس از چین ، ژاپن و کره جنوبی در رده چهارم قرار گرفت.

کاروان ایران موفق شد 20 طلا دریافت کنند تا مسئولان ورزش کشورمان آنقدر ذوق زده شوند تا همگی وعده دهند در مسابقات 2014 کره جنوبی جایگاه دومی از آن کشورمان خواهد بود.

رحمتی دروازبان تیم ملی فوتبال

پر کار ترین فوتبالیست 89

در فقر هیجان فوتبال باید معیار را برای انتخاب چهره ها لحظه هایی را انتخاب کنیم که شدت ضربان قلب هایمان افزایش یافته و خون با سرعت بیشتری در رگ هایمان دویده است.

در سال گذشته چهره ای که بیشتر  از سایرین توانسته است این حس را به ما هدیه بدهد کسی نیست جز سید مهدی رحمتی.

او سال گذشته موفق شد به همراه سپاهان جام قهرمانی لیگ را بالای سر ببرد. پس از آن حضور با سپاهان در سه جام داخلی و آسیایی، دروازبان ثابت تیم ملی در بازیهای رسمی و دوستانه، حضور در بازیهای آسیایی گوانگجو ، حضور در تورنمنت غرب آسیا و بالاخره حضور در جام ملتهای قطر می تواند بسیار نفسگیر باشد.

بهداد سلیمی؛ قوی تر از رضازاده

سال 89 برای او سالی پر رونق و ایده آل بود. چون در این سال، به هر آنچه در آرزویش گنجانده بود رسید. بهداد سلیمی قوی ترین مرد حال حاضر جهان سال هاست در رده های مختلف سنی در رشته وزنه برداری فعالیت می کند و قدم به قدم پله های ترقی را طی کرده است.

موفقیت های هرکول 22 سال از قهرمانی حهان آنتالیا شروع شد. او در این مسابقات توانست در مجموع مدال طلا را تصاحب کند و قوی ترین مرد جهان شناخته شود. موفقیت های او در گوانگجو هم ادامه داشت و توانست با کسب نشان طلا ثابت کند که جانشین شایسته ای برای حسین رضازاده به شمار می رود.

او در اواخر سال رکورد رضازاده را به طور غیر رسمی شکست تا ثابت کند قوی تر از رضازاده به شمار می رود.

جام جهانی کشتی

قهرمان جام جهانی

کشتی فرنگی با محمد بنا یک سال شیرین را پشت سر گذاشت. درست است که این تیم در مسابقات جهانی مسکو هشتم شد اما توانست برای اولین بار در دو وزن طلا بگیرد.

حمید سوریان در مسکو پنجمین طلای خود را در رقابت های جهانی به گردن آویخت تا پرافتخار ترین کشتی گیر ایران در رقابت های جهانی شناخته شود.

فرنگی کاران در گوانگجو چهار طلا گرفتند و در ادامه در مسابقات جهانی بلاروس که در اواخر سال 89 برگزار شد شاگردان بنا سال طلایی خود را کامل کردند تا ایران موفق شود در جام جهانی قهرمان شود.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان