تبیان، دستیار زندگی
ی قریظه" می دانیم  * غزوه بنی قریظه در  ذیقعده سال پنچم هجری واقع شد ، مطلبی که پیش رو دارید اشاره ای است گذرا به این واقعه تاریخی : همانطور که می دانیم آتش افروزان جنگ احزاب ، سران یهود بنی نظیر و بنی وا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" غزوه بنی قریظه"

می دانیم  * غزوه بنی قریظه در  ذیقعده سال پنچم هجری واقع شد ، مطلبی که پیش رو دارید اشاره ای است گذرا به این واقعه تاریخی :

همانطور که می دانیم آتش افروزان جنگ احزاب ، سران یهود بنی نظیر و بنی وائل بودند که با سران قریش تماس گرفته و به آنها گفتند برخیزید و از هم پیمانان خود کمک بگیرید و ما با 700 شمشیر زن یهودی (بنی قریظه ) در مدینه به یاری شما خواهیم شتافت ؛ مشرکین قریش گفتند : ما با محمد اختلافی جز از ناحیه آیین نداریم شما که اهل کتاب بوده و شرایع حق و باطل را به خوبی تشخیص می دهید ، بگویید آیین ما بهتر است یا او که بر یکتا پرستی استوار است ؟ یهودیان گفتند آیین بت پرستی بهتر از آیین  محمد است .

این لغزش به قدری نابخشودنی است که نویسندگان یهود ابراز تاسف نموده اند .دکتر اسراییل در کتاب " تاریخ یهودان و  عربستان " می نویسد : « هرگز ارزش نداشت یهود چنین خطایی را مرتکب شود ، هر چند قریش تقاضای آنان را (جنگ با پیامبر ص ) رد می کرد . علاوه بر این هرگز صحیح نبود ملت یهود به بت پرستان پناه ببرد ، زیرا این تعلیمات با تعلیمات تورات موافق نیست . »

بالاخره وسوسه های یهودیان کار گر افتاد و جنگ احزاب مصادف با  فصل زمستان شکل گرفت . در آن سال ، مدینه با کمبود باران و نوعی قحطی روبه رو بود. از طرفی ، آذوقه سپاه شرک به قدری  نبود که اجازه توقف بیشتری به آنان بدهد ، و هرگز تصور نمی کردند که باید یک ماه در کرانه های خندق معطل بمانند ، بلکه یقین داشتند که با یک حمله، همه سپاه  اسلام را از پای درمی آوردند.

این مشکل را یهودیان که آتش افروزان جنگ بودند ، پس از گذشت چند روز درک کردند . آنان فهمیدند که مرور زمان از قدرت اراده سران سپاه خواهد کاست و مقاومت آنها را بر اثر استیلای سرما و کمبود علوفه و خواربار کاهش خواهد داد .

حالا زمانی بود که باید از یهود  بنی قریظه که در داخل مدینه بودند استفاده می شد.بنی قریظه ، تنها تیره یهودی بودند که درمدینه درکنار مسلمانان با صلح و آرامش به سر می بردند و به پیمانی که با محمد صلوات الله علیه بسته بودند ، کاملاً احترام می گذاشتند .

فرزند " اخطب " دید که راه پیروزی این است که از داخل مدینه به نفع سپاه عرب کمک بگیرد . او یهودیان بنی قریظه را به پیمان شکنی دعوت نمود ، تا آتش جنگ را میان مسلمانان و یهودیان بنی قریظه دامن زند و از سرگرمی مسلمانان به جنگهای داخلی ، به پیروزی سپاه عرب کمک کند .

فرزند اخطب خود را به دژ بنی قریظه رسانید و بسیار اصرار کرد  که آنها به اعراب کمک  نمایند ، ولی کعب رئیس بنی قریظه سخت مخالفت کرد و گفت: ما از او [ پیامبر] جز صدق و صفا ، درستی و پاکی چیز دیگری ندیده ایم ، چگونه به او خیانت کنیم .

فرزند اخطب به قدری با وی صحبت کرد تا بالاخره او را راضی نمود و عهد نامه ای را که میان آنان و محمد [صلی الله علیه و اله] نوشته شده بود در برابر چشم آنها پاره کرد و گفت: کار پایان یافت، آماده جنگ باشید.

" حملات بنی قریظه "

نقشه بنی قریظه این بود که در آغاز کار شهر مدینه را غارت کنند و زنان و کودکان مسلمان را که به خانه ها پناهنده شده اند مرعوب سازند ، و این نقشه را در مدینه به تدریج عملی کردند.

ابتدا جنگجویان بنی قریظه مرموزانه در شهر به تردد پرداختند .

مامور اطلاعاتی مسلمانان به پیامبر گزارش داد که بنی قریظه از قریش و غطفان ، دو هزار سرباز خواسته تا از داخل دژ وارد مدینه شوند و مدینه را غارت کنند.

و اینگونه بود که یهودیان طایفه بنی قریظه که با مسلمانان مدینه پیمان دفاعی برقرار کرده بودند ، پس از هجوم جبهه متحد ( متشکل از یهودیان، مشرکان قریش و طوایف دیگرعرب) به شهر مدینه و وقوع نبرد سرنوشت ساز خندق ( جنگ احزاب) ، نسبت به مسلمانان مرتکب خیانت شده و موجب تقویت جبهه کفر و شرک و تضعیف روحیه مسمانان مدینه گردیدند . به همین جهت ، پس از پیروزی مسلمانان درجنگ احزاب با قهرمانیهای امام علی علیه السلام ، مسلمانان به فرمان پیامبر اکرم صلی الله عیله و آله ، مسلمین بی درنگ به سوی قلعه بنی قریظه رهسپار گردیدند و آنان را به مدت پانزده روز در محاصره خویش گرفتند . سران طایفه بنی قریظه ، چاره ای جز تسلیم ندیده و به داوری سعد بن معاذ ( یکی از صحابه پیامبر اکرم) رضایت دادند .  به این صورت ، فتنه و خیانت از ریشه خشکانیده شد .

* غزوه به جنگهایِی اطلاق می شود که پیامبر (ص) شخصا در آن حضور داشتند .

منبع :

فروغ ابدیت ، آیت الله جعفر سبحانی