تبیان، دستیار زندگی
هرقدر که ازدواج ها از مدل های سنتی گذشته فاصله می گیرند، مخالفت های خانوادگی هم بیشتر به چشم می خورند و احتمال سر گرفتن ازدواج هایی که والدین موافق آنها نیستند، بیشتر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج بدون اجازه بزرگترها


هرقدر که ازدواج ها از مدل های سنتی گذشته فاصله می گیرند، مخالفت های خانوادگی هم بیشتر به چشم می خورند و احتمال سر گرفتن ازدواج هایی که والدین موافق آنها نیستند، بیشتر می شود. این که ازدواج باید شکل سنتی اش را حفظ کند یا مطالبق الگوهای جدید امروزی تغییر کند، چیزی است که خیلی از روانشناسان و جامعه شناسان هنوز درباره آن به توافق نظر نرسیده اند.

اما دکتر ایرج وثوق، روانشناس و مشاور خانواده که تجربه کلینیکی زیادی در مواجهه با این خانواده های مخالف داشته، در این باره معتقد است: «ازدواج یک انتخاب است و بدون شک نگاه نسل کنونی با نسل قبلی متفاوت شده، چون نسل فعلی سعی می کند به دلیل ابزارهای ارتباطی گسترده ای که وجود دارد شناخت و آگاهی خود را افزایش دهد، بنابراین انتخاب او با انتخاب نسل گذشته خیلی متفاوت است.

قلب

از این رو پدر و مادرها باید خود را به دنیای جوان، نیازهای جوان، معیارها و ارزش های قابل قبول جوان نزدیک کنند؛ ضمن اینکه کمک حال او باشند و در هیچ شرایطی او را تنها نگذارند.

موضوع انتخاب سنتی در مقابل انتخاب غیرسنتی در جامعه ما زیاد مطرح می شود در این ازدواج ها دو مسأله وجود دارد. یکی اینکه خانواده باید بدانند وظیفه آنها در انتخاب همسر و تعلیم و تربیت فرزندانشان حدی معقول است، یعنی اینکه باید نظر خود را در یک حد متعادل نگه دارند. به طوری که فقط جنبه ارشادی داشته باشند، نه اینکه نظرشان را به فرزند تحمیل کنند.

توصیه می شود اول خانواده ها به انتخاب جوان احترام بگذارند و همیشه در کنار او باشند و از سوی دیگر جوانها هم به خاطر کاهش آسیب های خانواده حتماً نظر والدین و مشاوران را جویا شوند

متأسفانه بسیار دیده شده خانواده ها حتی دختر 25 ساله و پسر 30 ساله را به رسمیت نمی شناسند و در برابر انتخاب او موضع گیری می کنند. مثلا می گویند اگر فلانی را انتخاب کنی در مجلس عروسی تو شرکت نمی کنم، در حالی که به انتخاب بچه ها باید احترام بگذاریم چون ملاک ها تغییر پیدا کرده و آنها تحت تأثیر مسائل موجود در جامعه قرار می گیرند و انتخابشان بر همان اساس شکل می گیرد، پس نمی توانند بنای زندگی مشترکشان را بر سلیقه ما و نظر ما بگذارند.

قلب

از طرف دیگر، بررسی ها نشان می دهد انتخاب هایی نیز که پسر و دختر بدون نظر خانواده انجام می دهند چندان مطلوب نبوده و میزان طلاق در این انتخاب ها چند برابر بیشتر است.

بنابراین توصیه می شود اول خانواده ها به انتخاب جوان احترام بگذارند و همیشه در کنار او باشند و از سوی دیگر جوانها هم به خاطر کاهش آسیب های خانواده حتماً نظر والدین و مشاوران را جویا شوند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که موضوع ازدواج پیوند تنها دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده است، پیوند دو سیستم، دو فرهنگ با ویژگی های خاص و آداب و رسوم خاص، به همین دلیل وقتی در ازدواج ها به عوامل فرهنگی اجتماعی توجه نمی شود، تنش و کشمکش بین خانواده زیاد رخ می دهد.

پس از آنجا که دو نفر(زن و شوهر) از دو خانواده در حال معاشرت و رفت و آمد با دو خانواده هستند اگر بدون نظر پدر و مادر ازدواج صورت گیرد همه معادله های خانوادگی به هم می خورد و میزان تنش و اختلاف نظر در این خانواده ها بیشتر دیده می شود. در نتیجه این مسأله هم روی کیفیت زندگی و هم بر روابط زن و شوهر اثر می گذارد.»

چهار «میم» حیاتی

دکتر وثوق چند توصیه هم برای جوان هایی دارد که در شرف ازدواج قرار دارند. او می گوید: «در انتخاب همسر باید 4«میم» در نظر گرفته شود:

تماشا

- اول «مشاهده» یعنی اینکه در هر انتخابی خوب مشاهده کنند، ظاهر و قیافه طرف مقابل را در ذهن خود بررسی کنند، شکل و حرکات شیوه گفتار و رفتار ظاهری او را به عنوان شرط اول بپذیرند، چون بارها به مرکز مشاوره مراجعه شده که آقا بعد از 8 ماه می گوید: من زن قد بلند می خواستم قد خانمم کوتاه است، یا خانمی می گوید شوهرم نمی تواند در جمع صحبت کند، خوب لباس نمی پوشد و... بنابراین اگر قصد و نیت ازدواج است تا حدی که اسلام هم اجازه داده باید یکدیگر را ببینند و بپسندند.

- دوم«مصاحبه» است که دو نفر باید خوب با هم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی یکدیگر و مسائل مهمی که در تاریخچه هر کدام وجود دارد اطلاعاتی کسب کنند. بیماری های خاص، محل سکونت، آینده و اینکه می خواهند کار کنند یا شغلشان چه باشد، نحوه تربیت فرزندان و مسائل دیگری که ممکن است پیش بیاید صحبت کنند و چند جلسه با اطلاع خانواده ها، دختر و پسر با هم دیدار و گفتگو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بیشتر پیدا کنند.

تحقیق

- سوم«مکاشفه» است که به قصد تحقیق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند از مدرسه، محل کار، محل سربازی، دانشگاه و ... تا ببینند وجهه اجتماعی او چگونه است. برخوردش با مردم در اجتماع چطور است مثلا فردی که با هیچ کس ارتباط ندارد و دوست صمیمی هم ندارد شاید دچار بدبینی باشد یا اختلالات دیگر که بهتر است همان ابتدا با پرسیدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر مشخص شود.

-چهارم«مشاوره» که بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور دو نفر با هم مقایسه می شوند که میانشان تا چه حد و میزان سازگاری وجود دارد و تناسب زندگی این دو با هم چقدر است و بر همین اساس هر دو مورد سنجش مشاور قرار می گیرند و چون مشاور یک فرد بی طرف است می توان روی اظهارنظر او حساب کرد و تأیید یا عدم تأیید او را به حساب مخالفت افراد خانواده نگذاشت.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج


برگرفته از: رسانه، آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.