تبیان، دستیار زندگی
مجموعه های تلویزیونی سال 89 به دلایل مختلفی همچون ضعف فیلمنامه در كنار عواملی مانند استفاده از نابازیگران یا آماتورها برای صرفه جویی در بودجه و غیره با افت كیفی مواجه شده و نتوانستند نظر مساعد مخاطبان را آنچنان كه باید تامین نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون در سالی كه گذشت


مجموعه های تلویزیونی سال 89 به دلایل مختلفی همچون ضعف فیلمنامه در كنار عواملی مانند استفاده از نابازیگران یا آماتورها برای صرفه جویی در بودجه و غیره با افت كیفی مواجه شده و نتوانستند نظر مساعد مخاطبان را آنچنان كه باید تامین نمایند.

شبكه ملی كه تقریبا تمامی كشور را تحت پوشش خود دارد، امسال با مجموعه مختارنامه ساخته 'داود میرباقری'

همچو سرو

بیشترین حجم بینندگان را به خود اختصاص داده وبا این سریال فاخر و پرهزینه در صدر شبكه های پنج گانه جای گرفت.

داستان زندگی به شدت جذاب و پركشش 'مختار ثقفی' كه شیعیان علاقه خاصی به وی به واسطه خونخواهی امام حسین(ع)دارند،مهمترین نقطه قوت كار بوده كه در كنار سایر عوامل چنین موفقیتی را رقم زده است.

میرباقری برای روایت داستان پرفراز و نشیب خود كاملا از روش كلاسیك بهره نگرفته و در هر قسمت با شكست زمان بخش هایی از نبرد حسین(ع) و یارانش را با سپاهیان یزید به تصویر كشیده و از زاویه نگاه یكی از شخصیت حاضر در صحرای كربلا روایت می كند.

میرباقری این كار را با استادی تمام انجام داده به ویژه در صحنه های نبرد به شكل چشمگیری عالی عمل كرده است.نوع میزانسن ها و دكوپاژ نماها به گونه ایست كه به نمونه های متوسط هالیوودی پهلو زده و گاه به نمونه های درخشان آن نزدیك می شود.در كنار آن كارگردان از شخصیت پردازی نیز غافل نشده و كاراكترهایش را براساس مستندات تاریخی كه با تخیل وی درهم آمیخته خلق كرده است.

داستان زندگی به شدت جذاب و پركشش 'مختار ثقفی' كه شیعیان علاقه خاصی به وی به واسطه خونخواهی امام حسین(ع)دارند،مهمترین نقطه قوت كار بوده كه در كنار سایر عوامل چنین موفقیتی را رقم زده است.

شخصیت مختار به عنوان قهرمان داستان پرداخت فوق العاده ای داشته كه عاری از اشتباه نبوده و وجوه خاكستری اش كاملا به چشم می آید، بازیگران مختارنامه یكی از پایه های موفقیت این مجموعه به حساب می آیند كه در میان آنها 'فریبرز عرب نیا' در نقش مختار ثقفی و 'رضا كیانیان' به نقش عبدالله بن زبیر درخشش بیشتری داشته و نقش چشمگیری در پیشبرد داستان دارند.

مختار نامه

شبكه دوم سیما را می توان ناموفق ترین شبكه تلویزیونی سال گذشته نامید كه این بار نیز موفق عمل نكرده و نتوانسته مجموعه های درخورتوجهی را برای جذب بینندگان میلیونی تولید و روانه آنتن كند.

بر اساس این گزارش در این بین مجموعه ساختمان 85 ساخته 'مهدی فخیم زاده' نتوانست انتظارات مردم را برآورده ساخته و پای گیرنده ها بنشاند.

فخیم زاده در عقبگردی تمام عیار برخلاف مجموعه های پیشین خود از فیلمنامه ای بسیار ضعیف مملو از شخصیت های پا درهوا و فاقد هویت سود جسته كه جز كسالت برای بینندگانش نتیجه دیگری دربر ندارد.

وقوع قتل در یك مجتمع شلوغ دستمایه مناسبی برای كاری جنایی و متكی بر هیجان و تعلیق بوده است.اما كش دادن داستان و وجود تعداد زیادی مظنون رشته كار را از دستان كارگردان خارج كرده و كیفیت كار را به شدت تنزل بخشیده است.بازی های ضعیف و به شدت تصنعی برخی بازیگران نیز مزید بر علت شده و موجبات ریزش فراوان بینندگان را فراهم آورده است.

همچنین همچو سرو ساخته 'بیژن بیرنگ' با محتوای دفاع مقدس نیز از جمله سریال های ناموفق این شبكه بود كه به دلیل ضعف های بارزش حتی در برنامه های گزارشی سیما نیز مورد انقاد قرار گرفت!بازی ضعیف بازیگران اصلی سریال در كنار ساختارعجیب همچون سرو را می توان از عوامل عدم موفقیت آن به حساب آورد.

شبكه سوم كه با پخش زنده مسابقات ورزشی به خصوص فوتبال به شبكه ورزش شهرت پیدا كرده،در تولید آثار نمایشی موفق نبوده و نتوانسته انتظارات مخاطبان پرشمار خود را برآورده سازد. با این حال سریال ستایش ساخته 'سعید سلطانی' تا حدود زیادی موفق بوده و توانسته مخاطبین پروپا قرصی برای خویش دست و پا كند

داستان پر افت و خیز كار كه در سال های پرالتهاب جنگ تحمیلی می گذرد در كنار پرداخت نسبتا خوب شخصیت ها از عوامل موفقیت این مجموعه بوده كه در این بین نباید از نقش بازیگرانی همچون 'داریوش ارجمند' ، 'مهدی پاكدل'،'دكتر محمود عزیزی' و غیره به سادگی عبور كرد.

ستایش

سلطانی كه مجموعه پربیننده پس از باران را در كارنامه اش دارد، در ابتدا شخصیت هایش را به آرامی معرفی كرده و انگیزه هایشان را شكل داده سپس ریتم تندتری بدان بخشیده و حوادث بیشتری را وارد كار كرده است.ستایش می تواند در صورت نیفتادن به ورطه تكرار، كاری بسیار جذاب و ارزشمند باشد كه برای قضاوتی منصفانه باید به تماشای ادامه آن نشست.

همچنین در سال های اخیر شبكه تهران مجموعه های بسیاری را تولید و روانه آنتن كرده كه برخی از آنها بسیار پرمخاطب بوده و برخی دیگر نیز با شكست مواجه شده اند.البته در سال 1389 مجموعه های تلویزیونی خارجی جایگزین كارهای داخلی شده و اغلب فیلم های تلویزیونی رووی آنتن شبكه تهران رفته است.در این میان تنها مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد توانست بینندگان زیادی را جذب كرده و تاثیرگذار باشد.

مجموعه فوق با محتوای دینی در هرقسمت داستانی كاملا مجزا داشته و تنها به لحاظ تماتیك با دیگر بخش ها ارتباط برقرار می كرد.این مجموعه با وجود بهره گیری از كارگردان های جوان و بازیگران نه چندان مطرح با وجود ضعف هایی در بخش های ابتدایی ،پیشرفت قابل ملاحظه ای درقسمت های اخیر نموده و تماشاگران بیشتری را جذب خویش كرده است.

سینما و تلویزیون تبیان


ایرنا