تبیان، دستیار زندگی
جامعه هنری كشور سال 89 به علت از دست دادن چندین هنرمند پیشكسوت، ایام تلخی را تجربه و در ماتم از دست دادن آنان رخت سیاه بر تن كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندانی كه سال 89، صحنه را ترك كردند


جامعه هنری كشور امسال به علت از دست دادن چندین هنرمند پیشكسوت، ایام تلخی را تجربه و در ماتم از دست دادن آنان رخت سیاه بر تن كرد. 


فهرست بلندبالایی را از نام هنرمندانی همچون "رضا كرم رضایی"، "محمود بنفشه خواه"، "كیومرث ملك مطیعی" و "حمیده خیر آبادی"، "مهین شهابی" و ... می توان تهیه كرد كه در سال جاری دست تطاول روزگار، گل عمر آنها را پرپر ساخت.

قطعه هنرمندان

فصل بهار با مرگ چهار هنرمند رقم خورد. هنور فروردین ماه به نیمه نرسیده بود كه خبر درگذشت "رضا كرم رضایی"، جامعه هنری ایران را عزادار كرد. كرم رضایی نویسنده، مترجم، بازیگر، پژوهشگر و كارگردان عرصه هنرهای نمایشی روز 14 فروردین ماه پس از سپری كردن دوره ای بیماری در سن 73 سالگی درگذشت.

جامعه هنری ایران در شوك ناشی از خبر مرگ این هنرمند بود كه سرنوشت صفحه ای تلخ از زندگی هنرمندی دیگر را ورق زد. "محمود بنفشه خواه" روز 18 فروردین ماه و همچون كرم رضایی پس از مدتی دست و پنجه نرم كردن با بیماری جانكاه، در سن 67 سالگی تسلیم مرگ شد.

گویی سرنوشت خیال ها در سر داشت و حاضر نبود ترحمی كند. این بار قرعه به نام "كیومرث ملك مطیعی" زده شد. ملك‌ مطیعی نیز تنها(21 فروردین ماه) چند روز پس از مرگ دو همقطار خود، در سن 74 دارفانی را وداع گفت. عجبا كه او نیز آخرین لحظات زندگی خود را در بستری بیماری سپری كرد.

فهرست بلندبالایی را از نام هنرمندانی همچون رضا كرم رضایی، محمود بنفشه خواه، كیومرث ملك مطیعی و حمیده خیر آبادی، مهین شهابی می توان تهیه كرد كه در سال 89 دست تطاول روزگار، گل عمر آنها را پرپر ساخت

و روزهای آخر فروردین ماه نیز خبر تلخی دیگر؛ "حمیده خیرآبادی"(نادره) پركارترین بانوی بازیگر ایران 30 فروردین ماه در سن 89 سالگی به علت كهولت سن بدرود حیات گفت.

اندكی بعد، جامعه سینمایی كشور عزادار "نعمت حقیقی" یكی از چهره های پیشكسوت هنر فیلمبردار شد. این فیلمبردار پیشكسوت سینمای ایران در سن 71 سالگی بر اثر عارضه قلبی روز پنجشنبه نهم اردیبهشت‌ ماه درگذشت.

اما در فصل تابستان، پیك مرگ خبر بد دیگری در راه داشت و "مهین نیك طبع(شهابی)" بازیگر پیشكسوت تلویزیون، تئاتر و سینما را از جامعه هنری جدا ساخت. مهین شهابی روز دوشنبه یكم مرداد در سن 74 سالگی به علت ابتلا به تومور مغزی جان به جان آفرین تسلیم كرد.

خزان نیز بیكار ننشست و عمر هنرمندان دیگری در فصل پاییز به سر رسید. "رضا خندان" بازیگر پیشكسوت سینما و تلویزیون روز شنبه دهم مهر ماه در سن 57 سالگی بر اثر بیماری كلیوی درگذشت.

پس از بی مهری مهر، آبان غم انگیز با مرگ "حسین نصرآبادی" كارگردان، بازیگر و پژوهشگر تئاتر و "مهدی آریان نژاد" دوبلور و بازیگر مجموعه تلویزیونی خاطره انگیز "آئینه عبرت" و "هشدارهای پلیس" رقم خورد. حسین نصرآبادی روز سه شنبه به علت ابتلا به بیماری سرطان در سن 61 سالگی درگذشت. مهدی آریان نژاد نیز بر اثر عارضه ریوی روز یكشنبه 23 آبان ماه در سن 63 سالگی تسلیم مرگ شد.

در فصل زمستان نیز، مرگ به استقبال "محسن یوسف بیك" بازیگر مجموعه بیاد ماندنی "هوشیار و بیدار" رفت. این هنرمند نیز روز 16 بهمن ماه در سن 70 سالگی، در آسایشگاهی در شهر كرج دار فانی را وداع گفت.

ماه اسفند نیز جاده سبب جدایی "عباس امیری" بازیگر پیشكسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از جامعه هنری شد. عباس امیری روز هفتم اسفند ماه در اثر سانحه تصادف رانندگی در مسیر رشت ـ فومن در سن 60 درگذشت.

درگذشت "مهری ودادیان" بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون، خط پایانی بر انتهای این فهرست رسم كرد. ودادیان نیز همچون همقطاران خود روز نهم اسفند ماه به علت بیماری در سن 74 دار فانی را وداع گفت.

یاد تمامی این هنرمندان گرامی باد

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: ایرنا