تبیان، دستیار زندگی
ساختار به نسبت منسجم تصویری و مضامین پخته تر مجموعه تلویزیونی تبریز در مه محمدرضا ورزی را در سریال سازی یك گام جلوتر از سالهای مشروطه نشان می دهد. این هنرمند جوان كه تاریخ خوانده و دغدغه تاریخ و به ویژه گرایش به دوره قجر دارد، این بار با تحقیق همه جانب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبریز در مه، یك گام جلوتر از سالهای مشروطه

 ساختار به نسبت منسجم تصویری و مضامین پخته تر مجموعه تلویزیونی 'تبریز در مه' محمدرضا ورزی را در سریال سازی یك گام جلوتر از 'سالهای مشروطه' نشان می دهد. 


'جبار آذین' ،افزود: این هنرمند جوان كه تاریخ خوانده و دغدغه تاریخ و به ویژه گرایش به دوره قجر دارد، این بار با تحقیق

تبریز در مه

همه جانبه و استفاده از چند محقق تاریخ اقدام به نگارش فیلمنامه 'تبریز در مه' كرده كه از این منظر كمتر دچار خروج از مجرای تاریخ و كوتاهی یا غلو در شخصیت پردازی آدم های مجموعه اش شده است.

این روزنامه نگار با سابقه ادامه داد: ورزی بخاطر علاقه اش به تاریخ قجر و سینما و تصویر، آگاهانه یا ناخواسته گام در جای پای زنده یاد 'علی حاتمی' سینماگر برجسته كشور گذاشته، چنانچه مهارت ها و تسلط های سینمایی خود را با آگاهی های تلویزیونی و سینمایی بیشتری تلفیق و همراه كند، امید به حضور یك فیلمساز یا مجموعه ساز خوب در جامعه سینمایی دور از انتظار نیست.

به گفته منتقد و مدرس سینما، مجموعه 'تبریز در مه' در نگاه دراماتیك به وقایع بخشی از تاریخ قاجاریه كه به جنگ های ایران و روسیه و به خصوص عهدنامه تركمنچای می پردازد چندان غنی و جذاب نیست.

آذین، یادآور شد: ورزی هرگاه خواسته به اطلاعات تاریخی صرف تكیه كند از درام سازی فاصله گرفته و هر زمان كه به درام سازی نزدیك شده شخصیت ها به حال خود رها شده اند، این نقص در خصوص اكثر شخصیت های مجموعه تبریز در مه صدق می كند.

وی با بیان اینكه نبود اطلاعات تحلیلی و تاریخی در مورد علل و عوارض عهدنامه تركمنچای در این مجموعه نمود بارزی دارد،گفت: مسایل حاشیه ای مرتبط با حرمسرا و دلقك بازی و موضوع های خانوادگی، گاه حوادث تاریخی و ملی را تحت الشعاع قرار داده است.

ورزی بخاطر علاقه اش به تاریخ قجر و سینما و تصویر، آگاهانه یا ناخواسته گام در جای پای زنده یاد 'علی حاتمی' سینماگر برجسته كشور گذاشته، چنانچه مهارت ها و تسلط های سینمایی خود را با آگاهی های تلویزیونی و سینمایی بیشتری تلفیق و همراه كند، امید به حضور یك فیلمساز یا مجموعه ساز خوب در جامعه سینمایی دور از انتظار نیست.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: در واقع 'تبریز در مه' به جای یك مجموعه تاریخی - اجتماعی به سریالی خانوادگی - سلطنتی تبدیل شده است، ضمن اینكه نگاهی گذرا به وقایع دور و بر شاه، شاهزاده ها و درباریان گواه این مدعاست.

آذین گفت كه پرداخت به حواشی می تواند از اضمحلال درباریان قاجار پرده بردارد اما این خطر را هم داشته كه برجسته سازی آن، دیگر مسایل تاریخی و پیامدهای ملی، مذهبی و مردمی جنگ های ایران و روسیه در حاشیه قرار گیرد.

وی در عین حال مجموعه 'تبریز در مه' را قویترین كار ورزی پس از مجموعه های 'عمارت فرنگی'، 'پدرخوانده' و 'سالهای مشروطه' دانست و افزود: بازی های نسبتا خوب بازیگران نقش های اصلی، روایت نزدیك به واقعیت زندگی شخصیت ها و طراحی صحنه بسیار خوب مجموعه، 'تبریز در مه' را تماشایی تر از 'سالهای مشروطه' كرده و امتیازی قابل قبول در كارنامه سازنده اش است.

مجموعه 'تبریز در مه' به نویسندگی و كارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه كنندگی علی لدنی از نیمه بهمن ماه ، از شبكه یك سیما پخش می شود.

كوروش تهامی ، جمشید مشایخی، محمد مطیع، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی، الهام حمیدی، داریوش كاردان، رزیتا غفاری، سعیدامیر سلیمانی، ارژنگ امیرفضلی، سیدجواد هاشمی، ژیلا سهرابی، زهیر یاری، حسین محب اهری، شهرام عبدلی، امیر دژاكام و چنگیز وثوقی در این مجموعه ایفای نقش كردند.

سینما و تلویزیون تبیان


ایرنا