تبیان، دستیار زندگی
مسجد فقیه سبزواری در خیابن مفتح مشهد به صورت نمادین همزمان با دهه نکوداشت و بهداشت مساجد و در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان استانی غبارروبی و عطرافشانی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد فقیه سبزواری در مشهد به صورت نمادین غبار روبی شد

غبارروبی مساجد مشهد

مسجد فقیه سبزواری در خیابن مفتح مشهد به صورت نمادین همزمان با دهه نکوداشت و بهداشت مساجد و در آستانه ماه مبارک رمضان با حضور مسئولان استانی غبارروبی و عطرافشانی شد.

در این مراسم که در تاریخ 26 تیر ماه 91 در مسجد فقیه سبزواری درخیابان مفتح مشهد بعد از نماز ظهر و عصر و با حضور مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد؛ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مساجد اسباب آبادانی و پیشرفت محلات و مناطق مختلف شهر و روستایی را فراهم می کنند،اگر به دنبال سلامت اجتماعی هستیم باید مساجد آبادی داشته باشیم.

حجت الاسلام محمود مرویان حسینی ظهر یکشنبه در مراسم غبارروبی مسجد فقید سبزواری اظهار کرد: مساجد اصیل ترین پایگاه دینی در جامعه اسلامی از صدر تاریخ اسلام و در میان ادیان و مذاهب قبل از اسلام بوده است.

غبارروبی مساجد مشهد

مسجد بهترین مرکز برای تربیت دینی

وی تاکید کرد: بهترین مرکز برای معرفت، تربیت دینی، انتقال ارزش های انسانی و اسلامی و برای شکل گرفتن شخصیت نوجوان و جوان خانه خدا و مسجد است. ایشان با تاکید بر اینکه امن ترین و پاک ترین مکان برای ارتباط صمیمانه و آرامش بخش برای تقرب به سوی خدا مساجد است، گفت: در تاریخ انقلاب همواره مساجد پناهگاه مردم و حمایت کننده از نظام اسلامی و ولایت فقیه بوده است.

حجت الاسلام مرویان با بیان این مطلب که در دوران دفاع مقدس نیز مساجد پشتیبان نور علیه ظلمت بودند، افزود: در آستانه ورود ماه رمضان در مساجد مراسم غبارروبی و عطرافشانی برگزار می شود و با اشاره به مسجد فقید سبزواری بیان کرد: این مسجد در انقلاب اسلامی، تربیت دینی مردم، برگزاری مراسم معنوی نکوداشت اهل بیت، اجرای جلسات قرآنی و تجمع بسیجیان ممتاز بوده و امروز به شکل نمادین این مسجد غبارروبی می شود. ماه رمضان ماهی است که همه به میهمانی خدا دعوت می شوند و خداوند میزبان، زنان و مردان مومن میهمان و مسجد میهمان خانه است.

غبارروبی مساجد مشهد

مساجد ناهنجاری های اجتماعی را کاهش می دهد

حجت الاسلام مرویان تصریح کرد: مطابق آنچه قرآن می گوید پیامبران الهی خادم میهمان خانه الهی بودند که در این راستا حضرت ابراهیم، اسماعیل، ذکریا و مریم عمرشان را وقف خدمت به مسجد قرار دادند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: درهر مکانی که مسجد آباد و امام جماعت آشنای به معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت وجود دارد گناه و ناهنجاری ها کاهش می یابد و در هر نقطه ای که مسجدی وجود نداشته آلودگی ها و گناهان گسترش پیدا می کند.وی با اشاره به اینکه در استان بیش از 5 هزار مسجد وجود دارد، بیان کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان مساجد با همکاری امامان جماعت و هیئت امنا آئین غبارروبی را برای یک دوره تمرین معنوی انجام می دهند.

غبارروبی مساجد مشهد

پیش بینی مساجد در نقشه جامع شهری

حجت الاسلام مرویان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مومن در مسجد همانند ماهی در دریا و منافق در مساجد همچون پرنده ای در قفس است، افزود: مومن در مسجد پروبال می یابد و ذهن و ضمیرش از معارف اسلامی بهره مند می شود.

وی عنوان کرد: باید تلاش کرد تا در نقشه جامع شهری احداث مساجد پیش بینی شود زیرا در برخی از مناطق شهر هیچ مسجدی وجود ندارد که این امر بر خلاف ضوابط نقشه جامع شهری است.

غبارروبی مساجد مشهد

الگو سازی و افزایش اعتقادات نسبت به مساجد

،. در این مراسم حجت الاسلام حسین حائری، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به این که در آستانه ماه مبارک رمضان و هم زمان با دهه بهداشت و نکوداشت مساجد قرار داریم، افزود: این مراسم با هدف الگوسازی و افزایش اعتقادات نسبت به مساجد و حفظ حرمت آنها برگزارمی شود.

وی گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان نیز در این ایام با اجرای برنامه های گوناگون، مساجد را برای ماه ضیافت ا... آماده می کند.حجت الاسلام حائری افزود: غبارروبی، شستن و نظافت فرش ها و پرده ها، زیباسازی مساجد، رنگ آمیزی، استفاده مطلوب از گل و گیاه، بازنگری در نور، حرارت، برودت، تهویه هوا و تجهیز مساجد به کپسول های آتش نشانی از برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در دهه پایانی ماه شعبان است.وی تصریح کرد: به دلیل شرایط ویژه ماه رمضان، مساجد با اقبال ویژه ای مواجه می شوند و به همین منظور از رسانه ها خواسته می شود تا علاوه بر اطلاع رسانی، براموری مانند توجه به اقامه نماز جماعت صبح تاکید ویژه داشته باشند و آن را از هیئت امنای مساجد مطالبه کنند.

محمدولی طاهری بنکدار- دفتر خراسان