تبیان، دستیار زندگی
عکس های زیر تصاویری خیره کننده از هیولاهای دریایی را نشان می دهد که به تازگی کشف شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیولاهای میکروسکوپی


عکس های زیر تصاویری خیره کننده از هیولاهای دریایی را نشان می دهد که به تازگی کشف شده اند.

دانشمندان فرانسوی توانستند از مخلوقات کوچک ساکن اعماق آبهای دریاها تصاویری تهیه کنند که این جانداران را به صورت هیولاهای ترسناک نشان می دهند.

این تصاویر خیره کننده از جانداران دریایی  Polychaetes (پرتاران) نشان می دهند که این مخلوقات چگونه می توانند در فشار شدید عمق هزار متری زیر آبهای سطحی و در منطقه ای که نور خورشید هرگز به آن نفوذ نمی کند زنده بمانند.

این جانداران کمی بزرگتر از 2 تا 3 سانتیمتر طول دارند و در بخشی از اکوسیستم آبها زندگی می کنند که تا 40 سال قبل برای دانشمندان ناشناخته بود. اما از سال 1970 با توسعه فناوریهای پیشرفته، اکتشاف اعماق دریاها امکانپذیر شد و زیست شناسان توانستند اجتماعات مختلفی از مخلوقاتی را کشف کنند که در اطراف دریچه های گرمابی بستر دریا زندگی می کنند.

دریچه های گرمابی شکافهایی هستند که در بستر دریا ایجاد می شوند و معمولاً در اطراف مناطق لرزه ای، آتشفشان و حواشی صفحات تکتونیکی قرار دارند

براساس گزارش دیلی میل، این دریچه های گرمابی، آبهای بسیار گرم و ملغمه ای از مواد شیمیایی را ارائه می کنند که خانه ای مناسب برای این "پر تاران" به شمار می روند.

اعتقاد بر این است که در یکی از قمرهای مشتری با عنوان "اروپا" دریچه های گرمابی مشابهی وجود دارند و دانشمندان براین باورند که این شکافها زمانی در مریخ نیز بوده اند.

این جانداران پر تار در بستر دریا نزدیک به این دریچه ها می خزند و با استفاده از دندانهای هیولا- مانند خود باکتریها و ارگانیسمهای ساده ای را که در آبهای گرم و این سوپ شیمیایی زندگی می کنند می خورند.

محققان موسسه تحقیقاتی اکتشافات دریایی فرانسه (lfremer) توانستند درباره جاندارانی که در کنار دریچه های گرمابی زندگی می کنند بررسیهایی را انجام دهند.

هیولاهای میکروسکوپی

تکامل- پر تاران به گونه تکامل یافته اند که می توانند در سخت شرایطی که ممکن است در سیاره ما وجود داشته باشد زندگی کنند

هیولاهای میکروسکوپی

دنیای بیگانه- شرایطی که در عمق اقیانوسها وجود دارد بیشتر شبیه به شرایط سیارات دیگر است

هیولاهای میکروسکوپی

ترسناک- این پرتاران دهانی دارند که با آن می توانند شکار خود را به دام انداند

هیولاهای میکروسکوپی

زنده ماندگان- این مخلوقات می توانند در هر دو شرایط بسیار سخت به شدت سرد و به شدت گرم بستر دریا زنده بمانند. در بعضی از دریچه های گرمابی نزدیک آتشفشانها دمای آب می تواند به 375 درجه سانتیگراد برسد

هیولاهای میکروسکوپی

این تصویر جزئیات بی نظیری را از تکامل پرتاران نشان می دهد

هیولاهای میکروسکوپی

تصاویر زیر جانوری را که در عمق 2 هزار متری زیر زمین زندگی می کند نشان می دهد

گروهی از جانورشناسان اسپانیایی در غاری واقع در گرجستان یک جاندار نخستین بی مهره را کشف کردند که در عمق 2 هزار متری زیر زمین زندگی می کند.

هیولاهای میکروسکوپی

این حیوان خاکی یک بی مهره نخستین شش پا بدون باله و چشم است که در تاریکی مطلق در عمق دو هزار متری غار "کروبرا- ورونیا" در میان کوههای قفقاز در گرجستان زندگی می کند.

دو جانورشناس دانشگاه "ناوارا" در اسپانیا که این جانور را شناسایی کردند معتقدند که این حیوان یک گونه جدید است و آن را Plutomurus ortobalaganensis نامیدند.

هیولاهای میکروسکوپی

براساس گزارش نیوساینتیست، طول بدن این موجود زنده تنها چند میلیمتر است که به دلیل نداشتن رنگدانه ها تقریباً شفاف به نظر می رسد.

کشف این ارگانیسم در تابستان سال 2010 و زمانی انجام شد که گروهی از دانشمندان اسپانیایی، روسی و پرتغالی سفر اکتشاقی خود را به این غار که در نزدیکی دریای سیاه و در میان کوههای غربی قفقاز قرار دارد انجام دادند و در این سفر تا عمق 2 هزار و 191 متری زیر سطح زمین پیشروی کردند.

این جانور شش پا و بی مهره، بدون چشم و بدون بال است و در تاریکی مطلق زندگی می کند.

هیولاهای میکروسکوپی

به دلیل نداشتن رنگدانه بدن چند میلیمتری این جانور تقریبا شفاف به نظر می رسد.

این گونه جدید  در عمق 2 هزار متری غاری در میان کوههای غربی قفقاز کشف شد.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:مهرنیوز