تبیان، دستیار زندگی
عده ای در دنیا وقتی حرف از قیامت به میان می آید ، به مسخره می گیرندو می گویند: حالا فعلاً دنیایت را نگهدار . مردم غافل دنیا می گویند: آیا ما پس از مرگ باز زندگانی دیگری خواهیم داشت؟ ! یعنی پس از مرگ ما دوباره زنده می شویم؟ ! آنان این اتفاق را بعید می دانس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیامت را باور داشته باشید !

قیامت


قرآن كریم كه ما را از حادثه بزرگ قیامت آگاه كرده‏است ظهور این حادثه بزرگ را مقارن با خاموش شدن ستارگان، بى فروغ شدن خورشید، خشك شدن دریاها،هموار شدن ناهمواریها، متلاشى شدن كوهها و پیدایش لرزشها و غرشهاى عالمگیر و دگرگونیها و انقلابات عظیم و بى‏مانند بیان‏كرده است.


«وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً» نازعات/3-1

یکی از هنرهای قرآنی موسیقی آن است ؛ به عبارتی قرآن دارای ریتم و آهنگ می باشد .

خداوند در قرآن بسیار قسم خورده است

قسم برای تأکید است. و برای خداوند مهم نیست که به چیزی قسم می خورد ، چرا که هر آنچه او آفریده بزرگ و مهم می باشد ، حتی اگر به دید مخلوقات کوچک و ناچیز باشد .

لذا یکجا می فرماید: «وَ التِّین» تین/1 قسم به انجیر، و جایی دیگر می فرماید: «وَ الشَّمْس» شمس/1 قسم به خورشید.

سخن از فرشتگان در کنار ایمان به معاد

در قرآن هرزمان از ایمان به معاد سخن به میان آمده است ، از ایمان به فرشته‌ها نیز سخن می گوید .

فرشتگان نیز تقسیم کار دارند

از امیرالمؤمنین روایت است که فرمودند : تعداد هیچ موجودی به اندازه تعداد فرشته‌ها نیست.(نهج البلاغه )

امام سجاد علیه السلام 19 گروه از فرشته‌ها را که هر گروه کار مخصوص دارند، در صحیفه سجادیه معرفی فرموده است ؛(فرشته های مأمور باد، فرشته های مأمور باران، . . .) از این معلوم می شود که تقسیم کار مسئله مهمی می باشد.

مثلاً فرشته ای که مأمور گرفتن جان است(عزراییل)، غیر از فرشته ای است که مأمور صور است(اسرافیل). . . ، میکائیل مأمور باران و تقسیم ارزاق می باشد  و ...

تفاوت در میان فرشتگان

وجود فرشته‌ها از نور است ، بزرگ و کوچک دارند . سلسله مراتب دارند: «مُطاعٍ ثَمَّ أَمینٍ» تكویر/21 یک عده فرمانده و یک عده فرمانبر هستند. عده ای معلم پیغمبر صلی الله علیه و اله وسلم بودند: «عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوى‏» نجم/5.

بعضی مسؤول جهنم هستند: «یا مالِكُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّك» زخرف/77 جهنم.

بعضی از آنان مسؤول بهشت هستند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ» زمر/73.

امام سجاد علیه السلام 19 گروه از فرشته‌ها را که هر گروه کار مخصوص دارند، در صحیفه سجادیه معرفی فرموده است ؛(فرشته های مأمور باد، فرشته های مأمور باران، . . .) از این معلوم می شود که تقسیم کار مسئله مهمی می باشد.

مثلاً فرشته ای که مأمور گرفتن جان است(عزراییل)، غیر از فرشته ای است که مأمور صور است(اسرافیل). . . ، میکائیل مأمور باران و تقسیم ارزاق می باشد  و ...

وظایف فرشتگان در دنیا

فرشتگان در دنیا نیز تقسیم کار دارند ؛

عده ای مسؤول نوشتن اعمال ما هستند: «كِرامٍ بَرَرَةٍ» عبس/16.

عده ای در حال برنامه ریزی می باشند : «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً». 

قیامت را فراموش نکنید!

قیامت

«یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ» نازعات/6 در سوره نازعات لحظات و حالات برپایی قیامت را بیان می کند و می فرماید : روزیکه زلزله های وحشتناک همه چیز را به لرزه درمی آورد.(همه چیز به هم می ریزد.): «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ» تكویر/2-1 نور خورشید گرفته می شود، ستاره‌ها به هم می ریزند. «تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ» نازعات/7 از دنباله زلزله اول ، زلزله دیگری واقع می شود.(یا صور اول و صور دوم و یا زمین لرزه و پس لرزه)

«قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ» نازعات/8 دلهایی در آن روز ترسان و لرزان است ، «أَبْصارُها خاشِعَةٌ» نازعات/9 چشمها ترسان و گریان است.

قیامت را به سُخره نگیریم!

عده ای در دنیا وقتی حرف از قیامت به میان می آید ، به مسخره می گیرندو می گویند: حالا فعلاً دنیایت را نگهدار . مردم غافل دنیا می گویند: آیا ما پس از مرگ باز زندگانی دیگری خواهیم داشت؟ ! یعنی پس از مرگ ما دوباره زنده می شویم؟ ! آنان این اتفاق را بعید می دانستند : «یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ» نازعات/10  ،

«أَإِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً» نازعات/11 وقتی ما استخوانهای پوسیده شدیم دومرتبه زنده می شویم؟ !

قرآن در پاسخ می گوید : «قالُوا تِلْكَ إِذاً كَرَّةٌ خاسِرَةٌ فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ» نازعات/14-12 پیدایش قیامت به واسطه یک صدای مهیب است ، بایک صدا و سیهه همگی زنده می شوید. ناگهان همه مردم در یک جایی قرار می گیرند ، «ساهِرَةِ» سرزمینی است که خواب به چشم کسی نمی رود. برای همه سحر است . اینها برای خدا کاری ندارد.

زمان ها و مکان ها از لحاظ ارزشی متفاوتند

«إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» نازعات/16 خداوند از کوه طور موسی(ع) را مورد خطاب قرار داد . از اینجا معلوم می شود که زمین‌ها از لحاظ ارزشی یکی نیستند ؛چرا که فرمود : وادی مقدس طوی.

هم زمین مقدس داریم و هم زمین نا مقدس و نحس. مثل مسجد ضرار. یک زمین می شود حسینیه جماران  و یک زمین می شود شراب سازی.

زمانها هم همین طور است: «فی‏ یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» قمر/19، «فی‏ أَیَّامٍ نَحِساتٍ» فصلت/16. زمان و مکان هردو و خوب و بد دارند.

در تبلیغ و اصلاح ، ابتدا به سراغ سرچشمه ها بروید !

موسی(ع) وحی را دریافت نمود: «اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏» نازعات/17

از«اذْهَبْ» معلوم می شود که دین از سیاست جدا نیست ، معلوم می شود که باید سراغ سرچشمه‌ها رفت ؛ «إِلى‏ فِرْعَوْنَ» یعنی سراغ ریشه‌ها برو .

پیدایش قیامت به واسطه یک صدای مهیب است ، بایک صدا و سیهه همگی زنده می شوید. ناگهان همه مردم در یک جایی قرار می گیرند ، «ساهِرَةِ» سرزمینی است که خواب به چشم کسی نمی رود. برای همه سحر است . اینها برای خدا کاری ندارد

شیوه ی برخورد با سران کفر

«فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى‏ أَنْ تَزَكَّى» نازعات/18.

قیامت

شیوه برخورد ، باید محبت آمیزباشد(حتی با فرعون). به فرعون بگو: آیا می خواهی پاکیزه شوی؟ دوست داری از دروغ‌ها و هوس‌ها نجات پیدا کنی؟

با هرفردی با روشی که شایسته است ، باید برخورد کرد. درست نیست که با همه منکرات یک جور برخورد شود ، به عبارتی اگر چنین حالتی پیش آید ، نتیجه ای دریافت نخواهد شد .

در برخورد ها، گاه ممکن است شرایط جوری باشد که ما باید خومان حضوری سمت منکر برویم ، همان طور که موسی خود به سوی فرعون می رود : «اذْهَبْ إلی فرعونَ» ، زمانی پیش می آید که باید منکر را به سوی خود بخوانیم ، کاری که سلیمان در مورد بالقیس انجام داد : « فأتونی»

شرایط را بسنجیم و طبق آن رفتار کنیم تا کارهایمان اثر داشته باشد .

برای هر ادعایی ، دلیل لازم است!

«فَأَراهُ الْآیَةَ الْكُبْرى‏» نازعات/20 موسی در برابر ادعای خود ، برای فرعون دلیل و آیه بزرگی را به او نشان داد. عصا را انداخت ، اژدها شد.

روح تکذیب را در درون خود بکشید!

«فَكَذَّبَ وَ عَصى‏» نازعات/21 فرعون با دیدن نشانه ی بزرگ ، نه تنها تسلیم نشد ، بلکه تکذیب کرد(بعضی‌ از افراد روح لجبازی و عناد دارند) عصیان هم کرد . «ثُمَّ أَدْبَرَ یَسْعى‏» نازعات/22 به موسی(ع) پشت کرد و گفت: باید او را از بین ببرم .

نتیجه گیری

روح عناد و سرکشی را از خود بیرون کنیم ، این خصلت آدمی را به بیراهه خواهد کشاند و او را نابود خواهد کرد .

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منبع :

سخنرانی حجت الاسلام قرائتی پیرامون سوره نازعات