تبیان، دستیار زندگی
معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه: ‌٨٠٠ امامزاده شاخص در سراسر كشور آماده استقبال از مسافران نوروزی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامزادگان میزبان مسافران نوروزی


معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه:

‌800 امامزاده شاخص در سراسر كشور آماده استقبال از مسافران نوروزی است


امامزاده حسین قزوین

معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه از آمادگی كامل و شبانه‌روزی 800 امامزاده شاخص در سراسر كشور برای استقبال از مسافران نوروزی خبر داد و گفت: تاكنون تعداد 10 هزار و 615 امامزاده در كشور شناسایی و به ثبت رسیده است كه در 8 هزار و 51 نقطه به عنوان بقعه آرمیده‌اند.

سازمان اوقاف برنامه‌های متنوعی در نوروز در نظر گرفته است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه به همراه مدیركل روابط عمومی و مدیركل هیات‌های امنای بقاع متبركه و موسسات خیریه در نشست خبری با تشریح عملكرد این معاونت در سال 89 و با اشاره به برنامه‌های نوروزی این سازمان در قالب طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان خاطرنشان كرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان سراسر كشور برنامه‌های متنوع فرهنگی را در تعطیلات نوروزی برای هموطنان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت بقاع متبركه، اماكن مذهبی و مساجد در میان ایرانیان گفت: سفارش پیامبر(ص) برای حفظ و صیانت و احترام به قرآن و اهل بیت، پیام تاریخی است كه در هر عصری مودت اهل بیت(ع) برای همه لازم است. هم‌چنان كه امام راحل درخصوص بقاع و اماكن مذهبی فرمودند "می‌خواهیم در پناه بقاع متبركه، مردم در آرامش زندگی كنند" و مقام معظم رهبری نیز فرمودند "بقاع متبركه و امامزادگان باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند كه لازم است به امورات اماكن مذهبی كه بخشی از سرمایه‌های دینی و اعتقادی مسلمانان است رسیدگی جدی شود."

اوج آمدن امامزادگان به ایران در زمان امام رضا(ع) بود

غلامی خاطرنشان كرد: شاید این سوال مطرح شود كه چرا منزل و مأوای امامزادگان در سرزمین ایران واقع شده است. بعد از حادثه‌ی كربلا حكام وقت عرصه را بر زراره‌ی پیامبر(ص) تنگ كردند؛ تا جایی كه باید در خفا زندگی می‌كردند. لذا وقتی آن بزرگواران به امام سجاد(ع) مراجعه می‌كردند، آن حضرت می‌فرمودند به سمت ایران بروید كه در آن‌جا در امن و امان هستید. لذا دسته دسته به سمت ایران حركت كردند كه اوج آن در زمان امام رضا(ع) بود و در این مسیر بعضا گرفتار عمال و حكام می‌شدند و به شهادت می‌رسیدند و یا گرفتار امراض و بیماری‌ها می‌شدند كه مردم آن عصر جنازه‌ی آنها را در مكان مناسبی دفن می‌كردند و آن را به عنوان یادگاری از زراره پیامبر(ص) حفظ می‌نمودند.

امسال بر اساس دستورالعملی كه ابلاغ شده، تمامی امامزادگان در لحظه‌ی تحویل سال برنامه دارند و 800 امامزاده‌ی شاخص باید به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و در اختیار زائران باشند

تشیع در ایران مدیون حضور امامزادگان(ع) است

معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه با تاكید بر این‌كه تشیع در ایران مدیون حضور امامزادگان(ع) است، افزود: از نظر آماری، امامزادگان سلسله جبال البرز، بیشترین حضور امامزادگان را دارد كه مردم با پذیرش آنها خواستند خدمت و مودت خود را به پیامبر(ص) و خاندان آن حضرت نشان دهند.

وی درادامه با اشاره به مباحثی كه در ارتباط با شجره‌نامه‌ی امامزادگان و صحت و سقم آنها مطرح می‌شود، گفت: با توجه به این‌كه در آن زمان سواد خواندن و نوشتن پایین بود، كمتر نسبت به ثبت شجره امامزادگانی كه از دنیا می‌رفتند اقدام می‌شد. لذا برای این‌كه آنها برای نسل‌های بعدی بمانند مردم ایران در هر نقطه‌ای كه امامزاده‌ای در آن‌جا رحلت می‌كرد مكانی را به عنوان بقعه كه جزو زیباترین و بهترین بناهای آن دوران بود می‌ساختند كه حتی برخی از آنها جزو میراث‌های فرهنگی به ثبت رسیده‌اند و این نشان از عشق و ارادت مردم نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) و خاندان آنها دارد.

امامزاده داوود

تاكنون 10 هزار و 615 امامزاده در سراسر كشور ثبت شده است

غلامی درادامه‌ی این نشست با بیان این‌كه تاكنون 10 هزار و 615 امامزاده در 8 هزار و 51 نقطه به عنوان بقعه با تلاش‌های سازمان اوقاف در سراسر كشور شناسایی و ثبت شده است، افزود: در سطح كشور 35 پیامبر از پیامبران الهی در 33 مكان مدفون هستند. هم‌چنین 8 هزار و 664 امامزاده آقا و هزار و 323 تن از آنها خانم هستند كه در همراهی آن بزرگواران بودند.

معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌كه با این ارقام بالای 90 درصد امامزادگان كشور شناسایی شده‌اند، گفت: از نظر آمایشی و موقعیت استقرار، بالاترین تعداد امامزادگان در استان‌های فارس، مازندران و گیلان قرار گرفته و كمترین آنها با 7 امامزاده به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

وی یادآور شد: از نظر موقعیت استقراری، 37 درصد امامزادگان در مناطق روستایی و نزدیك به روستاها، 23 درصد در مناطق شهری و مجاورت شهرها، 18 درصد در موقعیت‌های كوهستانی، 8 درصد در موقعیت‌های بین جاده‌ای، 7 درصد در موقعیت بیابان‌های دوردست، 6 درصد در موقعیت‌های زیبایی تفرجگاهی و جنگلی و یك درصد در موقعیت‌های كویری دوردست قرار گرفته‌اند.

هدف سازمان اوقاف آرامش معنوی مسافران است

غلامی با اشاره به این‌كه نگاه سازمان اوقاف این است كه امامزادگان بین جاده‌ای به نحوی سازماندهی شوند كه مسافران در بین راه بتوانند در این اماكن به آرامش روحی و معنوی برسند تا بتوانند با سلامت ادامه‌ی مسیر دهند، افزود: در موقعیت‌های شهری 44 مولفه برای امامزاده‌ها و فعالیت‌هایی كه در آن اماكن انجام می‌گیرد تعریف شده كه می‌تواند بر اساس آن 44 نوع كار در آنها انجام شود كه امیدواریم بتوانیم با این مولفه‌ها هریك از امامزادگان را به قطب‌های فرهنگی تبدیل كنیم.

معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه هم‌چنین با بیان این‌كه در سرشماری سال 86 با احتساب زائران جوار امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ و شاه عبدالعظیم(ع) بالای 150 میلیون نفر زائر به زیارت امامزادگان مشرف شدند، گفت: این آمار به صورت تصادفی و نفر زائر حساب شده كه در تعطیلات سال 89 تا 13 فروردین 35 میلیون و 500 هزار نفر در امامزادگان سراسر كشور حضور یافتند و بسیاری از آنها لحظه‌ی تحویل سال را در امامزادگان سپری كردند.

امسال نیز به استانداران و ائمه جمعه سراسر كشور ابلاغ شده كه در لحظه‌ی تحویل سال در یكی از امامزادگان شاخص حضور پیدا كنند كه امیدواریم همچون سال‌های گذشته استقبال خوبی را شاهد باشیم و بتوانیم در قالب طرح آرامش بهاری، خدمات و امكانات خوبی را در ایام تعطیلات نوروز در اختیار مسافران و هموطنان قرار دهیم.

استانداران و ائمه جمعه در لحظه‌ی تحویل سال در یكی از امامزادگان حضور یابند

وی تصریح كرد: امسال نیز به استانداران و ائمه جمعه سراسر كشور ابلاغ شده كه در لحظه‌ی تحویل سال در یكی از امامزادگان شاخص حضور پیدا كنند كه امیدواریم همچون سال‌های گذشته استقبال خوبی را شاهد باشیم و بتوانیم در قالب طرح آرامش بهاری، خدمات و امكانات خوبی را در ایام تعطیلات نوروز در اختیار مسافران و هموطنان قرار دهیم.

تمامی امامزادگان در لحظه‌ی تحویل سال برنامه دارند

غلامی به اقدامات و برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام تعطیلات نوروز در بقاع متبركه و امامزادگان اشاره كرد و گفت: امسال بر اساس دستورالعملی كه ابلاغ شده، تمامی امامزادگان در لحظه‌ی تحویل سال برنامه دارند و 800 امامزاده‌ی شاخص باید به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و در اختیار زائران باشند. هم‌چنین در كنار امامزاده‌هایی كه مهمان‌سرا دارند با هزینه هر شب 5 هزار تومان به زائران خدمات رفاهی و اقامتی ارایه می‌دهند.

مسوولان همت كنند تا نگاه رهبری و امام(ره) در مورد بقاع متبركه تحقق یابد

معاون بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف و امور خیریه هم‌چنین با بیان این‌كه سازمان اوقاف به عنوان متولی امور امامزادگان و اماكن مذهبی توقعاتی از زائران و مسوولان دارد، اظهار كرد: مسوولان باید همت كنند تا نگاه مقام معظم رهبری و امام راحل در مورد بقاع متبركه تحقق پیدا كند و بستر لازم را برای آرامش مردم در این اماكن فراهم كنند. از مردم نیز توقع داریم مهمان‌نوازی خود را از امامزادگان به عنوان مهمانان خود به نحو احسن نشان دهند و همواره در عمران، آبادانی و حفظ نظافت و بهداشت این اماكن تلاش كنند.

وی خاطرنشان كرد: اماكن مذهبی به موازات گسترش جامعه و نیازهای آن باید توسعه پیدا كند؛ چراكه نیاز روحی معنوی مردم در این اماكن تامین می‌شود.

تهیه گزارش: عباس عباس زادگان

بخش اجتماعی تبیان