تبیان، دستیار زندگی
محققان به تازگی توانستند با به کار گرفتن یکی از رده های واکسن ویروس سرخک، از آن در از بین بردن سلول های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس سرخک و تومورهای مغزی کودکان


محققان به تازگی توانستند با به کار گرفتن یکی از رده های واکسن ویروس سرخک، از آن در از بین بردن سلول های توموری از جمله تومورهای مغزی بزرگسالان استفاده کنند و نیز دریافته ‏اند که نوعی ویروس معمولا بی ضرر که تا سه چهارم جمعیت را مبتلا می ‏کند، عامل بروز برخی تومورهای مغزی در کودکان است.

ویروس سرخک

به گزارش medicalnewstoday، مدولوبلاستوما شایع ترین تومور بدخیم سیستم عصبی کودکان محسوب می ‌شود که حدود 20 درصد از تومورهای مغزی ‌دوران کودکی را در برمی گیرد. این تومورها در قسمتی از مغز ایجاد می ‌شوند که مسئول کنترل تعادل و سایر عملکردهای‌ حرکتی هستند.

در حال حاضر درمان هایی برای آن وجود دارد ولی شامل درمان های تهاجمی همچون جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و شیمی درمانی ‌است. اما محققان همیشه به دنبال روش های درمانی مؤثرتر و با عوارض جانبی کم تری بوده اند. محققان به تازگی توانستند با به کار گرفتن یکی از رده های واکسن ویروس سرخک، از آن در از بین بردن سلول های توموری از جمله تومورهای مغزی بزرگسالان استفاده کنند.

یکی از این رده ها ادمونستون نام دارد که هدف آن رسیدن به گیرنده CD46 سطحی سلول به منظور ورود به سلول های در معرض خطر است. و اثر این رده را در کشتن سلول های توموری با میزان بالای CD46 بالا در انواع چندگانه تومور نشان می دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که خطوط سلولی مدولوبلاستوما گیرنده سرخک CD46 را ترشح می کند و مقدار بالایی از این ماده از نمونه های گرفته شده از مدولوبلاستوما به دست آمده است.

و همین مسئله آن ها را به این مطلب رسانده است که ویروس سرخک تأثیر مثبت خاصی نسبت به سایر ویروس ها روی این تومورها دارد. به طوری که با استفاده از این ویروس ها، تومورهای سرطانی در عرض 72 ساعت از بین رفتند. محققان این آزمایش ها را به مدت 10 روز روی موش ها آزمایش کردند و مشاهده کردند که تومورها در 2 موش به کلی از بین رفت و در یکی تنها قسمت های کوچکی از تومور باقی ماند.

و نیز از میان 11 موش تحت آزمایش، تومورهای مغزی در حدود 8 موش به کلی از بین رفت. استفاده از این روش، به کارگیری روش های درمانی دیگر را به حداقل می رساند.

ما در بدن مان ویروسی داریم که قابلیت سرطان‏ زایی دارد. ویروس "جی سی" ویروسی است که 70 تا 75 درصد جمعیت‏ های انسانی را مبتلا می ‏کند. در 14 تا 15 سالگی نتیجه آزمایش سرم‏ شناسی بیشتر ما به این ویروس مثبت است که به معنای ابتلای ما به این ویروس است.

کشف عامل بروز تومور مغزی در کودکان‏ 

محققان دریافته ‏اند که نوعی ویروس معمولا بی ضرر که تا سه چهارم جمعیت را مبتلا می ‏کند، عامل بروز برخی تومورهای مغزی در کودکان است. به گزارش خبرگزاری رویتر از واشنگتن، دانشمندان ذرات این ویروس را در نمونه‏ های تومور گرفته شده از کودکانی که در اثر سرطان مدیولوبلاستوما جان سپردند، کشف ‏کردند.

این ویروس سبب بروز بیماری نادر لوکوآنسفالوپاتی چند کانونی پیشرونده یا "پی ام ال" می ‏شود، اما نحوه بروز سرطان در اثر ویروس روشن نیست. کامل خلیلی از مرکز ویروس عصب ‏شناسی و زیست‏ شناسی سرطان در دانشگاه تمپل می ‏گوید، ما در بدن مان ویروسی داریم که قابلیت سرطان‏ زایی دارد.

ویروس "جی سی" ویروسی است که 70 تا 75 درصد جمعیت‏ های انسانی را مبتلا می ‏کند. در 14 تا 15 سالگی نتیجه آزمایش سرم‏ شناسی بیشتر ما به این ویروس مثبت است که به معنای ابتلای ما به این ویروس است.

معمولا ویروس "جی سی" نهفته باقی می‏ ماند یا حداکثر باعث بروز عفونت خفیف شبیه سرماخوردگی می‏ شود، اما آزمایش ‏های انجام شده بر روی موش ‏ها نشان داد، وقتی این ویروس به موش ها تزریق شود، می ‏تواند باعث بروز تومورهای مغزی شود.

تومور مغزی

محققان برای کشف ارتباطی در این زمینه، اقدام به نمونه برداری از بافت تومور در 20 کودک که در اثر سرطان مدولوبلاستوما جان سپرده بودند کردند. مدولوبلاستوما نوعی تومور مغزی است که عمدتا کودکان را مبتلا می‏ کند.

محققان دریافتند که 65 درصد از نمونه‏ ها حاوی ژن هایی از ویروس "جی‏ سی" است.این امر بیانگر آن است که این ویروس به نحوی سلول‏ های مغز را مبتلا و آن ها را سرطانی می ‏کند. سرطان زایی ویروس ها مساله غیر عادی نیست.

به طور مثال ویروس زگیل انسانی باعث بروز سرطان گردن رحم می ‏شود، یک ویروس عامل سارکوم کاپوسی و ویروس اپشتین- بار (Epstian – Bar Virus)، باعث بروز لنفوم سلول (بی) می ‏شود که سرطان دستگاه ایمنی است.

خلیلی گفت: ما نمی‏ گوییم که تمام تومورهای مغزی در اثر ویروس جی سی تشکیل می‏ شوند، بلکه این ویروس در تعداد قابل توجهی از تومورهای مغزی انسان قابل شناسایی است و فرآورده این ویروس یعنی آنتی ژن ویروسی (پروتئین تی) که قابلیت سرطان زایی دارد در سلول های تومور قابل تشخیص است.

این پروتئین‏ ها که توسط ویروس ها ساخته می‏ شوند بر ژن هایی مثل (P 53) تاثیر می ‏گذارند، وقتی ژن ‏ها طبیعی باشند (DNA) سلول را ترمیم و از سرطان پیشگیری می‏ کنند، اما وقتی (P 53) صدمه ببیند، امکان بروز سرطان وجود دارد.

ظاهرا ویروس (جی سی) سلول ‏های مغزی موسوم به سلول‏ های گلیال را دوست دارند و در آن جا می‏ مانند. خلیلی گفت: بیماری (پی ام ال) تنها در بیمارانی که دستگاه ایمنی بدن شان سرکوب شده است مانند مبتلایان به ایدز یا بیمارانی که به علت پیوند عضو داروهای‏ سرکوب کننده ایمنی دریافت می‏ کنند، ظاهر می ‏شود.

به نظر نمی ‏رسید که هیچ یک از کودکان مبتلا به سرطان دچار سرکوب ایمنی شده باشد هر چند اطلاعات دانشمندان در مورد این بیماران اندک است. شاید سال‏ ها قبل دستگاه ایمنی بدن این کودکان سرکوب شده و این ویروس فعال شده است. گام بعدی دانشمندان، تلاش برای تهیه واکسنی است که با این ویروس و احتمالا با سرطان مبارزه می ‏کند. این واکسن کاربرد درمانی دارد نه پیشگیری از سرطان.

خلیلی افزود ما می‏ کوشیم به نحوه جلوگیری از روندی که به سرطان می‏ انجامد پی ببریم، یک روش، تهیه واکسن ضد پروتئین‏ های ویروسی است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

اسکانیوز

جمشید دوانلو نورولوژیست- گوناگون

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

وقتی کوچولوها سرخک می‌گیرند

تولید سلول‌های جدید در مغز

10 عامل مهم تخریب مغز

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

تومور مغزی

باورهای غلط درباره مغز(1) و (2)

مطالب کامل و جامع درباره سرطان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.