تبیان، دستیار زندگی
بد نیست در ابتدای سری به آرشیو بزنیم و از اتفاقاتی که در سال 88 رخ داد شروع کنیم. بازی ایران و عربستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی را که فراموش نکرده اید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لفظ آقای رئیس

سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی

بد نیست سری به آرشیو بزنیم و از اتفاقاتی که در سال 88 رخ داد شروع کنیم. بازی ایران و عربستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی را که فراموش نکرده اید. در این دیدار رئیس دولت به توصیه معاون خود به ورزشگاه آزادی آمد، به این امید که در شادی هواداران فوتبال سهیم شود.

برد برابر عربستان بی برو و برگرد اعلام شده بود و رئیس دولت نیز به این امید وارد ورزشگاه شد. همزمان نیز فردین معصومی بر روی تشک رفته بود. تا مدال طلایی را به نام ایران ثبت کند. اما از آن جا که روز، روز اقبال نبود ایران برابر عربستان شکست خورد و فردین معصومی هم خاک شد تا...

این اولین گامی بود که رئیس سازمان تربیت بدنی در راستای اتفاقات سال 89 برداشت و توصیه های خود را تاریخی کرد.

خانه ای روی خیال

در گام بعدی باز هم قصد داریم به سراغ سخنی از سال گذشته رجوع کنیم. سخنی که چند وقت پیش به موضوع بحث محافل ورزشی به خصوص بسکتبالیست ها تبدیل شد. در این روزهای واپسین سال اهالی بسکتبال در مورد این که قرار بود به آن ها خانه ای اهدا شود اعتراضاتی را مطرح کردند. این اهالی از وعده های رئیس سازمان که یک سال گذشته داده بود می گفتند. گویا یک سال گذشته قرار بود خانه بسکتبالی به این اهالی اهدا شود که هنوز این اهدایی به مرحله کلنگ زنی هم نرسیده است. از حق نگذریم در این مدت بسیاری از فدراسیون ها صاحب خانه شدند، حالا در این بین یک خانه ساخته نشده اهمیت چندانی ندارد. اما در آن زمان سعیدلو اعلام کرده بود که به زودی اهالی بسکتبال صاحب خانه می شوند و تا امروز این خانه را در خیالات خود ساخته اند، شاید بالاخره روزی این بنا احداث شود.

شهریور ماه سال جاری سعیدلو به همراه تنی چند از دوستان فوتبالی مان به محل کمپ تیم های ملی رفتند و در آن جا با قطبی و دیگر بازیکنان دیدار داشتند. در این زمان سعیدلو خطاب به بازیکنان مزاح کرده و گفت: «کفاشیان باید بازیکنان ژیگول و خوش پوش را به مسابقات جام ملت های آسیا ببرد.»

برنامه ریزی ورزشی

می خواهیم به سراغ جملاتی برویم که بسیاری از کارشناسان ورزشی را به گوشه دنج اتاق تفکر برد تا بدانند در این دنیا تنها با فکر کردن است که می تواند پا جای بزرگان بگذارند. مرداد ماه همین امسال بود که رئیس سازمان ورزش بعد از کسب مدال طلای جهانی وزنه برداری در ترکیه اعلام کرد که دیگران این ورزش با کسب مدال فارغ از مشکلات شده و به جمع ورزش های مدال آور پیوسته است.

کما این که در مسابقات آسیایی گوانگجو نیز این رشته مدال آور بود و همین موضوع موجب شد تا شایعاتی که درباره احتمال محرومیت وزنه برداران در صورت عدم موفقیت در مسابقات آسیایی گوانگجو به وجود آمده بود آرام بگیرد. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که علم دوپینگ در وزنه برداری هر روز پیشرفت می کند و اگر در خواب این مدال ها بمانیم ممکن است فاجعه دیگری انتظار ما را بکشد. اما در این بین گفته های رئیس سازمان که به ناگفته های آن ارجحیت یافت، محقق شد تا علم برنامه ریزی بار دیگر سر تعظیم فرود آورد.

قطبی و سعیدلو

ژیکول

حتما با این کلمه آشنا هستید! به فرهنگ دهخدا مراجعه کردیم تا معنی این لغت را بیابیم. «ژیگول» در لغت به معنای فردی است که سعی می کند سر و وضع خود را شبیه ثروتمندان نشان دهد اما مسخره می نماید و جوان جلف نیز از دیگر معانی این لغت است. از آن زمان زیاد نگذشته که دکتر چنین لغتی را عنوان کرد.

شهریور ماه سال جاری سعیدلو به همراه تنی چند از دوستان فوتبالی مان به محل کمپ تیم های ملی رفتند و در آن جا با قطبی و دیگر بازیکنان دیدار داشتند. در این زمان سعیدلو خطاب به بازیکنان مزاح کرده و گفت: «کفاشیان باید بازیکنان ژیگول و خوش پوش را به مسابقات جام ملت های آسیا ببرد.» از آن جا که کفاشان هم سراپا گوش است، به این توصیه عمل کردو خوشبختانه تیمی با چنین قابلیت هایی فنی را به این مسابقات اعزام کرد. نتیجه اش را هم در ادامه بیان می کنیم.

دعوا سر قهرمان

از قدیم گفتند دوری و دوستی. وقتی رئیس سابق ورزش 100 متر پایین تر از رئیس فعلی مشغول به کار می شود، باید هم انتظار داشت که چنین اتفاقاتی رخ دهد. شهریور ماه بود که رئیس سازمان عنوان کرد: «هر هفته یک قهرمانی داشتیم.» به عبارت دیگر در 51 هفته از حضور او در ورزش 51 قهرمانی به دست آوردیم که این افتخاری برای ورزش کشور محسوب می شود. رقبا که تازه به این موضوع پی برده بودند که می توانستند این نوع شمارش را قبلا هم داشته باشند، شروع کردن به جمع و تفریق و در نهایت این اظهار نظر به بحثی مدیریتی تبدیل شد و میان دوستان اختلاف نظر به وجود آمد. از این تعداد بخشی باشگاهی بوده که ربطی به سازمان ورزش ندارد و بخش دیگر نیز به دوران قبل باز می گردد. با این شایعات سعی در تخریب این اظهار نظر شد تا این که بالاخره پرونده خاتمه یافت و دیگر این قبیل جمع کردن ها ممنوع اعلام شد.

این اواخر، پس از اصابت مشتی که گونه های اسطوره جدید التاسیس فوتبال را لمس کرد، اسطوره ماقبل ان – پروین – چنین اظهار نظر کرده بود که دیروز دایی را زدند، امروز من، فردا هم حتما حجازی را می زنند!

نمره بیست و...

کم کم به مسابقات آسیایی نزدیک می شویم. این مسابقات مملو از اتفاقات جالب و منحصر به فرد بود که به دلیل ضیق وقت از بسیاری صرف نظر می کنیم. روزهای ابتدایی مسابقات برای هواداران ایران خبرهای خوبی در بر نداشت تا این که اولین مدال طلای ایران کسب شد. در نتیجه رئیس سازمان تربیت بدنی که به نظر می دانست این اتفاق رخ می دهد به سرعت اظهار نظری آماده کرد تا مبادا رقبا پیشی بگیرند. در این اظهارنظر او به کاروان ایران نمره 20 داد با این مضمون: «به علمکرد ایران نمره 20 می دهم. کاروان ایران از روز اول تا به امروز عملکرد خوبی داشته است ! و...» مابقی بدون شرح!

وایستیم با هم بریم!؟

در دنیای ورزش جملات زیبایی از دهان بسیاری بیرون می آید. این اواخر، پس از اصابت مشتی که گونه های اسطوره جدید التاسیس فوتبال را لمس کرد، اسطوره ماقبل ان – پروین – چنین اظهار نظر کرده بود که دیروز دایی را زدند، امروز من، فردا هم حتما حجازی را می زنند!

این جملات هارمونی خاصی با ادبیات غنی پارسی دارد و به نظر می رسد تمامی هم ندارد. شاید بتوان از این جملات ساده گذر کرد اما وقتی چنین جملاتی از سوی نفر اول ورزش بیان می شود قابل تامل است. همین پیش پای آذرماه، یعنی آبان ماه بود. تیم ملی والیبال به ایتالیا سفر کرد تا در مسابقات جهانی حضور یابد و سعیدلو هم به ایتالیا سفر کرد تا در این افتخار سهیم باشد (خوشبختانه این بار بود). در این دیدار گفت و گویی بین او و یکی از خبرنگاران رد و بدل شد که یک جمله تاریخی در آن بود با این مضمون: «می خوای وایسیم با هم بریم!؟» دنبال دلایل طرح جمله و جملات گذشته و بعدی آن نباشید.

احمدی نژاد و سعیدلو

بودجه 5 برابر

بعد از این که رئیس دولت، سال گذشته اعلام کرد بودجه ورزش در سال آینده – بخوانید سال 89 – 5 برابر می شود، معاون رئیس جمهور نیز به وجد آمده و بعد از این که چنین اتفاقی رخ نداد در آبان ماه سال جاری اعلام کرد بودجه ورزش 5 برابر خواهد شد و سعی کرد بالاتر از مافوق خود صحبت کند، بی خبر از این که اگر این اتفاق با صحبت های رئیس جمهور رخ نداد قطعاً به دست معاونین انجام پذیر نخواهد بود. با این حال این موضوع در آن زمان به نقل بحث محافل تبدیل شد و پس از این که مجلس شورای اسلامی این مصوبه را رد کرد، موضوع به رسانه ها کشیده شد.

رئیس سازمان تربیت بدنی اعلام کرد: «اگر دستگاه های اجرایی یک درصد از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند، بودجه ورزش 5 برابر می شود.» برای آن هم برنامه ریزی کرده بود که نیمی از آن برای زیرساخت ها و نیمی دیگر برای ورزش همگانی صرف شود. بی خبر از آن که اگر...

مسئول خرید بلیت

می گویند معمولا در سفرهای کسی که اول تعارف می کند، متضرر می شد. به نظر می سد سعیدلو به این گفته اعتقاد دارد که سعی کرد پیشقدم شود و تعارفات را کنار بگذارد و یک ماه قبل از سفر کاروان ایران به مسابقات آسیایی به جای تعارف کردن به چنین جمله ای رو بیاورد: «روزهای خوشی پیش روست، همه سختی هایی که وجود داشت مسئولیتش با من است. مسئولیت تیم امید هم با من است به عنوان رئیس سازمان ورزش – کمیته ملی المپیک برود بلیت بازی ها را بخرد.» هر چند این جمله در آن زمان یعنی آبان ماه سرو صدا کرد اما به نظر می سد در نهایت با احتساب اتفاقاتی که در چین رقم خورد همه چیز به نفع او تمام شد.

رئیس سازمان تربیت بدنی اعلام کرد: «اگر دستگاه های اجرایی یک درصد از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند، بودجه ورزش 5 برابر می شود.»

گرفتن کره از آب

در گذشته رسم بود کسی که پیش بینی انجام می داد، پای این پیش بینی هم می ایستاد. قبل از مسابقات گوانگژو علی آبادی پیش بینی کرده بود که در این مسابقات چهارم می شویم. این جمله را گوشه ذهن تان نگه دارید. بعد زا مسابقات، زمانی که ورزشکاران ایرانی مدال های رنگارنگی را کسب کردند، رئیس سازمان اعلام کرد: «من پیش بینی کرده بودم که در این مسابقات 20 مدال کسب می کنیم!» مهرداد سراجی، مشاور سعیدلو و مدیرکل حوزه ریاستی سازمان تربیت بدنی هم با تأکید بر پیش بینی دقیق رئیس سازمان و این که هیچکس نتوانست همچون او چنین پیش بینی دقیقی انجام دهد، مهر تاییدی بر این جمله نهاد تا با توجه به اتفاقات حین مسابقات آسیایی کفه ترازو به سمت سازمان تربیت بدنی سنگینی کند. این نکته نیز جا نماند که هر چه گشتیم پیش بینی نیافتیم و توصیه می کنیم شما هم نگردید. به نظر دکتر سعیدلو در محفلی صمیمانه و در گوانگژو چنین پیش بینی انجام داده و به دلیل دوری مسیر مجال انتشار یافت است.

باخت بی محل

در گذشته به خروس هایی که در زمان های غیر متعارف شروع به خواندن می کردند، می گفتند خروس بی محل. در ورزش هم از این اتفاقات رخ می دهد. مثل اتفاقی که در دی ماه سال جاری رخ داد. یادتان هست گفتیم وقتی ژیگول ها را به مسابقات می فرستید چه اتفاقی رخ می دهد؟ حالا می خواهیم بگوییم چه اتفاقی رخ داد. با صعود تیم ملی ایران و قرار گرفتن در مقابل کره جنوبی همه توجه ها به این دیدار معطوف شده بود. کفاشیان هم که به گفته های قطبی ایمان داشت تلفنی به رئیس سازان گفت که تشریف بیاورند تا در این افتخار سهیم باشند. رئیس سازمان هم بی خبر، با وعده پاداش و با جیبی پر از پول عازم سفر شد. اما کره جنوبی بی محل یک باخت بی محل به ما تحمیل کرد – در عین شایستگی(!) – تا نتیجه ژیگول به مسابقات بردن را ببینیم، ببخشید ببینند.

سعیدلو و مشایی

مخالف یا موافق

قضاوت را به خودتان می سپاریم و فقط نقل می کنیم. اوایل دی ماه موضوع وزارت ورزش مطرح شد و رئیس سازمان نیز در راستای تقویت ورزش(1) مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. در این مخالفت نامه آمده است!

«مخالفت با این طرح نتیجه یک کار کارشناسی شده است! موضوع ورزش باید به دور از مناسبات غیرورزشی بررسی شود، در حالی که این موضوع با نگاه سیاسی به تصویب رسیده است. مخالفت ما به این دلیل است که باید از میان 31 مدیرکل تربیت بدنی و 31 مسئول جوانان یکی انتخاب شود و هر کدام برگزیده شود در واقع به آن موضوع اهمیت داده شده است. از سوی دیگر باید بیش از 70 هزار نفر که الان بی هیچ دلیلی با ما همکاری می کنند استخدام شوند. 99 درصد ورزشی ها با این طرح مخالفند، این 99 درصد که سیاسی نیستند.» خالی از لطف نیست که بدانید برخی از روسای فدراسیون ها از این موضوع بی اطلاع بودند.

میزبان جام جهانی!

آماده ی ماه باز هم یک دستاورد داشت. در این ماه موضوعی مطرح شد که شاید آرزوی بسیاری از علاقه مندان به فوتبال باشد. شاید هم به رویا و یا مزاحی بیشتر شبیه باشد. در هر حال موضوع از این قرار است که در این ماه سعیدلو که عازم قطر شده بود تا افتخارات تیم ملی را با دستان خود بهایران بیاورد با امیر قطر نیز دیداری داشت. در این دیدار اعلام کرد در صورتی که فیفا اجازه دهد، با توجه به مسافت اندک بین دو کشور اگر مشکلی برای میزبانی جام جهانی داشتید روی ما حساب کنید. ما هم می توانیم میزبان جام جهانی باشیم! البته تا سال 2022 زمان داریم تا اول مشکلات خودمان را حل کنیم و بعد آماده کمک رسانی شویم. اما اگر...

آخرین ضربه

دکتر سعیدلو به عنوان آخرین رئیس سازمان تربیت بدنی سعی دارد تمام افتخارات را در مدت زمان خدمت خود کسب کرده و بالای سر ببرد. در این راستا قبل از این که سال به اتمام برسد در همین اسفندماه جمله ای را در فدراسیون وزنه برداری گفت که در نوع خود بی نظیر است. اولا که او برای اولین بار در مجمع انتخابات یک فدراسیون حضور یافت که خارج از عرف بود و جای تعجب داشت. از این موضوع که بگذریم به محتوای جلسه می رسیم. در این جلسه از او دلیل این حرکت را جویا شدند و سعیدلو چنین پاسخ داد: «سعی می کنم همیشه ضد کلیشه باشم و اصولا دنبال کارهای غیرمتعارف هستم.» البته شما اصلا فکر نکنید که این آخر ماجراست. این داستان فعلا ادامه دارد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر