تبیان، دستیار زندگی
احسان قائم مقامی دیگر نیازی به معرفی ندارد. اولین استاد بزرگ شطرنج ایران در روزهای پایانی سال توانست پس از دو شبانه روز مبارزه با 614 شطرنجباز نامش را در کتاب گینس ثبت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی نوروزی با احسان قائم مقامی


احسان قائم مقامی دیگر نیازی به معرفی ندارد. اولین استاد بزرگ شطرنج ایران در روزهای پایانی سال توانست پس از دو شبانه روز مبارزه با 614 شطرنج باز نامش را در کتاب گینس ثبت کند.


احسان قائم مقامی

بیست و هشت سال دارد و بسیار با اعتماد به نقس است. برای ما اهالی ورزش که عادت داریم همه چیز را از دریچه توپ ببینیم گفتگو با یک استاد بزرگ شطرنج حال و هوای خاصی دارد.

چندی پیش با احسان قائم مقامی تماس گرفتیم تا یک مصاحبه متفاوت با حال و هوای نوروزی برای شما تهیه کنیم که ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید:

اولین سوال را از ثبت رکورد گینس و رقابت همزمان با 614 شطرنجباز شروع می کنیم. چگونه بود؟

خب به هر حال یک تجربه بسیار خاص و جالب برای من بود و می توان گفت دنیایی از خاطرات را در ذهن من ایجاد کرد و این خاطرات را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد و جاودانه باقی خواهد ماند.

در کل باید بگویم روز بسیار زیبایی بود و زحمات زیادی کشیده شده بود. خیلی ها زحمت کشیدند تا این برنامه به بهترین شکل ممکن برگزار بشود و از همین جا از تمامی کسانی که زحمت کشیدند تا این برنامه خوب انجام بشود تشکر کنم. سپاس دیگری نیز باید از مردم عزیز کشورم داشته باشم که با استقبال بی نظیرشان اینقدر به من و جامعه شطرنج لطف داشتند و به نوعی نقطه عطفی میان خانواده ها با شطرنج برقرار کردند تا تحول عظیمی را در سیر گرایش مردم به شطرنج ایجاد شود.

مهره رخ را بیشتر دوست دارم چون مسیر مستقیم را طی می کند و من هم به این موضوع اعتقاد دارم که اگر انسان در زندگی صاف و روراست حرکت کند خیلی سریع تر به تکامل و تعالی خواهد رسید.

بازتاب این مسابقه در جامعه، خانواده و رسانه ها چگونه بود ؟ راضی بودید؟

فکر می کنم رسانه ها واقعا سنگ تمام گذاشتند و جا دارد از تمامی اصحاب رسانه کمال تشکر را داشته باشم چون خیلی خوب و کامل این مسابقه را پوشش دادند و بعضی از رسانه های داخلی و بین المللی این مسابقات را در 2 و 3 مقطع مختلف بطور زنده پوشش دادند که جای خوشحالی دارد که رشته ای به جز فوتبال اینگونه مورد استقبال رسانه ها قرار گرفته است و فکر می کنم این اتفاق را کمتر در ایران شاهد هستیم. امیدوارم که این حرکت رسانه ها باعث پیشرفت سایر رشته های ورزشی به خصوص رشته شطرنج بشود.

چطور شد که رشته ورزشی شطرنج را انتخاب کردید و آیا از انتخاب این رشته راضی هستید؟

من رشته های  ورزشی زیادی را امتحان کردم و همچنین اتفاقات رشته های دیگر را نیز پیگیری می کنم اما من شطرنج را عاشقانه دوست دارم و حاضر نیستم با هیچ رشته دیگری آن را عوض کنم و اعتقاد دارم این رشته بهترین رشته ورزشی دنیاست.ضمن اینکه خودم را به نوعی مدیون این رشته می دانم و بارها هم گفته ام که شطرنج بزرگترین معلم زندگی من است و از طریق این رشته چیزهای زیادی را یاد گرفته ام که در زندگی به من کمک کرده است.

احسان قائم مقامی در مسابقه شطرنج

کدام مهره شطرنج را بیشتر دوست دارید؟

به دلیل اینکه این سوال جزو سوالات کلیشه ای به شمار می رود من هم همواره این سوال به صورت کلیشه ای پاسخ داده ام. مهره رخ را بیشتر دوست دارم چون مسیر مستقیم را طی می کند و من هم به این موضوع اعتقاد دارم که اگر انسان در زندگی صاف و روراست حرکت کند خیلی سریع تر به تکامل و تعالی خواهد رسید.

بهترین و بدترین خاطره ای که برای شما در سال گذشته رخ داد چه اتفاقی بود؟

بدترین خاطره من در بازیهای آسیایی گوانگجو اتفاق افتاد. بچه های ما در این مسابقات تلاش فراوانی انجام دادند اما در اثر یک اشتباه در مرحله نیمه نهایی تیم ما موفق نشد به فینال راه پیدا کند و زحمات چندین ماه بچه ها با یک اشتباه بی نتیجه ماند.

به نظر من تیم ما لیاقت کسب مدال طلا و نقره را داشت که نتوانستیم از این شانس خوبی که نصیب مان شده بود بطور کامل استفاده کنیم. اما به هر حال فکر می کنم به دلیل حضور چین و هند در آسیا هنوز باور تصاحب مدال طلا و نقره را باور نداشتیم و متایسفانه مدال برنز را نیز از دست دادیم.

اما بهترین خاطره من همین مسابقه سیمولتانه بود. زمانی که حمایت و انرژی های مثبت مردم را می دیدم تمام سعی و تلاش ام را می کردم تا به بهترین شکل ممکن کارم را انجام دهم. بیشتر از این خوشحالی مردم برایم اهمیت داشت و زمانی که شادی حاضرین در سالن را می دیدم نوعی دلگرمی به من دست می داد. در واقع 25 ساعتی که مسابقه به طول انجامید تمامی آنها با من همراه بودند و یک کار گروهی بزرگ انجام شد.

تنها آرزویی که به آن دست پیدا نکرده ام و خیلی برایم حائز اهمیت است کسب تک مدال طلای شطرنج جهان و قهرمانی بزرگسالان حهان است که کار خیلی سختی در رشته ما محسوب می شود.

برنامه سال نو چه برنامه ای در نظر گرفته اید؟

متاسفانه امسال علی رغم میل باطنی عید نوروز را ایران نیستم چرا که من هم همانند تمامی ایرانی ها دوست دارم سال نو را در کشورم و در کنار خانواده حضور داشته باشم اما امسال برای شرکت در مسابقات بوندسلیگا باید به آلمان سفر کنم و همچنین مسابقه سیمولتانه ای نیز در شهر هامبورگ برایم در نظر گرفته شده است و پس از آن برای برگزاری مسابقه سریع به اسپانیا عازم خواهم شد و در کل تعطیلات نوروز را در ایران نخواهم بود.

برنامه شما برای سال 90 چه خواهد بود؟

سال 90 سالی خواهد بود که افق های بزرگ و روشنی را برای خودم ترسیم کرده ام و امیدوارم اشتباهات ام در سالهای گذشته را به حداقل برسانم و امیدوارم با جدیت بیشتری تلاش کنم تا بتوانم به هدف های بزرگ تعیین شده ام نزدیک شوم.

همسر شما استاد بین المللی بانوان هستند چقدر به شما در زمینه ورزش و زندگی کمک کرده اند؟

همسر بنده تاثیرات بسیار زیادی را در موفقیت های من داشتند و همیشه به من کمک کرده اند تا با آرامش کامل در مسابقت حاضر شوم. فکر می کنم انرژی های ایشان و تعاملی که با من داشتند همیشه کارساز و موثر واقع شده است و جا دارد از ابشان به خاطر تمامی زحماتی که برای زندگی مشترک مان کشیده اند تشکر ویژه ای داشته باشم.

احسان قائم مقامی

اگر قرار باشد خودتان را در یک جمله تعریف کنید؟

سعی می کنم آدمی جدی، پرکار و هدف دار باشم. همیشه سعی کرده ام از اطرافیانم چیزهایی مختلف را یاد بگیرم و نکات مثبت دیگران برایم خیلی اهمیت دارد و در کل تلاش می کنم تا دانش آموز خوبی باشم. امیدوارم که بتوانم همواره سرباز موفقی برای شطرنج و جامعه باشم.

به غیر از رشته شطرنج به چه رشته های دیگری علاقه دارید؟

من به اکثر رشته های ورزشی علاقه دارم اما بیشتر به رشته های شطرنج ، شنا و فوتبال پرداخته ام. رشته های دیگری مثل  بدنسازی، تکواندو ، دوچرخه سواری، کوهنوردی، والیبال، بسکتبال، هندبال و حتی اسکی را به صورت نفریحی تجربه کرده ام.

همه سین های هفت سین زیباست و هر کدام از آنها یک نماد و معنی خاصی را می دهد. اما به سمنو علاقه بیشتری دارم و زمانی که 4 یا 5 ساله بودم در مهد کودک نقش سمنو را بازی می کردم.

سقف آرزوی های احسان قائم مقامی در ورزش کجاست؟

تنها آرزویی که به آن دست پیدا نکرده ام و خیلی برایم حائز اهمیت است کسب تک مدال طلای شطرنج جهان و قهرمانی بزرگسالان حهان است که کار خیلی سختی در رشته ما محسوب می شود. به دلیل اینکه رشته شطرنج از وزن و گروهی تشکیل نمی شود و تعداد زیادی شطرنجباز در دنیا وجود دارد کسب این مدال را چند برابر سخت تر می کند.

کدام سین هفت سین را دوست دارید؟

همه سین های هفت سین زیباست و هر کدام از آنها یک نماد و معنی خاصی را می دهد. اما به سمنو علاقه بیشتری دارم و زمانی که 4 یا 5 ساله بودم در مهد کودک نقش سمنو را بازی می کردم. در مهد کودک برنامه ای را آماده می کردیم که به من نقش سمنو را دادند و آن برنامه به دلیل جذاب بودنش از طریق صدا و سیما نیز پخش شد و از مهد و کودک تقدیر کردند.

یک دروغ 13 ؟

قرار است بنزین در سال 90 بطور رایگان توزیع شود.

اولین دعایی که سر سفره هفت سین انجام می دهید؟

آرزوی آرامش و صلح برای مردم جهان.

یک پیام نوروزی برای ورزش دوستان؟

آرزوی سالی سرشار از صفا ، صمیمیت، موفقیت و سلامتی برای تمامی مردم ایران به خصوص جامعه ورزش دارم. امیدوارم ورزش کشورمان بتواند در سال جدید موفقیت های بیشتری را تصاحب کند و شاهد بالندگی و پیشرفت کشورمان باشیم.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان