تبیان، دستیار زندگی
بخشی از اختلال شناختی که تنها در بیماری‌ شیزوفرنی‌ ایجاد می ‌شود ممکن است ترکیبی از شیزوفرنی و مواجهه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط ویروس تبخال با شیزوفرنی و آلزایمر


به گزارش Science Daily، به گفته محققان، بخشی از اختلال شناختی که تنها در بیماری‌ شیزوفرنی‌ ایجاد می ‌شود ممکن است ترکیبی از شیزوفرنی و مواجهه با عفونت نوع یک ویروس ساده تبخال باشد که مجدداً در مغز شروع به ساختن می کند. این تحقیق می ‌تواند منجر به ایجاد درمان یا پیشگیری جدید اختلال شناختی‌ شود که با بیماری‌ مغزی همراه است.

تبخال

اختلالات شناختی شامل مشکلات روانی حرکتی، تمرکزی، یادگیری، و حافظه از ویژگی های شیزوفرنی محسوب می‌ شوند. تحقیقات حاکی از آن است که بیماران مبتلا به شیزوفرنی که آنتی ‌بادی‌ ویروس نوع 1 تبخال (ویروس ایجاد کننده تبخال) را دارند نسبت به آن دسته از بیمارانی که این آنتی ‌بادی‌ را ندارند دچار مشکلات شناختی شدیدتری می ‌شوند.

این گروه از بیماران نسبت به بقیه بیماران مبتلا به شیزوفرنی حجم مغزی کم تری‌ دارند. محققان برای شناخت علت مشکل 40 بیمار مبتلا به شیزوفرنی را مورد بررسی قرار دادند. از این میان، 25 بیمار دارای آنتی ‌بادی‌ ویروس تبخال و 15 بیمار فاقد این آنتی ‌بادی‌ بودند. محققان تست هایی ‌را برای‌ اندازه گیری سرعت هماهنگی، مهارت های‌ سازمانی، و حافظه کلامی به همه بیماران دادند.

و سپس برای اندازه گیری حجم مغزی از آن ها MRI گرفته شد. نتایج به دست آمده از تحقیقات یافته های‌ قبلی را مورد تأیید قرار داد و نشان داد که بیماران دارای آنتی ‌بادی‌ ویروس تبخال نسبت به بیماران فاقد این آنتی ‌بادی، تست های ‌شناختی ضعیف تر و حجم مغزی کم تری در مناطقی از مغز داشتند که مسئول کنترل سرعت و توانایی تغییر وظایف و نیز در قسمتی از مغز که کنترل عملکرد حرکتی را به عهده دارد، است.

در واقع ویروس تبخال مستقیماً روی‌ کاهش عملکردهای ‌شناختی اثر می گذارد.

ارتباط ویروس تبخال لب با بیماری آلزایمر

گروهی از دانشمندان انگلیسی در بررسی های خود نشان دادند که ویروس تبخال لب می تواند سبب بروز بیماری آلزایمر شود.

محققان دانشگاه منچستر در تحقیقات آزمایشگاهی خود کشف کردند که ویروس تبخال لب باعث افزایش پروتئین ژلاتینی بتا در سلول های عصبی می شود.

این دانشمندان سلول های مغزی را در محیط کشت آزمایشگاهی با ویروس HSV-1 که در لب فوقانی و صورت سبب بروز تبخال می شود، آلوده کردند و نشان دادند که این ویروس تا حد قابل توجهی موجب افزایش پروتئین ژلاتینی بتا می شود.

این پروتئین در بیماری آلزایمر باعث شکل گیری پلاک ها می شود. تجمع پلاک های پروتئین هیدرات سلولز ژلاتینی بتا در مغز از علائم خاص بیماری آلزایمر است.

ویروس تبخال در جوامع پرجمعیت و غالبا هنگام طفولیت از راه تنفس وارد بدن می ‌شود و بعد از ورود و ایجاد علایم اولیه، به طور دائم از بین نرفته و در بدن فرد باقی می ‌ماند.

همچنین این دانشمندان با آزمایش مغز موش ها کشف کردند که افزایش پروتئین ژلاتینی بتا در مغز این موش ها نیز با ویروس HSV-1 (ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1) ارتباط دارد.

به گفته این دانشمندان، HSV-1 تولید این پروتئین را تحریک می کند و به نظر می رسد که در شکل گیری پلاک های این بیماری نقش زیادی دارد.

این محققان در ادامه آزمایشات خود بافت های مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر را پس از مرگ مورد بررسی قرار دادند و نشان دادند در اجسادی که آلوده به این ویروس بودند، DNA ویروسی به شدت مورد حمله پلاک های ژلاتینی بتا قرار گرفته است و به این ترتیب تائید کردند که این ویروس می تواند نقش بسیار مهمی در بروز بیماری آلزایمر داشته باشد.

براساس گزارش بی بی سی نیوز، سال گذشته نیز گروهی از محققان آمریکایی دانشگاه روچستر با بررسی ویروس HSV-1 کشف کردند که این ویروس در موش ها با ژن ApoE4 که عامل ژنتیکی آلزایمر است، فعال تر می شود.

دانشمندان انگلیسی امیدوارند با این کشف جدید بتوانند واکسنی را برای پیشگیری از این بیماری در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، تولید کنند.

تب خال

ویروس تب خال از راه تنفس وارد بدن می ‌شود

یک متخصص پوست با اشاره به این که بیماری تب خال به وسیله ویروس "هرپس سیمپلکس" ایجاد می‌ شود، اظهار کرد: این ویروس در جوامع پرجمعیت و غالبا هنگام طفولیت از راه تنفس وارد بدن می ‌شود و بعد از ورود و ایجاد علایم اولیه، به طور دائم از بین نرفته و در بدن فرد باقی می ‌ماند.

دکتر فرانک احسانی با تاکید بر این که ضعف سیستم دفاعی بدن سبب بروز مجدد تب خال می ‌شود، افزود: این بیماری به صورت تاول ‌های سوزش دار در اطراف دهان، نوک انگشتان دست، اطراف چشم یا هر جای دیگری نمایان می‌ شود.

وی، استفاده از پمادها از جمله آسایکلوویر با نظر پزشک و یا داروهای خوراکی در مواقع شدت بیماری را از جمله راه‌ های درمان بیماری تب خال برشمرد و افزود: تب خال می ‌تواند همزمان با بیماری ‌های تب دار، رژیم ‌های غذایی سخت و یا استرس‌ های شدید که سبب ضعف سیستم دفاعی بدن می ‌شوند بروز کند.

وی با اشاره به این که ورود ویروس تب خال به بدن نوزادان به صورت یک بیماری تب دار شدید با تاول‌ های بسیار در اطراف دهان نمایان می ‌شود، تصریح کرد: تب خال در دوران بالینی بسیار خفیف ‌تر است.

دکتر احسانی در پایان با تاکید بر این که مصرف بی ‌رویه هر نوع دارویی ممکن است سبب ایجاد مقاومت یا حساسیت شود، توصیه کرد: در صورت ابتلا به تب خال از درمان‌ های خودسرانه پرهیز شود.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

خبرگزاری مهر

ایسکانیوز

ایسنا

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

تب خال و درمان آن

تاثیر لبنیات در درمان تب خال

تبخال چیست؟

تبخال، مهمان ناخوانده

تبخال می‌ زنید؟ نگران نباشید!

«آلزایمر» دزد حافظه

جلوگیری از آلزایمر با مواد غذایی

بیماری آلزایمر را بهتر بشناسیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.